søndag 11. september 2011

Høyre er vinneren

Kampanjes valgkampjury har kåret Erna Solberg og Høyre til årets valgkampvinner! SV og Fremskrittspartiet er taperne.
           
Kampanjes valgkampjury har enstemmig kåret Høyre med partileder Erna Solberg i spissen som årets valgkampvinner. Høyre vant også denne prisen under stortingsvalget i 2009.

- Juryen mener Høyre har gjennomført den beste valgkampen under lokalvalget 2011. Partiet har stått støtt på sin politiske kurs, har valgt en klok kommunikasjonsstrategi og vist bredde i saker, personvalg og kanaler, sier ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje og juryleder Elizabeth Hartmann.

Sammen med juryleder og daglig leder/partner i Siste Skrik Kommunikasjon, Elizabeth Hartmann, sitter følgende i juryen: Bjørn Richard Johansen, partner i First House, Hege Ulstein, kommentator i Dagsavisen, Astrid Bugge Mjærum, leder av Kommunikasjonsforeningen, Kristin Hoff, statsviter i Hoffa og Øyvind Solstad, kommunikasjonsrådgiver i Carat Norge.

Kåret vinneren på direkten
Hartmann avslørte vinneren i Kampanjes valgkampkåring under den direktesendte Partilederdebatten på TV 2 lørdag kveld.

Kampanje har kåret valgkampvinner under hvert eneste stortings- og lokalvalg siden 80-tallet. I kåringen har Kampanjes jury lagt hovedvekt på partienes og partiledernes evne til å sette dagsorden og håndtere aktuelle saker i nyhetsbildet. Partienes reklamekampanjer og valgkampmateriell er også blitt tillagt noe vekt. Det samme gjelder tilstedeværelsen og evnen til å kommunisere i sosiale medier.

- Klok kommunikasjonsstrategi
Her er juryens begrunnelse for at Høyre er valgkampvinneren:

-       Høyre har stått støtt på sin politiske kurs som ble staket ut i 2009. Partiet har valgt en klok kommunikasjonsstrategi og vist bredde i saker, personvalg og kanaler. Høyre har vunnet på å sitte mest mulig stille og tviholde på de velgerne som allerede var mobilisert. De har hatt en strategi som gikk ut på ikke å gjøre noen feil og ellers ligge lavt og konsolidere. Derfor er det vanskelig å si at de har hatt en veldig spennende valgkamp. Juryen vil likevel trekke frem partiets lokale valgkamp, særlig i de store byene. Utnyttelsen av Stang-effekten i Oslo er spesielt imponerende. Ernas nye image som ”Myk Mama”, som raus og avdempet partileder har kledd denne valgkampen godt. I tillegg var hun en av to partiledere utenfor Arbeiderpartiet som faktisk klarte å få mediedekning i sorgfasen etter 22. juli med sin sammenligning av dagens muslimdebatt i Norge og jødedebatten i Tyskland på 30-tallet. Godt gjort! Høyre har også vært dyktigst av de politiske partiene i bruken av sosiale medier. Partiet har skjønt at dialog er helt avgjørende for å kunne beherske og dra nytte av sosiale medier, sier juryen.