mandag 4. november 2013

Den politiske uken som gikk ved Paul Birger (uke 44, 2013)


Eiendomsutvalget

I uka som gikk ble det avholdt møte i eiendomsutvalget, og det ble bl.a. besluttet å benytte utvalgets fullmakt til å overta en eiendom i nærheten av flyplassen. Ut over dette ble flere potensielle muligheter for erverv av større og mindre eiendommer av strategisk betydning for kommunen drøftet. Drøftingene følges opp med samtaler og drøftinger med representanter for hjemmelshaverne. Utvalget behandlet også mulig salg av eiendommer og betingelser for dette.


Registerbygg

Nærings- og Handelsdepartementet oversendte i uke 43 Statsbygg sin tilleggsutredning til Brønnøy Kommune for uttalelse, med svarfrist 25. november. Statsbygg opprettholder sin anbefaling om lokalisering i sentrum etter at tilleggsutredningene er foretatt. Det framkommer imidlertid viktig ny informasjon vedr. øvrige alternativer.

Saken skal behandles i Planutvalget fredag 8. november, og i sitt saksframlegg har rådmannen lagt fram følgende innstilling til vedtak;


"Brønnøy kommune slutter seg til Statsbyggs anbefaling om en sentrumsløsning i området rundt Schrøderhaugen for Brønnøysundregistrenes nybygg. Det forventes at Brønnøy kommune kan delta aktivt i utviklingen av endelig lokalisering sett i sammenheng med egne planer for kulturhus i området. "

Kommunestyret i Brønnøy skal behandle saken innen svarfristen 25.11.


Møte med Avinor

Sist torsdag hadde jeg på vegne av kommunen møte med ledelsen i Avinor i Oslo og flere forhold knyttet til videre utvikling av flyplassen var hovedtema. Framdrift i arbeidet med gang- og sykkelvei og utbedring av fylkesveien fram til terminalområdet var også tema. Brønnøy Kommune har gjennom lang tid hatt en god, konstruktiv og åpen dialog om flyplassutviklingen. Torsdagens møte var ikke noe unntak, og det kom viktige avklaringer og signaler på flere områder, mens andre forhold krever mer utredning.

Iver Dreiås

Det har en tid vært relativt stille fra Iver Dreiås, men da jeg lørdag kveld kom heim etter en uke mer eller mindre sammenhengende reise, registrerer jeg at han i tirsdagsavisen igjen har gitt livstegn fra seg,og bl.a. stilt spørsmål med hvor mange hatter undertegnede egentlig har.

Til det kan jeg gi et klart og utvetydig svar: Jeg har ingen hatter, og har aldri brukt hatt.
Jeg går imidlertid ut fra at det var hvor mange roller jeg har som var Dreiås sin intensjon å få klarlagt, og i denne sammenheng konkret opp mot olje og gassvirksomheten.

Her har jeg i dag tre roller; leder i Helikopterbaseutvalget, leder i Horn Gass AS, og vara til styret i Norskehavsrådet. I alle disse posisjonene representerer jeg Brønnøy Kommune. Som politiker i Brønnøy er jeg i tillegg valgt til å representere kommunen i Representantskapet i SHMIL og i KS-Nordland.  

Det er ikke uvanlig at det er ordfører og/eller varaordfører som representerer kommunen i slike utvalg. F.eks er Sømnas ordfører Edmund Dahle med i alle de samme utvalgene med unntak av Norskehavsrådet. I tillegg er han medlem av Regionrådet. Brønnøy sin nyvalgte ordfører, Johnny Hanssen, er også med i de fleste av utvalgene; Regionrådet. SHMIL, KS Nordland, og slik jeg har forstått det også med i Helgeland Olje og Gassutvalg. Som ordfører er han også kommunens representant i Tosenveinemnda.

Når det gjelder kildene til rapporten om ringvirkningene av olje og gass, så bommer Dreiås, men det skyldes nok BA sin unøyaktighet og underlige vinkling av saken. Kildene er løpende oppgitt i rapporten, og av delrapportene 1 og 2 framgår bl.a. følgende informanter; Margun Ebbesen, Kjell Trælnes, Knut Horn, Brynjar Forbergskog, Odd H Kristiansen, John Arne Warholm, Matti Risto, Glenn Hermstad og Martin Moe i tillegg til undertegnede.  

Dessuten er det innhentet data, fra sekundære kilder, herunder foredrag, konferanser og annet skriftlige materiale som er publisert.

Ringvirkninger

I lørdagens BA registrerer jeg til min store forundring at BA har intervjuet flere sentrale aktører innen politikk og næringsliv og bedt om kommentar til at ”Skarvrapporten” bl.a. skal ha tatt med nybygg til Brønnøysundregistrene som ringvirkning fra Skarv-utbyggingen. For den som leser rapporten og hva forskerne har uttalt, framgår det klart og utvetydig at Investeringer til Brønnøysundregistrene ikke er tatt med. Det er flere klare grunner for dette. For det første er det opplagt at denne investeringen ikke har noe med oljevirksomheten å gjøre, og for det andre er ikke investeringene foretatt enda, de er ikke engang besluttet iverksatt.

Man kan undre seg over hvorfor BA gir slik feilinformasjon som grunnlag for kommentar fra seriøse ledere. Noen god grunn klarer jeg ikke å se, men når utgangspunktet er som galest får man kanskje de svarene BA ønsker.

Det ser imidlertid ut til å være stor grad av enighet mellom bankfolk, Brønnøy Kommune og lokalt næringsliv om den store aktiviteten Brønnøysund-området. Denne er også redegjort detaljert for av dekan ved UiN i lørdagsavisen. Dette stemmer godt overens med data som er framlagt fra både næringssjefen og Brønnøy Næringsforum.

Spørsmålet som det knytter seg uenighet om, gjelder hvor mye av dette som skyldes oljevirksomheten. Det er lett å dokumentere de direkte investeringene i olje/gass, mens det er vanskeligere å beregne de indirekte. Her bør man etter min mening studere rapporten og vurdere de kriterier som er lagt til grunn før man er for bastant i sine uttalelser.

Jeg synes at forskerne her utvist et godt skjønn. De har trukket ut alt som ikke på noen måte kan relateres til olje, og så har de utvist et visst skjønn for de indirekte investeringene. Jeg er ikke forsker og skal derfor avstå fra å konkludere.

Etter min mening har imidlertid bosetting av over 200 oljearbeidere med en gjennomsnittsinntekt på om lag 1 mill kr hatt betydning for både skatteinngang, kjøpekraft, boligbygging og dermed også på omsetningen på kjøpesenter og andre butikker, som har gjort nybygg og utvidelser mulig.

At det ut fra de siste tilgjengelige tallene er 184 som jobber på flyplassområdet har også en betydelig effekt. Stadig flere av disse har flyttet til Brønnøy og kjøpt eller bygd hus, men mange pendler fortsatt, og har i egen regi eller gjennom sin arbeidsgiver leid bolig, eller de bor på hotell.

12 daglige flyavganger og mer enn 150.000 flypassasjerer årlig ,har også bidratt til at vi har fått bygd 2 nye hotell som har godt belegg. Uten helikopterbasen hadde vi definitivt ikke hatt 12 daglige avganger.
Dokumenterte årlige leveranser av varer og tjenester fra Brønnøysund på kr 300 – 400 mill har også betydning.
All denne aktiviteten gir igjen grobunn for annen aktivitet som øker behovet for investeringer i infrastruktur som veier, skoler, barnehager m.m..

Jeg håper flest mulig av oss evner å glede oss over aktiviteten og veksten i Brønnøysundområdet, og at BA etter hvert finner å legge til grunn en større grad av etterrettelighet enn det de har utvist i dekningen av denne saken.