onsdag 1. mars 2017

Endelig er ventetiden over for nytt bygg

I dag kom endelig meldingen som vi alle har ventet på fra Regjeringen – nå utlyses det en anbudskonkurranse for bygging av nytt bygg til Brønnøysundregistrene. Dette er en sak jeg har fulgt tett opp mot regjeringen siden jeg kom på Stortinget.

For de ansatte ved Brønnøysundregistrene har det vært etterlengtet å få denne nødvendige avklaringen, men ikke minst for Brønnøysamfunnet var det nødvendig å få klarhet – ble det nytt bygg eller ikke. Selv om jeg hele tiden har vært trygg på nytt bygg, skjønner jeg at usikkerheten begynte å spre seg siden det trakk så langt ut i tid før avgjørelsen kom.


Det som nå er viktig er at Brønnøysundregistrene får et moderne og hensiktsmessig bygg til en lavere kostnad enn om bygget oppføres i statlig regi. Jeg har tro på at private har gode kunnskaper i å bygge slike kontorbygg enn det staten har, og da er det viktig at vi bruker dine og mine skattepenger best mulig. Selvsagt uten at det skal gå på bekostning av byggets fasiliteter.

Det viktige nå blir utformingen av anbudsdokumentene for det er her krav og forventninger til bygget settes. Videre er det avklart at det er Brønnøysundregistrene selv som er ansvarlig for prosessen videre, selvsagt i nær dialog med nærings- og fiskeridepartementet.

Byggestart vil vel avhenge av hvordan den som vinner anbudet legger opp arbeidet, videre vil vel også kommunens behandling av byggesøknaden påvirke tidspunktet for byggestart. Men jeg forventer at alt nå legges opp til en raskest mulig prosess for å komme raskt i gang med byggeprosjektet etter anbudsinnhentingen.


Så nå kan vi alle begynne å glede oss til å få stor byggeaktivitet i kommunen, de ansatte får nye og tidsriktige lokaler, og vi kan glede oss over et nytt og fremtidsrettet bygg i Brønnøysund. 

Stortingspolitiker Margunn Ebbesen, Nordland Høyre