tirsdag 28. mai 2019

Netthets og kommunevalg


For første gang i mitt liv så har jeg sagt ja til å stå på en kommunevalgliste! Jeg er glad for å stå på 7. plass på lista til Brønnøy Høyre, men i stedet for å argumentere hvorfor du bør velge mitt parti så har jeg en bønn til deg;

Kan vi være så snill å slutte med netthets, sjikane, mobbing og trusler i kommentarfeltene?

I avisartikler eller poster til politikere, partier eller folk som stikker seg frem, så er det stadig mer hatefulle ytringer som dessverre gir oss et demokratisk problem! 

Mange personer vegrer seg for å si sin mening i det offentlige ordskiftet da de er redde for å bli hengt ut. Dette gjelder spesielt kvinner, personer med en fremmedkulturell bakgrunn eller mennesker med en annen religion eller annen seksuell orientering.
Som leder i nominasjonskomiteen til Brønnøy Høyre så erfarte vi noe lignende i jakten på dyktige kandidater til vår valgliste.
Flere som sa nei refererte til at de med å stå på listen var redd for en vanskeligere arbeidssituasjon der de kunne miste kunder.
Stikker man frem hodet og tar et valg om det er angående å legge ned en barnehage, skole eller velge sykehuslokalisering eller si ja til økt eiendomsskatt så «kan det få konsekvenser»!
Selv har jeg blitt advart om det samme fra et par stykker med samme arbeidssted som meg. De mener at min jobb ikke er forenelig med å delta i politisk arbeid.
Jeg håper virkelig at folk i 2019 klarer å skille mellom jobb og det at man kan delta politikken uavhengig av parti.
Det er kjempebra at folk deltar i det offentlige ordskiftet (som i dag foregår mye på Facebook) og jeg ønsker på ingen måte å kneble ytringsfriheten. Men når jeg ser kommentarfeltene i grupper om sykehusstrid, bompenger eller offentlige personer så er jeg skremt! Diskuter sak og ikke person!
Jeg oppfordrer dere til å være de voksne og si ifra i kommentarfeltene når det går over streken, et lite mindretall av voksne(?) mennesker skal ikke få lov til å prege samfunnsdebatten!
Takk for at du leste dette!

Erik Gjemble,  7.plass på kommunevalglista for Brønnøy Høyre