fredag 17. juli 2020

Yrende turistsesong, Lille Brønnøya og SOME-jobb

Turistsesongen er kommet for alvor i gang, og vi ser at det er stor aktivitet i Brønnøy. Det er fullt belegg for mange som driver med overnatting og servering. Småbåthavnene fylles også godt av besøkende som kommer sjøveien. Det er flott at flyplasshotellet er åpnet og ferjekapasiteten er styrket. 

Særlig viktig er det at vi har en infrastruktur som gjør det mulig å reise Kystriksveien uten endeløse køer.

2020 er året med det rare i, og koronaen har gitt en annen rytme enn vanlig er. Men hva om dette er den nye normalen?  Er vi forberedt på at nordmenn i større grad ferierer hjemme, i kombinasjon med at utenlandske turister kommer som før?



Jeg gleder meg over alle som kommer hit, og kanskje mange oppdager hvilken gjemt skatt Sør-Helgeland er. Som en turist sa til meg; Sør-Helgeland er det nye Lofoten, men dere vet ikke om det ennå!

Vi har stort potensial til å bli enda større innen reiseliv, og jeg håper derfor at aktører innen bransjen kan utvikle sine tilbud videre.  Jeg vet at en del turister har etterlyst bedre informasjon om bl.a. dagsturer til fjells og hvordan bruke skjærgården mer aktivt.

Så er det også kjekt at Brønnøy kommune gjennom å åpne den såkalte "folkeparken" (noen dyrepark er det jo ikke) på Lille Brønnøya gir sitt bidrag til økt trivsel for båe fastboende og gjester.  Så får vi tro at "folkeparken" etter hvert blir kalt Lille Brønnøya eller bare parken.

Nybygd stupetårn i Svarthopen ble også åpnet denne uken, blir det åpning så håper jeg at ordfører blir invitert.

Av konkrete saker jeg fikk jobbet med denne uken vil jeg særlig nevne forberedende møter for å satse mer på reiseliv, utvikle mer næringsareal og etablering av en plan for fysisk aktivitet i Brønnøy. Dette er saker som kommer opp til behandling senere i høst.

Bobilparkering på Lille Brønnøya ble stengt på onsdag. Dette er en helt riktig beslutning etter min mening. Investeringen på Lille Brønnøya er gjennomført med egne midler, tilskudd fra fylket og gavefond. Det vil etter min mening være prinsipielt feil å tilby gratis parkering i konkurranse med næringsdrivende på et slikt grunnlag.

Så var jeg også på befaring i Skarsåsen med representanter fra Brønnøy Sykkelklubb og kommunen, det er planer om trase for terrengsykling i området. Spennende sak som jeg håper det blir noe konkret av!

Det er alltid lurt å se hva andre har gjort av nytenkning, og jeg har særlig latt meg imponere av tiltak som Trysil og Namsos kommune har gjort.

Trysil sender 1 SMS til alle som befinner seg i kommunen (de ønskes velkommen, får påminnelse om smitteverntiltakene og lenke til kommunens hjemmesider for mer informasjon, herunder tilbud for turister). Ja, det koster penger men gir også verdi tilbake.

Dette er en svært effektiv kanal for informasjon, og etter min mening noe som bør vurderes også for Brønnøy.

Namsos ønsket seg ungdommer som er gode i SOME (sosiale medier) for å profilere ikke bare kommunen, men også næringslivet. Det er på tide å erkjenne sommerjobbene til ungdommene ikke lenger er å finne på en gressklipper, men at vi heller må utnytte deres kompetanse på sosiale medier.

Jeg håper derfor at vi til neste sommer kan få på plass en som(m)erjobb for ungdom der vi lar ungdom i samarbeid med kommune og næringsliv profilere oss.

Til slutt;  følg smittevernrådene og ta vare på hverandre!

Fortsatt god sommer!

Tore Tveråmo, varaordfører i Brønnøy kommune