tirsdag 15. august 2023

Nødtelefonen i Tosentunellen må virke

Det er sikkert mange av dere som har sett debattinnlegget om bompengefinansiering av Tosenveien som John Arne, Rune og Alfon hadde

Det at veien ikke holder god nok standard er en kjent sak. Selve tunellen er like ille, om ikke verre.

På fredag punkterte jeg inne i tunellen. En veldig ekkel sak som straks skulle bli verre. Det viste seg at nødtelefonene i tunellen ikke fungerte, og med null mobildekning så var det ikke mulig å ta kontakt med veihjelp der og da.

Jeg fikk hjelp av andre bilister til å varsle og etter ca. 4 timer i tunellen kom jeg meg ut. Heldigvis, for dette var en svært skummel situasjon. 

For yrkessjåfører er Tosentunellen en del av deres arbeidsdag der bl.a  LNG og flybensin fraktes. Transport av pasienter er en annen sak. For ikke å glemme andre reisende, enten det er turister, lokalbefolkning eller statsministeren for den saks skyld.

Hendelsen reiser mange spørsmål.

Hvem er ansvarlig for sikkerheten i tunellen? Når kan vi forvente at nødtelefonene virker igjen? Er det lovlig å ha tunellen åpen uten nødsamband? Hvordan skal en hendelse, f.eks. kollisjon eller brann, kunne varsles?  Burde det vært kolonnekjøring i påvente av at nødsambandet blir satt i stand?

Jeg forventer at fylkeskommunen tar sikkerheten i tunellen på største alvor, og at nødsambandet snarest settes i stand. Det er det minste vi kan forlange.

Nå gikk heldigvis bra for min del, men hendelsen viser hvor nødvendig det er å ferdigstille hele Tosenveien, inkludert tunellen.

Tom Okan, Brønnøy Høyre