fredag 1. september 2023

Har panikken tatt deg, Rafaelsen?

Det er forbausende å se at panikken brer seg slik at Brønnøy Ap sin Andreas Rafaelsen tyr til både usannheter og dermed tillegger Høyre meninger vi aldri har uttrykt.

Det er likevel godt å se at Rafaelsen må ty til et slagord som Høyre nasjonalt har brukt i hele denne valgkampen nemlig, "Vi vil mer for …".

At man er såvidt hjelpesløs at man må ta i bruk andres slagord for å fremme egne sjikanøse påstander får stå for Rafaelsens regning. 

Jeg ser på dette som mer panikk enn gjennomtenkt valgkampstrategi.

At ordet IKKE er gjennomgående i Rafaelsens tirade, er spesielt all den tid dette brukes mot Høyre. Og ordet "IKKE" brukes bevisst slik at sakene i vårt program får motsatt effekt.

Jeg sitter med Brønnøy Høyres program foran meg, og ordet "IKKE" finnes ikke i programmet.  Høyre er et JA-parti, det kan alle se.  

At Rafaelsen likevel velger å plante usannheter om Høyres politikk er grovt.

Fakta er:
Brønnøy Høyre har aldri motsatt seg at man av og til må se på skolestruktur.
Det vi sier er at i en strukturdebatt, så skal nedleggelse av Nordhus skole utelates som tema.

Brønnøy Høyre ønsker å gi Innerveien 42 til Frivilligsentralen. Det er opp til styret i Frivilligsentralen å beslutte hvorvidt dette er en gave de ønsker å motta.

Brønnøy Høyre vil så absolutt ha kulturhus i Brønnøy, men dette MÅ prioriteres bak de store og viktige behov vi har på pleie og omsorg, samt oppvekst.

Rafaelsen harselerer med at folk som kjører FV76 er bekymret over av at tilgangen på nødhjelp i Tosentunellen mangler. Er dette skrevet på ramme alvor? Rett og slett trasig å lese slikt, spør du meg.

Dette viser bare hvor trygg verden må fortone seg for en som tilbringer sine arbeidsdager trygt, varmt og godt innendørs.

Rett og slett et særs respektløst utsagn overfor de som må bruke denne veien jevnlig i sitt arbeid.

Påstanden om at Høyre er lite opptatt av styring og balanse i økonomien behøver ingen kommentar. De som har fulgt med gjennom år i Brønnøypolitikken vet bedre.

Til slutt må jeg si at Rafaelsens harselas over de som frykter ulykker i Tosentunellen vil fungere som en boomerang for ham selv og hans parti. 

Selv har jeg mer enn en gang ukentlig i over 25 år vært nødt til å bruke FV76 som jobbvei. Jeg føler selv at forakten fra Rafaelsen, for de av oss som må bruke veien jevnlig, også rammer meg.

I dag har jeg selv mottatt flere reaksjoner fra yrkessjåfører på Rafaelsens bagatellisering av farene i en tunell hvor sikkerheten neglisjeres av sittende Fylkesråd.

De er rystet over at Rafaelsen tilsynelatende ikke vil eller kan forstå viktigheten av et fungerende nødsamband i Tosentunellen.

Til velgerne som skal bestemme seg innen 11. september har jeg et ønske;
Godt valg 💙

Ørjan Moe
Gruppeleder, Brønnøy Høyre