vi kunne ha en skole der;
- de flinkeste lærerne blir igjen i klasserommet og finner karrieremuligheter der
- kompetansen til lærerne styrkes gjennom etter- og videreutdanning
- lærerne får lov til å være lærere og at nye yrkesgrupper avlaster lærerne
- det stilles høye krav til å bli lærer
Nordland står, etter alle solemerker, foran en eventyrlig utvikling hvor verdiskapning innen olje/gass, fiskeri, havbruk og turisme vil gi uante muligheter. Samtidig er det en kjensgjerning at nordnorske elever har et stort frafall fra ungdoms- og videregående skole. Mangelen på formell kompetanse blir dermed et hinder for å komme inn på arbeidsmarkedet og bidra aktivt til en positiv utvikling. Lokal arbeidskraft uten tilstrekkelig utdanning kan derfor bli utkonkurrert av andre.
Det er derfor det er så utrolig viktig med en god skole som sikrer reelle muligheter til alle.
Det må være en selvfølge at vi utdanner egen ungdom på en slik måte at flest mulig kan ta del i den verdiskapningen som kommer, rett utenfor egen stuedør.
Brønnøy kommune er skoleeier og har ansvar for 1.-10. klasse. Med Høyre-ordfører vil vi få en skole hvor kunnskap blir sentralt og alle elever får en faglig utvikling basert på sine forutsetninger. Av og til er det ikke godt nok å være like god; Høyre vil som før være en aktiv pådriver for videre utvikling i skolen. Brønnøy Høyre vil ikke være fornøyd før Brønnøy-skolen ligger i øvre sjikt i elevmålinger.