Brønnøy Høyre gikk til valg på et realistisk og svært godt program for å gjøre Brønnøy kommune til en enda bedre kommune å bo i. 1188 av Brønnøyværingene sa sin mening om programmet og kandidatene ved å benytte Høyres liste ved valget. Dette ga oss en oppslutning på hele 32,5 %, historiens beste valg for Høyre i Brønnøy, og en framgang på hele 24,8 % i forhold til forrige valg. Kommunestyregruppen økte fra 2 til 9 representanter. For å få flertall i kommunestyret til å gjennomføre alle våre løfter til velgerne måtte vi ha 14 representanter.
Med dette som utgangspunkt har Brønnøy Høyre vurdert hvordan vi kan få gjennomslag for så mye som mulig av programmet. Denne gjennomgangen viste at et samarbeid med Venstre, FRP og SP ville gi størst muligheter, og en dialog med partiene ble innledet. SP med sine 5 representanter var nødvendig for å sikre flertall, og konkrete forhandlinger ble derfor gjennomført.
I forhandlingene med SP ble realpolitiske vurderinger lagt til grunn fra vår side. På noen områder var det lett å se muligheter for full enighet, på andre områder mulighet for kompromisser og på en del områder måtte vi ta konsekvensen av at flertallet i kommunestyret har et annet syn enn Høyre. Dette gjaldt bl.a. den vedtatte utbyggingen av sentrumsbarnehage i Brønnøysund, hvor det ikke ville være mulig å få til flertall for å konkurranseutsetting. Et forslag fra Høyre om nyvurdering og konkurranseutsetting av sentrumsbarnehagen ville kun hatt den symboleffekten at vi kunne dokumentert at vi fulgte opp programmet, men det ville ikke endret resultatet. Fra vår side la vi derfor vekt på å sikre flere gode barnehageplasser til de som trenger det, og fikk gjennomslag for å støtte utbyggingen av Kløvermarka Barnehage. Dette er realpolitikk som gir konkrete og gode resultat for velgerne.
I det nyvalgte kommunestyret i Brønnøy er det ikke flertall for konkurranseutsetting i den grad vi har gått inn for i Høyres program. I vårt ønske om konkurranseutsetting ligger ikke et prinsipp om privatisering, men at private aktører, frivillige organisasjoner og det offentlige skal kunne konkurrere om å gi det beste tjenestetilbudet. Vi er mer opptatt av kvaliteten på tjenestene enn hvem som utfører tjenestene. Vi er også opptatt av valgmuligheter og mangfold, noe f.eks mixen av private og kommunale barnehager gir oss i Brønnøy.
Hos andre parti, og langt inn i SP, oppfatter man fortsatt konkurranseutsetting og privatisering som to sider av samme sak. På områdene skole, sykehjem og hjemmesykepleie ville det ikke vært mulig å få flertall for konkurranseutsetting i kommende 4-årsperiode. Det foreligger heller ikke konkrete planer eller tilbud på dette. Vi valgte derfor å imøtekomme SP ved å slå fast at vi ikke ville arbeide for privatisering på dette området i perioden. På teknisk sektor var det full enighet mellom Høyre og SP om bruk av anbud i den grad det var økonomisk fordelaktig for kommunen og innbyggerne. Det var imidlertid nyanser i syn og forutsetninger på hvordan beregne og måle økonomien ved anbud. Vi hadde ikke mulighet for å lage konkrete modeller på dette under forhandlingene, og løste utfordringen ved å avtale at anbud krevde flertall i begge kommunestyregruppene.
M.h.t. eiendomsskatt har Høyre programfestet fjerning av eiendomsskatten i perioden, mens SP har videreføring på dagens nivå. Forslaget til plattform følger SP sitt program for første halvdel av perioden, og Høyre innfrir sitt løfte om fjerning av eiendomsskatten i perioden, forutsatt at dette kan skje uten at tjenestetilbudet til innbyggerne reduseres.
Det siste punktet hvor det var behov justeringer var kulturhus. Både Høyre og SP ønsker at Kulturhus skal inngå som en integrert del av en større sentrumsutvikling, for å gjøre Brønnøysund som et levende og livskraftig regionssenter. Vi var også enige om at privat/offentlig samarbeid var ønskelig og nødvendig for å få dette til. Uenigheten gikk på finansieringsmodell og innhold, og det ble avtalt å legge tilgrunn SP sin modell med bruk av innvilgede offentlige tilskudd og inkludere bibliotek og kulturskole i prosjektet. Samtidig legges det til grunn at økonomien i prosjektet, både ved utbygging og drift, må være tilfresstillende.
På alle øvrige områder legges Høyres program til grunn, enten på grunn av at det er sammenfallende med SP sitt program, eller at det ikke ble fremmet innsigelser fra SP mot innholdet.
Dette er ikke å selge sjela si, verken for Høyre eller SP, men realpolitikk der man gjennom godt politisk håndverk bidrar til å gjennomføre mest mulig av det man har lovet velgerne.
I Høyres oppsummeringsbrev til SP, som ble offentliggjort av vår forhandlingsleder i et åpent brev til medlemmene, var det selvsagt fokus på områdene hvor det har vært ulike syn. Det var også skrevet til SP sitt medlemsmøte. Vinklingen ble valgt for å få fram løsningen på de konkrete utfordringene man hadde drøftet under forhandlingene, ikke på helheten i politikken.
I en endelig politisk plattform for de to politiske partiene ville også alle felles saker fått en tydeligere plass, og alle ville kunne se hvor godt et slikt samarbeide ville vært både for Høyre, SP og ikke minst for innbyggerne i Brønnøy. Selv om SP valgte å avbryte forhandlingene og Høyre trakk tilbake tilbudet, så er fortsatt døra åpen. Partienes program og velgernes tale tilsier at denne åpningen bør benyttes.
Paul Birger Torgnes
Leder av Brønnøy Høyres kommunestyregruppe