torsdag 27. juni 2013
God kvalitet i Brønnøyskolen
Visjonen for Brønnøyskolen som ble vedtatt av Kommunestyret gjennom utviklingsplan 2012 - 2016 lyder "Brønnøyskolen - en tydelig og inkluderende læringsarena, der alle opplever mestring og utvikling."
I siste driftsstyremøte fikk vi presentert tilstandsrapporten for Brønnøyskolen for 2012. Tilstandsrapporten inneholder opplysninger om læringsresultater, frafall og læringsmiljø.
Gjennom denne tilstandsrapporten fikk vi presentert statusen for Brønnøyskolen, og resultatene viser at fokus på resultat og kvalitet gir resultater.
Brønnøy kommunestyre vedtok i 2012 at vi skulle nå et læringsresultat over landsgjennomsnittet for 2011 og det har vi klart. Vi som skoleeiere har et ansvar for utviklingen av Brønnøyskolen. Vår viktigste ressurs for å få gjennomført våre visjoner er Rådmannen med sine skoleledere og ellers ansatte i skolen.
Skolelederne har gjennom ulike prosjekter som de har deltatt i utviklet gode redskaper for samhandling og erfaringsutveksling skolene imellom, og lærerne på skolene imellom.
Det er gledelig at elevundersøkelsen også viser at vi har klart å nå målsettingen om å få ned mobbeproblemet i skolen. Utfordringen er at mobbeproblemet fremdeles eksisterer, og en elev som opplever mobbing er en for mye.
Brønnøy kommune har brukt nærmere 100 millioner som er ca 20 % av kommunens totale budsjett på Brønnøyskolen. Dette er vel anvendte penger når vi får tilbake elever som opplever et godt læringsutbytte og som får et godt grunnlag for videre skolegang. Høyre vil alltid ha fokus på god kvalitet i Brønnøyskolen, og da handler det også å ha fokus på hvordan midlene brukes.
Brønnøy kommunestyre vedtok i 2010 et mål om tidlig innsats. Vi ønsket da å få omprioritert ressursbruken for spesialpedagogiske tiltak fra reparasjon til god oppfølging i de tidlige skoleår. Det er ikke noe politisk vedtak som sier at dette skal endres. Det å lære seg å lese tidlig, og samtidig klare å få med seg det som blir lest er viktig for alle elever. Samtidig er det viktig å ha fokus på de elever som gjør det godt - at de også får tilpasset sin undervisning og har noe å strekke seg etter.
Tilstandsrapporten viser at det nytter å sette seg konkret mål, og jobbe hardt for å nå disse målene.
Som leder for Driftsstyre I ønsker jeg å rette en stor takk til kommunens virksomhetsledere og personale som har gjort det mulig at vi i fellesskap utvikler Brønnøyskolen til å bli en lærende arena hvor alle opplever læring og mestring.
Margunn Ebbesen