Juleinnspurt
Til tross for at julen kommer til fast tid hvert år, har det
en tendens til å bli travelt for å komme i mål med alle gjøremål. Dette gjelder
også i lokalpolitikken. Desember-møtet i kommunestyret avholdes som regel ca.
en uke før julen tar til.
Hovedsaken er budsjett og økonomiplan, men det har også en
tendens til å samle seg opp en rekke andre saker, slik at desember-møtet gjerne
varer 10 timer eller mer. Årets møte var ikke noe unntak. De utsendte
saksdokumentene var på 416 sider (heldigvis elektronisk), og i tillegg ble det
omdelt u.off-dokumenter i selve møtet.
For egen del så har jeg også flere andre samfunnsoppdrag i
form av en rekke styreverv, bla. Universitetet i Nordland, ERM-styret i
Forskningsrådet og representantskapet i Norges Bank. Også i disse fora er det
viktige desember-møter. Når man i tillegg plusser på med hovedjobben jeg har
innen privat næringsvirksomhet, og at det forventes at jeg skal bidra litt i
heimen også, kan dager og timer i desember bli i knappeste laget.
Hensikten med denne lange innledningen er å opparbeide en
viss forståelse for at jeg har valgt å slå sammen bloggene for de to siste
ukene i 2014. (Beklager til de av dere som har savnet og etterlyst ukebloggen).
Medlemsmøte
Medlemsmøtet den 8. desember var meget godt besøkt, og var
preget av stor engasjement fra mange av medlemmene. Eiendomsskatt, teknisk nybygg
og omsorgssenter i Hommelstø fikk størst oppmerksomhet.
Det kom også konstruktive innspill mht.
innsparingsmuligheter på områder som i svært liten grad vil merkes på
tjenestetilbudet til innbyggerne.
Medlemsmøtet ga klare signaler til kommunestyregruppen om å
holde fast på at eiendomsskatten ikke må økes. For å oppnå dette gikk
medlemsmøtet mot bygging av nytt teknisk bygg med totalkostnad på mer enn 40
mill. kr. Videre støttet medlemsmøtet de faglige utredningene vedr.
omsorgssenter i Hommelstø om 15 plasser, samt at man gikk for det billigste
alternativet vedr. bygning, dvs. renovering med en beregnet kostnadsramme på 10
mill. kr.
E-utvalget
Kommunen har i desember ført forhandlinger med flere
tilbydere på IKT-tjenester, og e-utvalget fikk det foreløpige resultatet
presentert i telefonmøte på ettermiddagen/kvelden lørdag 13. desember.
Hovedbudskapet var at man var kommet fram til en konkret anbefaling om lag i
tråd med den økonomiske og tidsmessige rammer man hadde mandat til å jobbe
etter.
Mandag 15. desember ble det avholdt fysisk møte i
e-utvalget, og konkret innstilling til kommunestyret ble utarbeidet og vedtatt.
Kommunestyret sluttet seg til innstillingen den 16. desember. I løpet av de
neste 9 – 10 månedene vil både ansatte og innbyggere i Brønnøy ha gleden og
nytten av at kommunen får på plass effektive og gode dataløsninger.
Kommunestyremøtet
Kommunestyremøtet 16. desember ble som vanlig en maratonopplevelse.
Valgnemnda møtte kl. 09 for å forberede en av sakene på møtet, og møtet
avsluttet først ca. 10 timer senere. Totalt ble 30 saker behandlet, inkl. 4
referatsaker. Som vanlig ble de aller fleste sakene enstemmig vedtatt, mens det
er betydelig politisk avstand på større investeringssaker og eiendomsskatt, noe
jeg tar for meg i egne avsnitt.
Ungdomsrådet har tradisjonelt fått anledning til å
komme med en appell ved begynnelsen av kommunestyremøtene, så også denne
gangen. De representerer et frisk pust og evner på en bemerkelsesverdig måte å
komme med nye innspill på «gamle saker».
Dette er verd å lytte til, selv om vi ikke alltid er enige i
alle innspillene. Ungdomsrådet har et annet ståsted enn oss etablerte
politikere, og har ikke samme behovet for å forsvare tidligere standpunkt og
«gamle sannheter».
Det var derfor forfriskende å registrere konkrete spørsmål
som gikk på tvers av de tanker kommunestyret står for. Konkret vil jeg trekke
fram spørsmålet om hvilken effekt kvalitetsmessig og økonomisk det ville
hatt om vi hadde samlet kommunens omsorgssenter og sykehjem på ett sted i
Brønnøysund. Dette er ikke utredet, og det ble derfor heller ikke besvart
tilfredsstillende i møtet.
Selv om både jeg og Brønnøy Høyre støtter omsorgsplanens
føringer om 15 omsorgsplasser i Velfjord er det nyttig med nye vinklinger.
Kommunebudsjettet og Økonomiplanen
Kommunestyrets flertall, Ap, SV og fristilte, vedtok med
sine 14 stemmer et kommunebudsjett og en økonomiplan som innebærer at
eiendomsskatten dobles fra 2 promille til 4 promille fra neste år, og
ytterligere en økning til 5,8 promille fra 2016, dvs. nesten en tredobling i
løpet av de neste to årene.
Kommunen sliter økonomisk som følge av at man i årene 2006 –
2011 la seg på et for stort forbruk, bl.a. ved at man benyttet mva-refusjon fra
investeringer i den løpende drift. I høst har kommunen drevet med om lag 40.000
kr i underskudd pr dag.
I denne situasjonen besluttet flertallet å gå for de dyreste
løsningene både for teknisk nybygg og omsorgssenter, investeringer på mer enn
100 mill. kr, i stedet for å renovere eksisterende bygg/anlegg for ca. 15 % av
dette. I stedet for å ta de nødvendige kostnadskutt øker flertallet kostnadene,
og velter million-regningen over på oss innbyggere.
Fra flere hold blir det hevdet at dette ikke betyr så mye
for den enkelte av oss, da gjennomsnittlig eiendomsskatt kun utgjør kr 1.800,-
pr år. Gjennomsnittet vil imidlertid øke til nærmere 5.500,- pr år i 2016.
For ungdommer og andre med nye hus vil det slå langt sterkere ut. I et av
kommunens nyeste boligfelt, med stort sett bare nybygg er situasjonen at
beboerne her i gjennomsnitt betalte tilnærmet 0,- kr i eiendomsskatt for
et par år siden.
I år betaler de ca. kr 3.250,-. For 2015 har flertallet
fastsatt den til ca. kr 6.500,- og i økonomiplanen for 2016 har Ap, SV og
fristilte gått inn for ca. kr 9.500 pr. år. Dette er de reelle tallene. For
mange andre er tallene enda høyere, og svært merkbare.
H, Sp, V og Frp fikk 13 stemmer for sitt budsjettforslag som
ikke hadde økning i eiendomsskatten, og som gikk inn for renovering av teknisk
bygg og omsorgssenter i Hommelstø.
I tillegg ble det foreslått innsparinger som ikke ville gå
ut over tjenestetilbudet til innbyggerne, bl.a. ble det foreslått å legge
politiske møter utenom ordinær arbeidstid. Dette alene ville gi en årlig
innsparing på 500.000,- kr.
Fredsfeiring og fødsler
Selv om det er betydelig avstand mellom posisjon og
opposisjon i kommunestyret, så er omgangsformen og tonen til tider både
gemyttlig og humørfylt. Under debatten om omsorgssenter i Hommelstø og antall
plasser ble det fra Ap’s Ketil Strand trukket fram at SSB i sine tall neppe
hadde tatt inn over seg den omfattende og intense fredsfeiringen i Velfjord
etter andre verdenskrig, og de positive konsekvensene dette hadde for antall
fødsler og dermed for befolkningsutviklingen.
I etterkant av kommunestyremøtet har vi studert Strand sin
kommentar litt grundigere, og i følge pålitelige datakilder er det for 8960
Velfjord registrert følgende gjenboere født i krigsårene og de første årene
etterpå;
·
1940 6 gjenboere
·
1941 4 gjenboere
·
1942 7 gjenboere
·
1943 8 gjenboere
·
1944 16 gjenboere
·
1945 12 gjenboere
·
1946 9 gjenboere
·
1947 8 gjenboere
Ut fra dette må man enten trekke den konklusjon at velfjordingene «tjuvstartet» fredsfeiringen et par år før freden kom, eller at
det var andre forhold som førte til aktiviteten som ledet til de høye
fødselstallene de to siste årene av krigen.
Ikke krise
Samme dag som sentralbanksjefen kunngjorde rentenedsettelsen
fra 1,5 % til 1,25 % hadde vi representantskapsmøte i Norges Bank. Vi har
selvsagt ikke anledning til å referere fra disse møtene. Men ut fra det
sentralbanksjefen sa på pressekonferansen er det all grunn til å understreke at
selv om vi går tøffere tider i møte i Norge, så er det ikke noen generell krise
i Norge eller norsk økonomi.
Å bruke slike uttrykk vil være en blodig fornærmelse mot
våre naboer på Island og i Finland. Når det er sagt, så er det ingen grunn til
å legge skjul på at fallet i oljeprisen og redusert aktivitet som følge av
dette kan ramme enkeltpersoner som mister jobben sin, og enkelte geografiske
områder hardere enn andre.
I Brønnøy og på Sør Helgeland er det mye som tyder på at vi
vil klare oss brukbart. Oljeaktiviteten vil øke som følge av utbyggingen av
Aasta Hansteen, mulig tilknytning av nye felt til Skarv og oppgradering av
Norne. Reiselivsnæringen og fiskeri-/havbruksnæringen vil dra nytte av at
kronekursen svekkes, og hjørnesteinsvirksomheten Brønnøysundregistrene er ikke
konjunkturavhengig.
Årsmøte
Styret i Brønnøy Høyre har besluttet at årsmøtet i partiet
skal holdes den 2. februar 2015. Egen innkalling vil bli sendt medlemmene, men sett
gjerne av datoen allerede nå.
God jul
Jeg vil benytte denne anledningen til å ønske alle leserne
av www.gladibrønnøy.no en god og
fredfylt julehelg!