Ikke fritak – Høyrelista uendret
I min siste blogg informerte jeg om at jeg ønsket å trekke
med fra lokalpolitikken, pga det jeg og min familie opplevde som vedvarende
trakassering.
Dette ble fulgt opp med konkret søknad til Valgstyret i
Brønnøy om å bli fritatt fra å stå på valglisten til høsten. Brønnøy Høyres
styre behandlet spørsmålet på kvelden den 27.mai, og konkluderte med at det
ikke var formelt grunnlag for at valgstyret skulle innvilge søknaden.
Samtidig så styret og listekandidatene i Høyre, som også var
samlet, svært alvorlig på det som ligger i begrunnelsen for søknad om fritak,
og beklaget sterkt den belastning jeg og min familie har opplevd, og dette er
forhold som Brønnøy Høyre har tydelige forventninger om at ordfører og formannskap
umiddelbart tar tak i og rydder opp i.
Dette ble også fulgt opp av ordfører og flere representanter
i valgstyret 28.mai, før valgstyret enstemmig besluttet at søknaden min om
fritak ikke kunne innvilges av formelle og prinsipielle grunner.
Selv om jeg hadde ønsket et annet utfall, respekterer jeg
valgstyrets beslutning. Høyrelista er dermed godkjent slik den ble innlevert.
Sammen med de dyktige og
engasjerte kandidatene på listen skal jeg "stå på" for kommunen og
partiet i dagene, ukene og månedene som kommer. Utfordringene i Brønnøy er
store, men mulighetene er også mange, om vi løfter blikket og har fokus på de
rette sakene.
Trakassering
I min siste blogg, og i min søknad om fritak fra å stå
på valglista, var jeg åpen på den personlige belastning, og trakassering jeg og
min familie har følt og opplevd i store deler av valgperioden. Denne
trakasseringen vi har følt, har kommet fra flere hold, og både fra politiske
motstandere, samarbeidspartnere og medspillere.
Til tross for at vi opplever at dette har fortsatt også den
siste uken, håper vi at den vilje og engasjement som både ordfører og sentrale
Brønnøypolitikere uttrykte i valgstyremøtet på torsdag skal føre til at dette
opphører.
Det skal ikke være slik at lokalpolitikere, uansett parti
eller posisjon, trakasseres eller føler seg trakassert i sitt folkevalgte
engasjement, til det beste for kommunen og kommunens innbyggere. At folk med
ulik politisk ståsted kan ha ulike oppfatninger er en del av vårt demokratiske
system, men dette er ikke det samme som at man kan sjikanere eller gå til
personangrep på de som ikke har samme syn.
Ingen uenighet eller splittelse i Høyre
Fra flere hold er det blitt oppfattet slik at min søknad om
fritak fra valglisten skyldes uenighet og splittelse i Brønnøy Høyre. Dette er
ikke tilfelle. Det siste året har Brønnøy Høyre hatt meget stor aktivitet, med
svært godt frammøte både på styre-, medlems- og gruppemøtene. Det har også vært
stort og positivt engasjement fra mange medlemmer i ulike sammenhenger.
Selv om det i meningsutvekslingene kan ha framkommet ulike
syn, har alle beslutninger vært enstemmige. Det samme gjelder også alle valg
internt i partiet.
At det på nominasjonsmøtet ble framsatt forslag på
motkandidat til nominasjonskomiteens innstilling på førsteplass, og at 3
medlemmer støttet min motkandidat, er i tråd med hvordan demokrati og politiske
parti skal fungere. Jeg har selv følt en sterk støtte fra de 90 % som støttet
mitt kandidatur, og miljøet/samholdet blant de gode og engasjerte
listekandidatene er utmerket.
Kommunens utfordringer og muligheter
Brønnøy Kommune står overfor særdeles store økonomiske
utfordringer, med rekordunderskudd, og risiko for å komme på Robek-lista i
løpet av få måneder.
Det er av den største betydning at alle politikere og ledere
i kommunen tar dette på det største alvor og konstruktivt bidrar til løsning.
Det blir smertefullt, men ikke umulig. Andre kommuner har
klart å løse større utfordringer enn de vi står overfor, men det krever mot,
vilje og handlekraft å ta tak i situasjonen og beslutte, samt gjennomføre de
nødvendige tiltak. Rådmannen og administrasjonen vil tidlig i neste uke
sende ut sine vurderinger og anbefalinger til formannskapets medlemmer, som
skal behandle saken i møte 10. juni. Deretter går saken til behandling i
kommunestyret 18. juni.
Selv om utfordringene er store er det ingen grunn til å la
«mismot og tungsinn få overtaket». Den underliggende
samfunnsutviklingen er god.
Vi har fortsatt befolkningsvekst. Vi har en ok alders- og
kjønnssammensetning i befolkningen. Vi har god aktivitet på mange områder, bla.
kraftutbygging, boligbygging, og i mange private virksomheter.
Vi står foran store utviklings- og utbyggingsprosjekt hos
Brønnøysundregistrene i årene som kommer. Torghatten-konsernet har fortsatt en
sterk og lønnsom vekst som også gir ringvirkninger lokalt.
Sjømatnæringen og service til denne blir stadig sterkere og
viktigere, og selv om oljevirksomheten lokalt har hatt et redusert
aktivitetsnivå det siste året, er dette allerede i ferd med å snu. Polarled
legges for fullt, og Aasta Hansteen-utbyggingen er kommet i gang. I løpet av 1
– 2 år vil vi igjen kunne ha topp aktivitet over Heliporten. Reiselivsnæringen
har også store muligheter.
Det er imidlertid ingenting som kommer av seg selv.
Utvikling og vekst vedtas ikke, det skapes, og det skapes i
et samspill mellom offentlig tilrettelegging med planer og infrastruktur og
private utbyggere og utviklere. Dette krever at vi i Brønnøy har ledere som
evner å løfte blikket, og se og ta mulighetene som ligger der.
Kommunale ledere som folkevalgte
Brønnøy valgstyre har enstemmig godkjent alle innkomne
listeforslag. Alle representanter ble funnet valgbare i henhold til valgloven,
noe jeg selv også støtter ut fra de uttalelser og den dokumentasjon som er
innhentet.
Selv om dette er fullt i samsvar med loven, så betyr ikke
det at alle mener at det er heldig eller ønskelig at kommunale ledere og
hovedtillitsvalgte skal kunne sitte i kommunestyret eller andre politiske
organ.
Nettavstemningen i BA for kort tid viste at neste 3 av 4 som
hadde en oppfatning mente at dette ikke var ønskelig. Selv er jeg også kritisk
til dette. Det er på ingen måte rettet mot de kommunale ledere eller
tillitsvalgte som står på valglistene. Det er heller ikke rettet mot politiske
parti. Også Brønnøy Høyre har hatt kommunale ledere på sin liste. Det går mer
på prinsipper, og min vurdering av hvordan man får best mulig folkestyre.
Selv om kommunale ledere følger lovverket og fratrer når
saker vedr deres ansvarsområder er til behandling, vil de likevel kunne ha en
helt annen kunnskap om, og innflytelse på sakene enn f.eks en sjarkfisker fra
Toft, næringsdrivende eller registeransatt i Brønnøysund, eller bonde på
Trælnes eller Tilrem.
Som kommunale sjefer har de som oftest mye av sin arbeidstid
på Rådhuset sammen med rådmann og ledere for andre ansvarsområder. De deltar i
formelle og uformelle diskusjoner om saker som kommer til beslutning i politiske
organ på et senere tidspunkt.
En annen interessant prinsipiell problemstilling er at de
kommunale sjefene i sitt daglige virke er underlagt rådmannen direkte eller
indirekte, mens de som politikere neste dag vil være rådmannens «sjefer» i
kommunestyre eller andre politiske organ.
For hovedtillitsvalgt er problemstillingen en noe annen. For
henne går det mer på hvilken side av bordet hun vil sitte?
I Brønnøy kommune har vi et trepartssamarbeid, mellom
politisk nivå, administrativ ledelse og de ansattes tillitsvalgte. Dersom
Hovedtillitsvalgt blir valgt inn i kommunestyret vil hun da representere
arbeidsgiversiden (som politiker), eller vil hun representere de ansatte (som
hovedtillitsvalgt)?
Som avklart innledningsvis; alle på listene er godkjent som
valgbare etter valgloven. Det er derfor ikke noe ulovlig i dette, men det er
delte meninger om det er ønskelig.
Vel, dette er det til slutt velgerne som avgjør den 14.
september!
Ramtindprisen
Gratulerer med Ramtindprisen, Brynjar Forbergskog! Mer fortjent vinner av prisen kan jeg ikke
tenke meg.
Jeg har selv fått anledning til å følge ham på nært hold i hans
utvikling av Torghatten, både som aksjonær, styremedlem og styreleder, og har
latt med imponere over den utrolige kombinasjonen av strategiske evner, fokus på
løpende drift og handlekraft. Resultatene og utviklingen i Torghatten taler for
seg. Brynjar har i tillegg levert på alle kriteriene for å få prisen.
"Prisen skal være en ordentlig klapp
på skuldra til noen – en bedrift, en organisasjon eller en enkeltperson – som
har gjort noe veldig bra, noe som er i tråd med Ramtinds ånd & intensjoner.
Prisvinner skal være uredd, tenke nytt eller stort eller begge deler – er
visjonær. Vinneren har holdt på over tid og ikke gitt opp. Det er også et
kriterium at vinneren holder til her på Sør-Helgeland og har skapt verdier,
enten i form av cash, arbeidsplasser, stolthet eller identitet. Eller alle på
en gang!"
Konseptvalgutredningen
Til tross for at de to regionrådene på søndre og ytre Helgeland
enstemmig har gått inn for at FV 17, dvs. Kystriksveien, på strekningen
Brønnøysund – Sandnessjøen skulle prioriteres som prosjekt nr. 1 på
Helgelandskysten, og fastlandsforbindelse for Herøy/Dønna som nr. 2, så
har først Statens Vegvesen, og for få dager siden også Fylkesrådet i Nordland,
gått inn for å løfte opp fastlandsforbindelse for Herøy/Dønna som nr. 1, et
prosjekt til 5,3 milliarder kr.
Dersom fylkestinget i Nordland slutter seg til vedtaket
betyr det at utbedringen av Kystriksveien mellom oljebasene på Helgeland vil
bli skjøvet ut i overskuelig framtid, og at vi i flere 10-år framover fortsatt
skal måtte bruke minst 3 timer på en strekning på 7 mil.
Jeg er på ingen måte imponert over det politiske håndverk
som er utvist i denne saken, hverken på fylkesnivå eller lokalt i vår region.
God helg alle sammen!