Planutvalget hadde mandag 24. august et møte med en meget
interessant sak på agendaen; "Reguleringsplan for nybygg Brønnøysundregistrene
-rammer for planutformingen".
Statsbygg og arkitekt fra Link var også til stede, og vi
fikk presentert hvilke rammer som skal ligge til grunn for utbygging av Registrene.
Dette omhandler både areal, utforming, byggehøyde og parkering, for å nevne noe.
Gjennom media er vi kjent med at det pågår
sluttforhandlinger mellom Levinord AS og Statsbygg, dvs. at det egentlig er
Brønnøysundregistrene som er den merkantile motparten. Statsbygg fasiliterer
kun avtalen, som det så fint heter.
Tanken om parkering ved St. Knuts gate og Sannas vei
reiser mange spørsmål. Vil ikke dette medføre en fortynning av boligmassen i
sentrum fremfor en ønsket fortetting? Hvilke utfordringer gir en slik løsning
for trafikkavviklingen i krysset St. Knuts og Sømnaveien? Hvor hensiktsmessig
er det å ha 4-500 registeransatte til å krysse hovedinnfartsåren et par ganger
daglig? Kort sagt; er dette en ønsket byutvikling rent politisk?
Signalene var svært tydelige. Fra Høyres side ser vi
negativt på en slik parkeringsløsning. Logistikk og fjerning av boenheter er negativt
i seg selv. I tillegg tror vi bestemt at en parkeringsløsning på vestsiden av
Sømnaveien vil kunne utløse flere investeringer til beste for Brønnøysund.
Statsbygg har også vært på befaring i Valen, og de er
ikke fremmed for å bruke p-plassene i Valen. Samtidig åpner de for å bidra
i finansiering av overbygd gangvei langs sjøen fra Valen og til dagens
registerbygg. Dette vil så fall være starten på en havnepromenade fra Valen og
mot byen.
Dette ble fulgt opp av Merethe Paulsen fra Ap, hun var
fullstendig enig med Høyre og kunne ikke støtte en parkeringsløsning ved Sannas
vei. Det er godt å se at Høyre og Ap kan forene krefter i denne saken. Også
barnas representant i planutvalget var negativ til parkering på østsiden av
fylkesveien.
Nå var ikke saken oppe til realitetsbehandling, planen
skal først ut på høring før vedtak skal fattes. Statsbygg er dermed klar over
at det er en meget betydelig reguleringsrisiko. For signalene så langt var helt
entydige, Brønnøypolitikerne ønsker å samle parkering og arbeidsplasser på
samme side av vegen!
Paul Birger Torgnes, varaordfører og 1.plass for Brønnøy Høyre