søndag 23. august 2015

Ukeblogg - uke 34

Valgkamp
Denne uken kom valgkampen i gang for alle partiene som stiller til valg i Brønnøy, med stand og ordførerdebatt under Torghattmessen. Brønnøy Høyre startet uka før med stand, men også for oss ble siste uke preget av stor aktivitet.

Vi tok i bruk lokalene vi disponerer som «Høyres Hus» i Storgata (Rødligården) til valget er over. Toppkandidatene hadde pressekonferanse og presenterte et gjennomarbeidet program som vi er stolte over, og som vi gleder oss til å sette ut i livet.


Vi har avholdt kandidatmøter og svært mange husbesøk og bedriftsbesøk, og vi har hatt besøk av Nordland Høyres førstekandidat Kai og vår egen stortingsrepresentant Margunn som sammen med undertegnede møtte velgerne på standen på torsdag ettermiddag.

De aller fleste listekandidatene, styret og flere frivillige har stilt opp. Det er gledelig å se det engasjement og den entusiasme som preger alle. Det lover meget godt, og det er viktig at vi står på de neste 3 ukene.

Både på standen og ved husbesøkene får vi nyttige og interessante samtaler med velgerne. Mange av tilbakemeldingene er positive og gledelige. Andre er bekymringsfulle. Disse går i stor grad på utfordringer enkeltpersoner har, og hvordan de oppfatter at de blir møtt av Brønnøy kommune.

Selv om vi som politikere må være ryddige mht. ansvarfordelingen mellom administrasjon og folkevalgte, og selv om saker ofte har mer enn en side, får vi svært nyttig informasjon, og innspill mht. hvordan ting kan forbedres. Informasjon og innspill som bidrar til at vi kan gjøre Brønnøy til en enda bedre kommune å bo og arbeide i.


Besøk av Kai Henriksen, Nordland Høyres førstekandidat
Torsdag og fredag hadde vi både gleden og nytten av å ha Nordland Høyres førstekandidat på besøk i Brønnøy. Kai Henriksen deltok på stand sammen med vår stortingsrepresentant Margunn og ordførerkandidat Paul Birger.

Kai deltok i møte med Brønnøy Høyres styre og kandidater på «Høyres Hus», og var med på «dørbank» for å møte velgerne. Han hadde også møter med sentrale bedriftsledere og besøkte flere bedrifter.


Hovedfokus var på Heliporten og viktigheten av at oljeselskapene følger opp vedtak og intensjoner om at basebyene Brønnøysund og Sandnessjøen benyttes ved aktiviteten utenfor Nordland. Ringvirkningene må komme både Brønnøysund og hele regionen til gode. 

Kai Henriksen støtter helt og fullt opp om de lokale utspill som er kommet fra undertegnede, stortingsrepresetant Margunn Ebbesen, konsernsjef i Torghatten, Brynjar Forbergskog og NHO-direktør Ivar Kristiansen.

De fleste av bedriftene som ble besøkt tilhører den raskt voksende leverandørindustrien til havbruksnæringen; Egersund Net, Truck Tek, Akva Design og Aquaculture Innovation.  Denne industrien vokser raskt og det er i dag mer enn 10 slike bedrifter med om lag 100 ansatte i Brønnøysundområdet. Det er ventet at både næringen og leverandørindustrien vil mangedoble aktiviteten i årene som kommer.


Takk for besøket Kai, og lykke til med valget. Den fine framgangen for Høyre på siste meningsmåling i Nordland, fra 17,9 – 20,3 % lover godt.


Kommuneøkonomi
Under «ordførerdebatten» på Torghattmessa på torsdag ble kommuneøkonomi hovedtema. I mitt innlegg la jeg vekt på at den dårlige økonomien i Brønnøy skyldtes at kommunen gjennom mer enn 10 år, hadde brukt betydelig mer penger enn man reelt sett har hatt.

Hovedårsaken til dette er at kommunen har benyttet momskompensasjon fra investeringer i løpende drift, og at man kun har utgiftsført halvparten av pensjonskostnadene. Dette har ikke vært ulovlig, men særdeles uklokt.


Av de budsjettforslag som er lagt fram, og de vedtak som er fattet, ser det ut til at «alle har vært med på dette, både virksomhetsledere, rådmenn og medlemmene av de 3 siste kommunestyrene. Jeg har innhentet tall fra økonomisjefen som viser at kommunen har gått med dundrende underskudd alle år fra 2007 og til nå, dersom vi korrigerer for de momskompensasjon, premieavvik etc. Totalt utgjør det reelle underskuddet for denne perioden ca. 200 mill. kr.  Mest dramatisk har dette vært i 2008 og 2014 hvor underskuddene har vært henholdsvis 46 og 40 millioner kr.

Selv om  «alle» har bidratt til dette, er det likevel grunn til å minne om at flertallet i kommunestyret, som består av de 14 representantene fra Ap, SV og de fristilte har fattet flere vedtak som har forverret situasjonen.  

Konkret gjelder dette investeringer på godt over 100 mill. kr til nybygg til teknisk sektor, overdimensjonert omsorgssenter i Hommelstø og det 3. museum i Velfjord. I tillegg har de samme partiene stemt mot salg av den kommunale eiendommen Reinfjord Lille.

Der samarbeidende partiene Høyre, Sp, V og Frp har kun hatt 13 stemmer og vært i mindretall og blitt nedstemt i alle disse sakene.

Samarbeid etter valget
Et annet sentralt tema i «ordførerdebatten» var hvem som skal samarbeide med hvem etter valget. Jeg signaliserte at vi fra Høyres side hadde hatt er særdeles godt, tillitsfullt og konstruktivt samarbeid med Sp, V og Frp, og at vi gjerne skulle sett at dette samarbeidet kunne fortsette.

På den annen side tilsier Brønnøy kommunens økonomiske unntakstilstand at alle partiene bør være innstilt på et bredt tverrpolitisk samarbeid i perioden som kommer, for på den måten å bidra til at kommuneøkonomien kan rettes opp så raskt som mulig.

Fra Høyres side mener vi dette oppriktig. Innbyggerne fortjener at vi nå går sammen om å sikre bredest mulig flertall for de krevende, men nødvendige beslutningene som må tas for å rette opp økonomien.

Det er ikke tid eller rom for partitaktiske hensyn slik situasjonen er. Det var derfor gledelig å registrere at vi rett før sommerferien fikk enstemmige vedtak i formannskap og kommunestyre mht. hovedinnretningen på de grep som må tas

Fristilte
Debattlederen på Torghattmessen kom også inn på den spesielle situasjonen vi har hatt med fristilte i Brønnøy kommunestyre det siste året, og ba kandidatene som kunne love at de ikke ville fristille seg, men trekke seg ut av de politiske organene dersom de gikk ut av partiet, rekke en hånd i været. Kun jeg og en til, dvs. 2 av de 6 kunne love det.
Jeg mener fristilling i en valgperiode er en uting. Det er å føre velgerne bak lyset. Det bidrar til politikerforakt, og skulle etter min mening vært ulovlig.

Når man stiller til valg på et partiprogram, og blir valgt for en 4-årsperiode, er det en selvfølge at det er det man har lovet velgerne man skal jobbe for og følge opp i perioden. Dersom det skulle oppstå en situasjon hvor dette ikke er mulig, burde man tre til side og la nestemann på listen få overta.

Fritak for verv er noe annet, dvs. at dersom en representant, flytter, blir syk, eller andre forhold gjør at representanten ikke lenger kan utføre vervet sitt. I slike tilfeller trer 1. vararepresentant inn i representantens sted.

Nedgang i folketallet
I følge SSB sin befolkningsstatistikk som ble lagt fram 20. august, så har Brønnøy kommune i første halvår hatt en nedgang i folketallet på 12 personer, fra 7948 ved årsskiftet til 7.936 pr 1. juli.

Brønnøy kommune har de siste 10 – 20 årene hatt en fin befolkningstilvekst på 0,5 – 1 % i året og tendensen vi nå ser er derfor bekymringsfull. SSB sin statistikk viser at også Alstahaug har hatt en nedgang i folketallet på 19 personer i første halvår, til 7.453.

Det er derfor grunn til å tro at redusert oljeaktivitet utenfor Helgeland, og dermed mindre aktivitet på basene er en av grunnene. Dette er noe som kan rette seg opp når Aasta Hansteen feltet blir bygd ut og kommer i drift i løpet av de neste 2 årene.

Uansett så må dette være en sterk vekker for oss, og Brønnøy Høyres valgprogram som har hovedfokus på «VEKST OG UTVIKLING I BRØNNØY» får dermed enda sterkere aktualitet. Kommunens næringsarbeid må effektiviseres og vitaliseres, og kommunen må også intensivere og styrke arbeidet med å legge til rette for økt bosetting.


Planutvalget behandler nytt registerbygg
På mandag er det møte i planutvalget. Hovedtema på møtet er Statsbygg sin presentasjon av reguleringsplanforslaget for nytt registerbygg. Ut fra det som til nå er kjent vil bygget få en størrelse på 17.000 m2. Det er noe mindre enn de opprinnelige planene. Det vil bli betydelig høyere enn det som tidligere har vært signalisert, og parkeringsløsningen lokaliseres utenfor bygget og den aktuelle tomten.

Brønnøysundregistrene er regionens viktigste arbeidsplass. Det er viktig å legge til rette for at registrene får effektive og gode kontorløsninger som gjør at de kan utføre sitt samfunnsoppdrag på en god måte, og får muligheter for å videreutvikle seg.
Registrene fra sjøsiden

En investering på om lag 1 milliard kr sentralt i Brønnøysund vil også kunne bidra til å utvikle Brønnøysund som et aktivt og livskraftig regionsenter, dersom ting blir gjort rett.
Jeg ser derfor med positiv forventning fra til møtet med Statsbygg og presentasjonen deres.

Selv om jeg møter med et åpent sinn på mandag, er det noen forhold som jeg vil ha et ekstra fokus på;
* Løftene fra både Statsbygg og ledelsen i Næringsdepartementet om at man «skal gi noe igjen til byen» må synliggjøres og konkretiseres.  Dette gjelder både utformingen av bygget og fellesfunksjoner/flerbruksløsninger som storsal og parkering.
* Storsal som kan benyttes både som møterom, konferansesal og teater- og konserthus står svært høyt på listen. Thon bekreftet i møte med Brønnøy Kommune på mandag at han fortsatt er positiv, men at utspillet nå ligger hos Statsbygg.
* Bygget må gis en utforming og fasader som gjør både ansatte og innbyggere stolte. Registrene er ved siden av Torghatten den største identitetsbæreren i regionen.

* Det må etableres tilstrekkelig antall parkeringsplasser i en nærhet til registerbygget som gjør at de blir brukt. Parkeringsplassene må ferdigstilles før utbyggingen av registerbygget starter, for å unngå kaotiske tilstander i Brønnøysund under utbyggingen. Her er det viktig at vi som Planutvalg er oss vårt ansvar bevisst.

Det er særdeles viktig å ha fokus på å få den optimale løsning som tjener både Brønnøysund og Brønnøysundregistrene. I dette ligger både trafikkmessige forhold, «fotavtrykk», avstand, påvirkning på bomiljø etc. Dette vil påvirke Brønnøysund og utviklingen av Brønnøysund i mange 10-år framover og er langt viktigere enn hvem som skal stå for utbyggingen, og evt. mindre forskjeller i kostnader.