Arbeidet med å få økonomien i Brønnøy på rett kjøl vil bli den mest krevende oppgaven for det nye kommunestyret som nå velges. Valgkampen, både i debattmøter og innlegg i avisen og på sosiale medier hatt et innhold som viser at de aller fleste, både ordførerkandidater og øvrige kandidater ikke makter å ta dette på alvor. Det florerer med løfter om nye positive tiltak som hver for seg er positive, men kostnadskrevende og som det ikke vil være økonomisk dekning for, selv om eiendomsskatten tredobles til makssats på 7 promille. Noe av dette kan skyldes at «rådmannens kuttliste» ikke blir kjent for politikerne og offentligheten før etter valget. Det er likevel kjent for alle at det må kuttes kostnader med om lag 30 mill kr pr år.
Bakgrunnen for dette er at kommunen over langt tid har levd over evne, dvs. at kommunen har brukt mye mer enn inntektene. Hovedårsakene til dette er at momskompensasjon fra investeringer er benyttet i løpende drift og at kommunen kun har utgiftsført om lag halvparten av pensjonsutgiftene. Dette har ikke vært ulovlig, men uklokt, og både VO-ledere, rådmenn og politikere fra alle parti har vært med på det gjennom flere perioder.
På anmodning fra meg har økonomisjefen satt opp en oversikt over reelt resultat, korrigert for slike «ekstraordinære poster» for de siste 2 periodene. Det var skremmende lesning.
Vi har drevet med underskudd i alle år. Størst i 2008 med hele 46 mill. kr, og 2014 med 40 mill. kr. Også 2015 vil gå med stort underskudd.
(tall i 1.000 kr)
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
Vedtatt årsresultat
|
-2 238
|
- 9 520
|
5 151
|
6 566
|
18 937
|
412
|
-8 882
|
-16 278
|
Reelt årsresultat
|
-31 640
|
-46 386
|
-12 786
|
- 4 310
|
-14 454
|
- 25 403
|
-25 790
|
-40 613
|
De negative resultatene ovenfor er forsterket av at pensjonskostnadene er økt sterkt som følge av økt lønnsnivå og konkrete satsinger. Kostnadene til legekontoret er nesten doblet fra 2009 til 17,4 mill kr i 2014. Lønns- og pensjonsutgifter utgjør 70 – 80 % av kommunens utgifter.
Økonomisjefens oversikt viser reelt «underskudd på» ca. 25 mill. kroner pr år i perioden 2007-2014, eller et « underskudd» på mer enn kr 100.000,- hver eneste virkedag siden 2007.
Fire toppkandidater som har både erfaring og vilje til å snu kommuneøkonomien |
Rådmannen og økonomisjefen har lagt fram sammenligninger som viser at Brønnøy Kommune kunne vært drevet 100 mill kr billigere i året om vi hadde hatt et kostnadsnivå som beste sammenlignbare kommunen i Norge, og om lag 50 mill kr billigere enn gjennomsnittet for den beste halvparten av sammenlignbare kommuner. Det er mange forbehold og usikkerheter med slike sammenligninger, men det bekrefter at Brønnøy har hatt et for høyt forbruk og kostnadsnivå gjennom lang tid.
Selv om både administrasjon og politikere fra alle parti har bidratt til dette, så er det noen forskjeller. Da de økonomiske utfordringene begynte å bli kjent i forbindelse med utarbeidelse av budsjettet for 2013 fremmet undertegnede på vegne av de samarbeidende partiene H, V, SP og FrP forslag om betydelige nedskjæringer, også reduksjon i antall årsverk. Forslaget ble vedtatt, og ville gjort utfordringene i dag langt mindre om det hadde blitt gjennomført. AP og de fristilte framsatte krav til Fylkesmannen om lovlighetskontroll. Fylkesmannen bekreftet etter noen måneder at vedtaket var lovlig og gyldig, men da var sammensetningen i kommunestyret endret slik at AP, Fristilte og SV fikk flertallet. Vedtaket ble ikke fulgt opp. I stedet har dette flertallet vedtatt byggeprosjekter til godt over 100 mill kr. (Teknisk bygg, overdimensjonert omsorgsenter og 3. museum i Velfjord).
I tillegg har de gått mot forslag fra Høyre og de samarbeidende partiene om salg av Reinfjord Lille, og vedtatt å 3-doble eiendomsskatten mot de samme partienes stemmer.
I tillegg har de gått mot forslag fra Høyre og de samarbeidende partiene om salg av Reinfjord Lille, og vedtatt å 3-doble eiendomsskatten mot de samme partienes stemmer.
Den økonomiske situasjonen i Brønnøy er svært krevende og vil kreve et aktivt og godt samarbeid mellom partiene i perioden som kommer.
Fra Brønnøy Høyres side er vi både åpne for og positive til samarbeide med alle for å få økonomien på rett kjøl, for å sikre innbyggerne gode tjenester. Et slikt samarbeid må både gå på kostnadsreduksjoner og tiltak som stimulerer til vekst og utvikling.
Verdier må som kjent skapes før de kan fordeles. Vi har et variert og godt næringsliv med store framtidsmuligheter som kommunen må legge til rette for å få realisert. Dette gjelder både infrastruktur, ferdigstilling av kommuneplan, effektivisering av reguleringsprosesser, tilgang på tomter og raskere behandling av oppmåling, fradeling og byggesaker.
Fra Brønnøy Høyres side er vi både åpne for og positive til samarbeide med alle for å få økonomien på rett kjøl, for å sikre innbyggerne gode tjenester. Et slikt samarbeid må både gå på kostnadsreduksjoner og tiltak som stimulerer til vekst og utvikling.
Verdier må som kjent skapes før de kan fordeles. Vi har et variert og godt næringsliv med store framtidsmuligheter som kommunen må legge til rette for å få realisert. Dette gjelder både infrastruktur, ferdigstilling av kommuneplan, effektivisering av reguleringsprosesser, tilgang på tomter og raskere behandling av oppmåling, fradeling og byggesaker.
Politikk er ikke bare å ville, men også å beslutte og sette ut i livet.
Godt valg!
Ordførerkandidat Brønnøy Høyre