Norge er et land i verdensklasse når det gjelder
pasienttransport. Vi har utfordrende geografiske forhold hva gjelder fjorder og
fjell, klima med vekslende og tøffe værforhold, en spredt bosetning med ofte
veldig lang og tidkrevende reisevei til sykehus.
Det offentlige systemet som ligger på plass for å frakte de
som behøver å komme seg på sykehus og er for syke til vanlig rutegående
transport er enestående. Ambulansebiler, båter, helikoptre og fly gjennomfører
daglig mange oppdrag og er ”hjulene” som holder helsevesenet sammenbundet.
Det er også dessverre slik at geografi, veinett og
infrastruktur for øvrig spiller en negativ og ofte urovekkende faktor for den
del av befolkningen som blir langt unna nærmeste sykehus.
For Brønnøy kommunes vedkommende sogner vi inn under
Helgelandssykehuset som omfatter lokalsykehusene i Sandnessjøen, Mosjøen og Mo
i Rana. Reiseveien til nærmeste sykehus for Brønnøy sine innbyggere(og
omlandet) er veldig lang i akutte og såkalte ”haste” tilfeller.
Heldigvis har vi per i dag, og jeg håper i uoverskuelig
fremtid, også et ambulansefly og et ambulansehelikopter stasjonert her. Dette
er tryggheten vår, vår ”livsforsikring ”. En slik transporttjeneste er livsviktig og
kritisk at finnes nettopp her.
I 2014 fløy ambulanseflyet i Brønnøysund 1105 timer i
tilknytning til pasienttransport! Tallene for 2015 sier at behovet har økt
ytterligere og etter juni i år hadde flyet vært i lufta i 617 timer allerede.
Tall for helikopteret, som tar seg av mer nærtransport samt
henting av pasienter på skadested utenfor flyplasser, låg på 536 timer i 2014
og 279 timer til og med juni i år.
I dagens Helse-Norge er det også verdt å merke seg at de
ulike typer spesialistfelt innenfor operasjoner også avgrenser hvilke større
sykehus man blir sendt til. Ved alvorlig hastegrad kan èn pasient bli sendt
dirkete til Oslo fordi spesialistkompetansen og erfaringsgraden er høy og
foretrukken ved f.eks. Rikshospitalet, mens en annen er foretrukket direkte til
Tromsø Universitets Sykehus, UNN.
Dette er tendensen i økende grad; det blir større form for
spesialisering der kun ett eller to sykehus i Norge utover spesifikke inngrep.
Nettopp ved en slik utvikling er behovet av ambulansefly sentral; det er kun ett
realistisk transportmiddel og det er ambulansefly for disse avstandene.
Ambulanseflyet utfører også en stor del såkalte
tilbakeføringsoppdrag der pasienter er ferdig behandlet/operert ved større
sykehus og skal tilbake til lokalsykehus/omsorgssenter/opptreningsinstitusjon o.l.
i hjemregionen.
Dette er også mennesker som er for dårlige til å reise med
vanlig rutegående trafikk.
Luftambulansetjenesten ANS er ansvarlig for alle
luftambulanser i Norge og eies av helseforetakene, finansiert av det
offentlige; kort fortalt dine og mine skattepenger. Det er per i dag 7 ambulanseflybaser
i Norge fordelt på Gardermoen, Vigra Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta
og Kirkenes. Gardermoen og Alta har to fly hver. Noen av disse basene har i
tillegg helikopter slik Brønnøysund har.
Det har i en årrekke vært oppe til diskusjon og fremmet
forslag om flytting av flyet fra Brønnøysund. Argumentene har vært ulike og
motivene likeså, men motargumentene våre er udiskutable.
Det er et enormt område både geografisk og befolkningsmessig
mellom Ålesund og Bodø hvis man skulle fjerne Brønnøyflyet.
Det tar i snitt mellom 35 og 40 minutter å fly fra f.eks.
Bodø til Brønnøysund. I en tenkt akuttsituasjon der en pasient i vårt
lokalområde(Brønnøy, Vega, Sømna, samt indre og nordre Helgeland) behøver
flytransport til sykehus, er utkallstiden i beste fall 20 minutter fra
flycrewet blir varslet til de er i lufta. 40 minutter senere lander flyet fra
Bodø i Brønnøy og skal laste inn pasienten som i korteste tilfelle skal til
Sandnessjøen(10 min i godt vær, 20 min i dårlig vær) eller i mange tilfeller
Tromsø eller Oslo(begge rundt 1 time og 20 minutter).
Her har det til sammen gått minimum 70-80 minutter minus
bakkestopp for å få vedkommende til Sandnessjøen. Tromsø/Oslo scenarioet 2 t og
20 min før pasienten kan hentes ved flyplass og kjøres inn til sykehus.
I tillegg er det en vesentlig faktor som mange av de som
regner på dette ikke har kunnskap eller vil ta med inn i beregningene, og det
er sjansene for at et fly ”utenfra”(dvs fra en annen base) ikke kommer seg ned
i Brønnøysund pga. av vær.
Det er som kjent for lokalbefolkningen vil jeg tro, en god
del ganger at fly ikke lander her, men overflyr pga. av for dårlig sikt, tåke,
lav skybase. Hva da uten en ambulansefly stasjonert her? Hva med tidsfaktoren
som ofte er kritisk og avgjørende? Hva
da på høysommeren når fødestua er stengt både i Brønnøysund, Mosjøen og
Sandnessjøen samtidig? Hva da når uhellet er ute og vi eller noen vi er glad i
trenger øyeblikkelig ambulansetransport til et spesialistsykehus mange timer
unna?
Brønnøysund har hatt ambulansefly siden 70-tallet, først
bragt hit etter møysommelig arbeid fra dr. Knut Tilrem. Befolkningsveksten har
økt i regionen og således har behovet for en slik tjeneste.
Sist gang flyttespøkelset for alvor viste seg var ved
forrige anbudsperiode i 2007. Det hele kumulerte i at representanter fra
ambulanseflybasen sammen med lokale kommunepolitikere reiste til Oslo og hadde
møte direkte med daværende helseminister Sylvia Brustad, og fikk lovnad i siste
sekund at ambulanseflyet skulle berges og fortsatt få stå i Brønnøy.
Diskusjonen om flytting har til tider vendt tilbake også
etter dette, og en ny anbudrunde med ny usikkerhet er på vei i løpet av et par
år. Vi tør ikke komme dit en gang til, at en tvangsflytting av ambulanseflyet
blir så reell og nært forestående at man må banke direkte på Helesministerens
dør og holde foredrag om viktigheten av dette.
Brønnøy og innbyggerne i nabokommuner, ja også Vefsn, Grane
og Hattfjelldal, har sagt og fortsetter å si at vi trenger et ambulansefly i
Brønnøy. Det er våre liv, vår helse det handler om. Det handler om en
trygghetsfølelse.
Det handler om en visshet at skulle uhellet være ute så får
vi hjelp til å komme oss raskt dit hjelpen er. Det er et bidrag til at vi kan
bo her hvor vi bor, utenfor storbyer og sentraliserte helseinstitusjoner. Det
er vår forsikring.
Brønnøy Høyre har programfestet å jobbe for ambulanseflyet
stasjonert i Brønnøysund, støtte Stiftelsen ”Ambulanseflybase i Brønnøysund” og
dermed sikre en fast base med tilhørende fasiliteter som gjør at ambulanseflyet
blir værende hos oss og med best mulig forutsetning for kort responstid for
våre innbyggere!
3. kandidat Brønnøy Høyre