Ja, jeg ønsker å bli ordfører !
Sammen med de andre kandidatene til Høyre har jeg de siste
ukene hatt gleden av å ha møtt og snakket med hundrevis av velgere i Brønnøy.
På stand, i møter og i forbindelse med husbesøk.
På denne måten har vi fått en dialog der vi har presentert
hva vi står for. Vi har også fått klare tilbakemeldinger på hva velgerne ønsker
og i tillegg har vi ryddet opp i noen overraskende misforståelser.
Blant annet har noen sådd tvil mht. hvorvidt jeg ønsker å
bli ordfører. For å fjerne enhver tvil; SOM HØYRES FØRSTEKANDIDAT ER JEG
OGSÅ ORDFØRERKANDIDAT. Når jeg stiller til valg så ønsker jeg selvsagt å
bli ordfører.
Ikke pga status, lønn eller posisjonen, men for å kunne
bruke all min tid og kraft på å gjennomføre det vi går til valg på og det jeg
brenner for.
Politikk handler ikke bare om å ville, men like mye om å beslutte
og sette ut i livet. Ikke alene, men i et tett og nært samarbeid med andre
folkevalgte og kommunens administrative ledelse.
Jeg vet at jeg har den erfaring, den kunnskap, det nettverk,
de kollegaer, den arbeidskapasitet og den gjennomføringskraft som skal til for
å gjøre en god jobb.
Nei, jeg har ikke vært ordfører siste periode
En annen utbredt misforståelse som har festet seg hos
enkelte er at jeg er ordfører og har vært ordfører siste periode. På en måte er
det flatterende, men samtidig også urovekkende at et slikt feilinntrykk skal
feste seg hos mange velgere.
Jeg har vært varaordfører gjennom hele perioden, og fungerte
i vel et år som ordfører under Kjell Trælnes sin sykdom. De to siste årene har
Arbeiderpartiet hatt ordføreren.
Som varaordfører har jeg gjennom hele perioden lagt vekt på
mest mulig åpenhet overfor innbyggerne, gjennom lokalavisen, deltakelse i møter
og ikke minst gjennom min egen blogg på www.gladibrønnøy.no , hvor jeg har informert om og
kommentert aktuelle
lokale saker.
At jeg er den eneste politikeren i Brønnøy som kommuniserer
med velgerne på denne måten har jeg fått svært mange positive tilbakemeldinger
på, men det kan også ha bidratt til misforståelsen.
Av hensyn til lokaldemokratiet skulle jeg gjerne sett at
flere lokalpolitikere hadde benyttet sosiale medier til en mer åpen
kommunikasjon.
Flertallet har bestått av Ap, SV og fristilte
Det er forunderlig å registrere hvordan flertallet i Brønnøy
kommunestyre de siste årene, bestående av Ap, SV og fristilte, prøver vri seg
unna at det er de som har sittet med makten.
Det er de som har ordføreren, og at det er de som med 14 mot
13 stemmer har fattet vedtak om å doble eiendomsskatten inneværende år og
tredoble den fra neste år.
Det er også Ap, SV og fristilte som har sørget for at
kontroversielle byggeprosjekter (teknisk bygg, overdimensjonert omsorgssenter i
Hommelstø og 3. museum i Velfjord) til over 100 millioner kr er vedtatt i en
tid da det er krise i kommuneøkonomien.
I tillegg har de samme partiene gått mot salg av eiendommen
Reinfjord Lille som ville styrket kommunens økonomi. Høyre har sammen med V, Sp
og FrP stemt mot både økningen i eiendomsskatt og utbyggingsprosjektene, og for
eiendomssalget.
Det er ordføreren som står for den daglige politiske
ledelsen i kommunen, og i kommunestyret alle de store politiske sakene
besluttes. Her er det Ap, SV og de fristilte som har hatt flertall siden Kjell
Trælnes ble syk sommeren 2012, dvs. de siste 3 årene.
Valgkampen over
En hektisk måned med valgkamp ble avsluttet med stand lørdag
formiddag. Dette er den 8. valgkampen jeg har hatt gleden av å være med på, og
den 4. lokalvalg kampen.
Ikke ved noen anledninger tidligere har vi hatt et så
sterkt, aktivt og engasjert valgkampteam.
Totalt har nærmere 30 dedikerte kandidater og tillitsvalgte
stått på med dørbank/husbesøk, stands, bedriftsbesøk, debattmøter og ikke minst
aktiv formidling i media, både i lokalavisene og på sosiale medier.
Vår lokallagsleder, som også er stortingsrepresentant, har
stått i spissen og gått foran med et sterkt, kompetent og smittende
engasjement.
Flere av dagens kommunepolitikere har vært svært aktive og
nye engasjerte kandidater har kommet til. Jeg er stolt og glad over å tilhøre
et slikt team, og ser fram til jobbe videre med svært mange av dere i
kommunestyret og andre kommunale organ i perioden som kommer.
TUSEN TAKK ALLE SAMMEN – GODT VALG!
Bosetting av flyktninger
De hjerteskjærende bildene og scene vi har sett fra Syria,
fra Middelhavet og langs veien nordover til Mellom-Europa, har gjort inntrykk
på oss alle. Opinionen i Norge og flere andre land har reagert med et gledelig,
sterkt og positivt engasjement.
De aller fleste av oss ønsker aktivt å engasjere oss i en
dugnad for å hjelpe. Også Regjering og Storting vil at Norge skal spille en
enda mer aktiv rolle, både med rekordstor økonomisk innsats i nærmiljøene, med
livreddende assistanse i Middelhavet og med økt bosetting av flyktninger.
Stadig flere kommuner har også respondert positivt på
Statens henvendelser om å bosette flere.
Til tross for flere uformelle henvendelser fra
undertegnede og andre har vi ikke hatt noen av henvendelsene til politisk
behandling i Brønnøy enda.
I tidligere diskusjoner i Brønnøy kommunestyre har det vært
bred enighet om at kommunen skal bidra til bosetting av flyktninger, og at
dette må skje på en måte som sikrer fullgod integrasjon og oppfølging. Dette
både av hensyn til den enkelte som bosettes og lokalmiljøet.
Situasjonen vi når står overfor vil kreve en ekstra innsats
og et ekstra engasjement på mange nivå.
Både jeg og Høyre ønsker at Brønnøy kommune aktivt skal
bidra i denne dugnaden, og jeg vil derfor igjen anmode ordføreren å sørge for
at saken kommer opp til behandling på første møte i formannskap og
kommunestyre. Det er ingen tid å miste.
Planutvalg
Den 24. august drøftet planutvalget i Brønnøy Statsbygg sitt
reguleringsplanforslag for nybygget til Brønnøysundregistrene. Statsbygg var
til stede på møtet og orienterte både om selve reguleringsplanforslaget, og
status i prosjektet, om konsekvensanalyser som var foretatt og om mulig
utbyggingsavtale med kommunen.
I Statsbyggs orientering var parkeringsløsninger et sentralt
punkt. I selve planforslaget er det regulert inn parkeringsplasser under
Schrøders plass, slik at registrenes behov ble dekket på egen tomt.
Statsbygg opplyste imidlertid at dette ville bli en svært
kostbar løsning, og at de derfor vurderte andre løsninger.
Formålet med møtet mellom planutvalget og Statsbygg
var å få en dialog og få gitt signaler fra politisk hold, slik at man
fikk en konstruktiv og god reguleringsprosess innenfor de knappe tidsrammer
Statsbygg har.
Planutvalgets medlemmer bidro aktivt til dette, og det ble
fra de fleste medlemmer av utvalget gitt tydelige og sammenfallende
kommentarer.
Signalene som ble gitt en møtet er nå oppsummert i en
enstemmig protokoll fra planutvalget. For oss som deltok under planutvalgets
behandling av reguleringssaken, er det med stor forundring vi registrerer
hvordan lokalavis og politikere som ikke var til stede under behandlingen
uttaler seg.
Planutvalgets enstemmige oppsummering til Statsbygg er
slik;
1.
Statsbygg prosjektgjennomgang og orientering om
reguleringsplanforslaget tas til underretning.
2.
Før planforslaget legges fram til 1.gangs
behandling bør det vurderes en annen formålsbruk på område Tv2 (turvei) slik at
dette ikke kommer i konflikt med planlagt bruk av område O2 til
konferanselokaler i tilknytning til hotellet.
3.
I forbindelse med utbyggingen støtter
planutvalget at det opprettes en utbyggingsavtale i henhold til Plan- og
bygningslovens prosedyrer jfr § 17. Selv om denne formelt inngås etter at
reguleringsplanen er vedtatt ønsker planutvalget at innholdet i avtalen
avklares så raskt som mulig og før endelig vedtak av reguleringsplanen.
Planutvalget vil spille inn følgende elementer til en slik avtale;
a. Løsninger
og kostnadsfordeling i forhold til infrastruktur og hvordan uteområde skal
avsluttes mot omgivelsene
b. At
prosjektet bør «gi noe tilbake til byen» slik det ved flere anledninger har
vært signalisert fra Statsbygg sin side. Planutvalget vil følge opp tidligere innspill;
i.
At bygges gis en utforming og kvaliteter som gir
stolthet, og som kan være en «kompensasjon» for at Schrøderhaugen fjernes.
ii.
At siktaksen mot sjøen reetableres midt i
nåværende registerkvartal
iii.
At det etableres lekeområde på Schrødereiendommen
iv.
At det søkes etablert et samarbeide mellom
kommunen, Brønnøysundregistrene og Thon Hotel om etablering av kombinert
konferansehotell/møteromsfasiliteter som også kan benyttes som
teatersal/konsertsal.
c. At
parkerings og trafikkløsninger blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte;
i.
At det etableres et tilstrekkelig antall
parkeringsplasser for å dekke behovet til Brønnøysundregistrene og andre
aktører i området som «mister» sine parkeringsplasser ved utbyggingen
ii.
At nye parkeringsløsninger etableres før
utbyggingen tar til.
iii.
Dersom Statsbygg konkluderer med annen
parkeringsløsning enn det som framgår av reguleringsplanforslaget mener
planutvalget at slike parkeringsløsninger bør etableres på samme side av
hovedveien som registerbygget. Alternativt at Statsbygg legger fram konkret
reguleringsplanforslag eller trafikkløsning som er tilfredsstillende. I denne
sammenheng vil kommunens parkeringsplasser på Valen kunne inngå som en del av
løsningen dersom Statsbygg bidrar til etablering av adkomst direkte fra Valen
langs sjøsiden til registerbygget.
GOD HELG – OG GODT VALG!