NRK kunne for noen dager
siden melde om at videregående skole nå gir tilbakemelding om at elevene er
tilstede i skolen. Det er godt å høre, for det var jo nettopp det som var
hensikten med fraværsregelen.
Det å stille krav til
elevene handler faktisk om å bry seg. Vi gjør elevene i videregående skole en
stor bjørnetjeneste dersom vi ikke stiller tydelige krav til oppmøte. Det vil
heller ikke bidra til å forberede dem til et arbeidsliv der udokumentert fravær
ikke er akseptabelt.
Samfunnet bruker godt over 100 000 kroner i snitt for en
skoleplass i videregående opplæring. Da bør vi også kunne stille krav til at
elevene møter opp. Det er valgfritt å begynne på videregående skole. Men når
man har valgt å takke ja til en skoleplass, skal det ikke være valgfritt å møte
opp.
Oppmøte er en viktig verdi i seg selv. Det handler om respekt
for skolen, for lærere og medelever – og om forberedelser til voksenlivet. I
tillegg er elevenes oppmøte helt sentralt for å kunne tilpasse opplæringen,
realisere faglige mål og å skape et godt læringsmiljø.
Samtidig skal ikke fraværsgrensen
være en erstatning for tiltak rettet mot nærvær og å forhindre frafall. Skolene
har et ansvar for elevene – dette er også et ansvar for nærvær og oppfølging.
Tydelige rammer og krav om tilstedeværelse vil hjelpe elevene til å komme til
undervisningen. Samtidig gir det mer tid for læreren til å følge opp elever med
spesielle behov, og å oppdage viktige årsaker som gjør at elever har fravær.
Vi
vil at elevene skal lære mer, og det forutsetter at elevene er på skolen. En
fraværsgrense på ti prosent gjør det ikke ulovlig å være borte fra skolen, men
setter et tak på hvor mye man kan være borte fra undervisningen. Det mener vi i
Høyre er fornuftig, og det mener faktisk også et flertall på Stortinget.
Til
kritikerne så bør de huske at selv de minste fagene i studiespesialiserende
retning på videregående skole er på 56 klokketimer i løpet av et skoleår.
Dersom skolen organiserer undervisningen i tradisjonelle skoletimer på 45
minutter vil man kunne være borte inntil syv skoletimer uten å nå
fraværsgrensen. Videre gjelder det særskilte regler for de elevene som har
kroniske sykdommer slik at de slipper å dokumentere sykdommen i hvert enkelt
tilfelle.
I
Nordland sliter vi med stort frafall i videregående skole, med den gamle
ordningen, og vi ligger på bunn resultatmessig. Da mener jeg det er viktig at
vi tar i bruk de virkemidler vi kan for å hindre frafall, og få opp
resultatene. Vi kan ikke være bekjente av å ligge på bunn både i resultat og
gjennomføring. Vi ønsker en skole som bryr seg om elevene.
Stortingspolitiker
Margunn Ebbesen, Nordland Høyre