Det
går bedre enn noen gang i Nordland og landsdelen forøvrig. Samtidig forsøker lokale
og sentrale politikere fra Arbeiderpartiet å tegne et dystert bilde av en regjering
som ikke satser i nord. Faktum er imidlertid at det aldri før har vært satset
mer i vår landsdel.
Det
har over lang tid vært store visjoner om alle mulighetene i nord, men alt for
lenge har det stoppet med visjonene. Innsigelser og vern var ofte resultatet
når landsdelens naturgitte fortrinn skulle tas i bruk.
Dagens regjering har endret
denne politiske kursen og leverer investeringer som tar i bruk potensialet i
nord. Vi har ganske enkelt fått en ja-regjering som, mer enn noen gang
tidligere, lar oss utnytte de mange naturgitte fortrinnene i landsdelen. Vi
opplever at aktiviteten i fylket øker. Ledighetstallene går ned og vi ser en rekordvekst og -eksport uten sidestykke i
sjømatnæringen, mer aktivitet enn noen gang innenfor petroleumsnæringen, og
ikke minst – turiststrømmen til nord øker.
Statsbudsjettet som regjeringen har
levert for 2017 svarer opp til de fleste av utfordringene i hele landet – også Nordland.
Statsbudsjettet for 2017 er et budsjett for arbeid, aktivitet og
omstilling. Vi styrker velferden og
trygger Norge for fremtiden.
Vi
er opptatt av at barn skal lære mer på skolen, derfor får rekordmange lærere
tilbud om videreutdanning. De som trenger helsehjelp skal få det, derfor går
sykehuskøene ned. De som bestandig har sittet nederst ved bordet når de skulle
ha helsehjelp – personer med rus og psykiske lidelser, er nå en prioritert
gruppe.
Ikke minst styrker vi tiltak for barn som vokser opp i fattige
familier, derfor økes bostøtten og derfor reduseres barnehagesatsen for denne
gruppen. Dette er politikk også for innbyggerne i Nordland.
I valgkampen 2013 lovet Høyre storsatsning på samferdsel, og vi
har levert til de grader. Samferdselsbudsjettet har gått fra 41,4 mrd. i 2013
til 62,4 mrd. i neste års forslag til statsbudsjett. Det legges asfalt, bygges veier
og investeres i kollektivtransport som aldri før.
I vår nordlige landsdel har vi gått fra å motta 14 % under de
rødgrønne til over 21 % av den nasjonale budsjettrammen til riksveier. I
tillegg styrkes fylkesvegene betydelig. I tillegg kommer penger til vedlikehold
av tuneller. Gjennom slike løft korter vi ned avstander, forenkler reiser og
bidrar til vekst i reiselivet.
For Nordland betyr det blant annet at regjeringen vil bruke
en milliard kroner på å bygge ut E6 på Helgeland, og det er mulighet for lavere
bompengesatser enn det som er der nå. Nordlandsbanen rustes opp med nye midler
for å bedre tilstanden, og det kommer planleggingsmidler til store strekninger
på E6, E10 og andre viktige strekninger. Styrkingen av Ofotbanen fortsetter med
både krysningsspor, omformerstasjon, forbedringsarbeider og ikke minst også til
kapasitetsøkende tiltak ved Narvik stasjon. Her satses det for flere hundre
millioner kroner.
Nordland tar igjen storeslem på fylkesveimidlene og får 255
millioner nye kroner til opprusting av fylkesveiene i 2017, en økning på 30
millioner fra i fjor. I tillegg er det full fremdrift på Hålogalandsbrua,
slikt at fylket kan bli litt «kortere» fra 2018.
Det manglet ikke på
skremselspropaganda fra Ap/Sp om at kommunene ville lide ved en H/Frp
regjering. Dette har de også gjentatt til det kjedsommelige hver gang de har en
mulighet. Nå viser tall fra KS at det reelle handlingsrommet for kommunene har
vært bedre i årene 2013-2016 enn de tre foregående årene med de rødgrønne. Men
uansett så må kommunepolitikerne gjøre sine prioriteringer om hvordan de skal
løse oppgavene til beste for sine innbyggere innenfor sin økonomiske ramme.
Ap prøver å gi inntrykk av at man kan vedta seg bort fra arbeidsledighet, gjennom å ansette flere i staten. Men nye jobber må skapes i norske bedrifter!
Derfor leverer H/Frp regjeringen en skatte- og forenklingspolitikk som sikrer
vår konkurransekraft i et voksende verdensmarked. En kan heller stille spørsmål
om hvordan næringslivet i Nordland og Nord-Norge ville møtt en skatteregning
fra Ap på minimum 10 milliarder kroner? Hvor mange arbeidsplasser vil de da
klare å skape? Er det god næringspolitikk for Nordland?
Stortingspolitiker
Margunn Ebbesen, Nordland Høyre