Det er Nordland
fylke som har ansvaret for bygging av GS langs fylkesveiene, men det kommer
aldri et slikt initiativ fra fylket uten foregående innspill fra
kommunen. Utbygging av GS kommer fra et annet budsjett enn utbygging av fylkesveier.
På Skogmo har noen driftige personer i regi av ungdomslaget jobbet i 8-10 år for GS langs fylkesvei 17.
De har drevet kartlegging og innhentet informasjon om befolkningssammensetning, trafikkdata og ulykkesstatistikk. Så fikk de kommunen med på omregulering av arealet langs veien.
Videre har de
jobbet tett opp mot både politisk og administrativ ledelse i både kommunen og
fylkeskommunen. Befaring både fra fylkesråder og fra samferdselssektoren i
fylket har det også blitt.
En
underskriftskampanje bidro sterkt til at de også har fått holdt appeller på
fylkestinget. Kommunen har også laget en trafikksikkerhetsplan, noe som gjør
det mulig å søke om trafikksikkerhetsmidler.
Utallige
telefoner og eposter har sørget for å «holde poteten varm». Alt dette har
resultert i at prosjektet nå ligger inne i regional transportplan.
Prosjektering (=finne ut hvor mye dette vil koste) vil være ferdig rundt
nyttår.
Det er svært
sannsynlig at bygging av GS på Skogmo vil påbegynnes i løpet av de neste fire
årene. Dette vil først og fremst gi tryggere omgivelser og økt bolyst på
Skogmo, men vi vil også nevne at realiseringen til om lag 50 millioner vil gi
betydelige ringvirkninger for næringslivet i kommunen.
All ære til
iherdige innbyggere på Skogmo, men dette er ærlig talt en prosess
kommunepolitikerne bør ta en større del av.
Og det er nok
av strekninger å ta tak i. I første rekke tenker vi på strekningene Skillevika
– Skårenkrysset og Mosheim Sag – Mosheimkrysset.
I og med at det
er fylket som skal betale for utbyggingen, kommer det ikke til å bli heftige
diskusjoner i kommunestyresalen om dette. Alle partiene i kommunestyret er
selvfølgelig positive til GS-prosjekter betalt av fylket, men det er likevel en
jobb som må gjøres.
Et positivt
vedtak i fylket er bare gyldig så lenge det ikke fattes et annet vedtak som
skyter ned det første. Vi husker alle med gru de 90 millionene til Tosenveien
som fylkesrådet plutselig tok vekk.
Alle partiene
må jobbe opp mot sine fylkespartier og sine representanter i fylkesråd og
fylkesting. Kommunestyrerepresentantene må også jevnlig bruke sitt kontaktnett
for det det er verdt.
Brønnøy Høyre
lover å være en pådriver og vaktbikkje i dette arbeidet.
Tore Måsøy, Brønnøy Høyre