Krav om lovlighetskontroll er nå sendt inn. Dokumentet er
underskrevet av 10 representanter fra Sp, Frp, Rødt og Høyre i kommunestyret.
Det er uvanlig at krav om lovlighetskontroll samler så bred støtte, både i
antall representanter og bredde av partier.
Lovlighetskontrollen skal først behandles av kommunestyret. Fastholder kommunestyret sitt vedtak i saken, så skal kravet oversendes Statsforvalter for behandling.
I bokstav a-e er kravet nærmere begrunnet.
a. manglende konsekvensutredning i saken. En konsekvensutredning skal gjennomføres for alle planer og tiltak som kan få vesentlig virkninger for miljø eller samfunn. Kommunedirektørens innstilling var å legge ned hele Nordhus skole, dette må vurderes som en "vesentlig virkning" for lokalsamfunnet og stiller dermed krav om en konsekvensutredning.
Prinsippet er at beslutninger skal bygge på et opplyst og kunnskapsbasert grunnlag, samt at konsekvensutredning skal være et demokratisk virkemiddel som sikrer formalia rundt varsling, høring og behandling av innspill og uttalelser. Siden det ikke foreligger en konsekvensutredning, så er heller ikke berørte parter gitt anledning til å bli hørt.
Etter vår mening oppfyller ikke kommunedirektøren kravet i kommunelovens § 13-1 som sier at "Kommunedirektøren skal påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak."
Det er kun redegjort for kostnadsreduserende effekt av færre og større klasser. Innspill om inneklima /investeringer i ventilasjon, kostnader knyttet investeringer til trygg skolevei, ombygginger og tilpasninger innen trafikkavvikling er ikke tilfredsstillende utredet.
Risiko for nedskalering eller skrinlegging av næringsinvesteringer i milliardklassen og 2 – 300 arbeidsplasser er ikke vurdert. For kommuneøkonomien utgjør dette potensielt tap av inntekter som er flere ganger større enn det som potensielt kan spares inn på skolestrukturtiltakene. Effekten av familier som har varslet at de vil flytte om skolen legges ned er heller ikke vurdert.
b.
vedtak fremmet som et benkeforslag uten tilstrekkelig
utredning og høring. Flertallet fremmet og vedtok et benkeforslag som ikke
er utredet eller hørt. I en slik sak, med så store samfunnsmessige
konsekvenser, må alle relevante forhold være forsvarlig utredet. Dette ansvaret
ligger hos kommunedirektøren. Mindretallet påpekte både utilstrekkelig
utredning og høring i kommunestyret, men politisk flertall bestående av Ap og
SV så bort fra dette under votering. Kommunedirektøren ga ingen advarsler om å
vedta ny skolestruktur basert på et benkeforslag.
Vi stiller også spørsmålstegn ved lovligheten om å fjerne 5. – 7. klasse, samt legge
ned tilbudet om SFO på Nordhus skole gjennom et benkeforslag, uten utredning og
høring. I vedtaket er det spesifisert
at barneskolen i Brønnøysund skal ha SFO på Salhus. I avdelingen på Nordhus er
det kun undervisning.
Det er etablert praksis i forvaltningen å legge ut et fullstendig
beslutningsgrunnlag slik at aktørene som ønsker å uttale seg skal kunne ta
stilling til og gi et informert svar eller en uttalelse. Et benkeforslag fratar
aktører muligheten til å uttale seg i en sak som har stor samfunnsmessig
konsekvens. For kommunestyret gir dette et ufullstendig beslutningsgrunnlag.
Det er også verdt å merke seg at alternativ 4.3 som vedtaket bygger på, er et
alternativ som kommunedirektøren ikke ønsket å anbefale. Alternativet er ikke
støttet i høringen til formannskapet. Så sent som 09.02 uttalte også ordfører i
lokalavisen at alternativ 4.3 var det ingen som ville ha. Til tross for dette
tok benkeforslaget utgangspunkt i alternativ 4.3.
c.
endring av skolekretsgrenser uten at forslag
har vært på høring. I vedtaket den 21.02 vedtas det i punkt 2 nye
skolekretsgrenser. Brønnøy kommune har
vedtatt forskrift om skolekretsgrenser. Utdanningsdirektoratet stiller krav om
saksgang ved endring av forskrift om skolekretsgrenser. Endringer i forskriften
skal ut på høring. Det er ikke gjort i
dette tilfellet, flertallet tar her inn endringer i forskriften som del av sitt
benkeforslag. Flertallet i kommunestyret har fattet et vedtak som ikke følger
krav ved forskriftsendring.
Det er all grunn til å minne om Utdanningsdirektoratets rundskriv om "Behandlingen
av saker om skolenedleggelser og kretsgrenser», særlig punkt 4 med denne
ordlyden; "Utdanningsdirektoratet
vil understreke betydningen av at kommunene følger saksbehandlingsreglene i
behandling av saker om skolestruktur og -nedleggelser."
d.
opprettelse av avdeling for 1. – 4. trinn med
undervisningssted på Nordhus.
Utdanningsdirektoratet er tydelige på hva som ligger i undervisningssted
og "geografisk samlet skoleanlegg". Direktoratet sier bl.a. "… herunder
om elevene har gåavstand mellom bygningene, om elevene kan bevege seg fritt og
om skolen har felles uteareal, kan være relevante momenter i vurderingen".
Dette er kriterier som ikke lar seg innfri for Nordhus. Opprettelse av avdeling
under en hovedskole er regulert i Opplæringsloven, og vi kan ikke se at Nordhus
skole kan omgjøres til en avdeling innenfor Opplæringslovens bestemmelser. Dette
understøttes også at Utdanningsdirektoratets tolkningsuttalelse til daværende Fylkesmannen
i Aust- og Vest-Agder på spørsmål om tolkning av begrepet "geografisk
samlet skoleanlegg". (vedlegg 5).
e.
inhabilitet på kommunedirektør. I
kommunestyret 21.02 tok kommunedirektøren uoppfordret selvkritikk og beklaget at
han i formannskapet den 14.02 ikke hadde klart å skille godt nok mellom
politikk og administrasjon (se vedlegg 3).
Vi mener at kommunedirektøren med dette bekrefter at saksfremlegget ikke er forsvarlig
utredet, og at dette inngir manglende tillit til saksfremlegget. Ordfører ga
også under kommunestyret en påminnelse til kommunedirektøren om at han måtte
skille mellom politikk og administrasjon da saken var til behandling.
Samlet vurdering
Flertallet i Brønnøy kommunestyre har i PS 16/24 fattet
vedtak om ny skolestruktur som vi mener er lovstridig. Vedtaket er basert på ufullstendig grunnlag
med manglende konsekvensutredning av flere forhold, mangelfull bruk av høring
og involvering både som følge av benkeforslag, samt endring av
skolekretsgrenser og opprettelse av avdeling i strid med krav fra
Utdanningsdirektoratet. Det er også grunn til å be om en vurdering av
kommunedirektørens habilitet ved saksforberedelser av PS 16/24.
Hvis kommunestyret opprettholder sitt vedtak i PS 16/24, ber
vi subsidiært om at effektuering av vedtaket utsettes til Statsforvalteren har
behandlet krav om lovlighetskontroll.
Rune Moe, partileder Høyre
Janitha O. Singdahlsen, Høyre
Tore Tveråmo, Høyre
Andrea Dahl Larssen, Høyre
Ørjan Moe, Høyre