torsdag 5. september 2013

Margunn sin blogging i innspurten av valgkampen –torsdag 5.9.2013


Høyre vil ha et løft i veibygging
Resultater kan ikke måles i antall kroner som er brukt, men i antall kilometer ferdigstilt vei og bane. Vi skal gjøre slutt på ei klattvis utbygging av de store veiene, og bygge mer sammenhengende vei og bane med offentlig-privat samarbeid.



Dagens veistandard gir dårlig fremkommelighet og for høy ulykkesrisiko. Vedlikeholdsetterslepet på riksveiene er mellom 25 og 40 mrd kroner. På fylkesveiene bare i Nordland vil det koste nærmere 8 mrd å ta igjen vedlikeholdsetterslepet. Den rødgrønne regjeringen med Senterpartiet på laget skryter av å overoppfylle Nasjonal transportplan. Samtidig innrømmer de at 1 av 5 prosjekter er forsinket. Det er som å skryte av å ha bygget et hus 80 % ferdig etter å ha brukt over 100 % av pengene.

Bompenger er ikke en ønsket løsning, men dersom det er lokal oppslutning om tiltaket vil Høyre ikke stå i veien for dette. Det viktigste er at det bygges vei. Høyre på Helgeland tok det opp med Høyre sentralt og fikk aksept for at vi når vi kommer i Regjering skal se på om det er riktig beregning av årsdøgnstrafikk på E6 gjennom Helgeland som kan legitimere at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge en E6 gjennom Helgeland med bruk av bompenger. Se på E 6 som er bygd gjennom Nord-Trøndelag – ikke en eneste bomstasjon!

Bevilgningene til samferdsel målt som andel over statsbudsjettet var 3,5 % da den forrige borgerlige regjeringen gikk av. I 2013 var denne andelen knapt større, 4,2 %. Det er en vekst på 0,7 prosentpoeng. Dette er altså det «historiske løftet» de rødgrønne skryter av!
De seks siste årene har Statens vegvesen fått 40 pst. flere ansatte. Statens vegvesen brukte 2,4 mrd. kroner på konsulenter i 2012. Det er over en dobling siden 2006. Veipengene våre går ikke til asfalt, de går til byråkrati.


Høyres løsninger

- Økte bevilgninger til veier. I Høyres forslag til Nasjonal transportplan ønsker vi å øke samferdselsinvesteringene med 35 mrd. kroner mer enn regjeringen. Totalt skal 331 mrd. kroner gå til veiformål over perioden 2014-2023.


- Opprette et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner, der avkastningen er øremerket vedlikehold.
- Halvere planleggingstiden.
- Bruke nye metoder for å bygge ut veier, som offentlig-privat samarbeid (OPS). Det vil kunne gi mellom 30 og 50 pst. raskere utbygging.
- Mer rassikring både på riks- og fylkesveier.
- Satse på bygging av møtefrie veier og midtrekkverk. Ambisjonen er midtrekkverk på veier med 6000 ÅDT (biler per døgn) eller mer.
- Lage en nasjonal motorveiplan som legger føringer for utviklingen av et skikkelig veinett mellom de største byene i Norge