tirsdag 15. juli 2014

Ivers sentrumsplan


Mens folk flest er i feriemodus, eller gleder seg til at Rootsfestivalen skal sette byen vår i god stemning, finner Iver Dreiås det fornuftig å varte opp med gammelt nytt omkring registerlokalisering. Dette gjør han i leserbrevs form i både BA og HA.

Vel vitende om at nytt registerbygg er svært positivt for både ham og resten av regionen, velger han å omtale dette som et nederlag for lokaldemokratiet.

For å spisse dette budskapet velger han også å sitere undertegnede på hva jeg i Brønnøysunds Avis 28.5. mente om Statsbyggs skisser som viste hvordan de så for seg plasseringen av 20.000 kvadratmeter i Brønnøysund sentrum.

Det er flott å bli sitert i viktige debatter. Men det betinger at den som siterer meg, holder seg til det det jeg faktisk har sagt og ikke bare velger halve setninger. Det er ufint å misbruke sitater som Iver gjør i sitt innlegg.

Men da ble det vel ikke mye igjen av leserbrevet.

Vi er enige om at 20.000 kvadratmeter er stort. Men det jeg faktisk sa er at når Statsbygg velger å legge dette arealet utover sentrum i TRE plan vil det være en voldtekt av sentrum. Når vi i dag vet at det også er snakk om å tilby plass til bibliotek, kafeer og andre næringsarealer i første plan, skjønner vel selv Iver Dreiås at det er et poeng å bygge i høyden?

Ett bygg i høyden gir mer plass på bakken.

Til nå har jeg sett et svært godt alternativ med høyhus. Håper Statsbygg tenker i samme baner og ikke bygger registerbygget i kun tre plan. Som man kan få inntrykk av i skissene deres.

God sommer!

 

 

Stig Arve Høyvik

Gruppeleder Høyre