lørdag 6. desember 2014

Ukeblogg 49/14

Politikerkostnader

Brønnøysunds Avis har siste uke laget en lokal artikkel med utgangspunkt i en landsdekkende artikkel i Nettavisen om store variasjoner på hva det lokalpolitiske systemet vi har i Norge koster. Det er bra at det også er fokus på dette, men da må man også forvente at media formidler korrekte data på en korrekt måte.


Det blir misvisende om man tar alle kostnader med lokaldemokratiet og deler på antall kommunestyrerepresentanter. Kostnadene med lokaldemokratiet inkluderer også forberedelse til og gjennomføring av valg annethvert år, opplæring, reiseutgifter og politisk sekretariat.


Videre består det lokalpolitiske miljøet av mer enn kommunestyret, man har også formannskap, planutvalg, driftsstyrer, administrasjonsutvalg og flere 10-talls andre råd og utvalg. I motsetning til Brønnøysund Avis har derfor Nettavisen i sin artikkel formidlet hva lokaldemokratiet koster pr innbygger i kommunene, og for Sør Helgeland er resultatet slik;
·         Brønnøy benytter kr 332,- pr innbygger, og er i særklasse billigst i vår region.
·         Sømna kr 567,-
·         Bindal kr 684,-
·         Vega kr 822,-
·         Vevelstad kr 2.136,-

Selv om Brønnøy kommer meget gunstig ut i undersøkelsen er det fortsatt rom for forbedringer. Ved å legge de politiske møtene i kommunen utenom ordinær arbeidstid, vil det være mulig å redusere kostnadene med ytterligere 0,5 mill kr, eller ca 60,- kr målt pr innbygger.

Brønnøy Høyre vil foreslå en slik endring i førstkommende kommunestyremøte.
Undersøkelsen til Nettavisen viser også at det er store forskjeller mellom sammenlignbare kommuner, bl.a. framgår det at politikerkostnadene i Alstahaug utgjør hele kr 1.445,- pr innbygger, dvs mer enn 4 ganger så mye som i Brønnøy, forutsatt at tallene som er innhentet er korrekte.

Kommunestruktur

Ekspertutvalget som utreder ulike spørsmål vedr. ny kommunestruktur i Norge la på mandag fram sin siste rapport. Denne bekrefter viktigheten av en ny struktur og støtter opp om de prosesser som er kommet i gang. Over halvparten av kommunene i Norge har kommet svært langt i sitt arbeid med å vurdere ny struktur.

På Sør Helgeland og i Brønnøy har vi for alle praktiske forhold ikke startet opp enda. Dette til tross for at det er mer enn et halvt år siden kommunestyret behandlet saken, og gikk inn for at man på regionalt nivå skulle ha en styringsgruppe med 2 representanter fra hver kommune, og at vi i Brønnøy skulle ha en egen arbeidsgruppe.

Jeg er ikke kjent med at det er etablert noen regional gruppe i tråd med dette enda. Når det gjelder kommunens arbeidsgruppe så ble denne for flere måneder siden oppnevnt med representanter fra alle de politiske partiene, men det er ennå ikke avholdt noen møter i gruppen. Dette er urovekkende da det er intensjonen at forslag til ny struktur skal legges fram første halvår neste år. Jeg har i dag bedt ordføreren kalle inn til møte i kommunens arbeidsgruppe.

Et sentralt tema i ekspertgruppens rapport har vært ønsket størrelse på kommunene, og det er konkret nevnt en minstestørrelse på 15.000 – 20.000 innbyggere pr kommune.

Kommunalministeren avviste umiddelbart at det ville bli fastsatt noen slik absolutt grense, selv om det var ønskelig med en viss størrelse på de nye kommunene for at de skulle kunne overføres flest mulig oppgaver. Sør Helgelands 5 kommuner har vel 13.000 innbyggere.


Planutvalgsmøte

Mandag morgen startet den kommunale møteuken med planutvalgsmøte. Innlagt befaring og flere «ekstrasaker» gjorde at møtet fikk en betydelig lengre varighet enn forutsatt, og medførte bl.a. at undertegnede måtte forlate det etterfølgende formannskapsmøte før man tok fatt på hovedsaken som var budsjett.

I likhet med de fleste tidligere planutvalgsmøter var alle saker også denne gangen enstemmige. Foruten konkrete dispensasjonssøknader, var det også noen mer prinsipielle saker oppe til behandling. Bla. ble det foretatt en befaring til «Sørbyen/Kystby 1900» for å vurdere søknad om dispensasjon fra bestemmelser om byggelinje. Konklusjonen under befaringen var at det var viktig å følge opp intensjonene i «kystby 1900» og sikre likebehandling.

Dispensasjonssøknaden ble avslått, og planutvalget anmodet om å få en grundigere orientering om «Kystby-prosjektet» i forkant av andre utbyggingsplaner kommer til behandling i utvalget.

Planutvalget vedtok også programmet for kystsoneplanen som er under utarbeidelse i et tett samarbeid med de andre Helgelandskommunene. Dette er arbeidet blir svært viktig, både for å sikre en harmonisk og bærekraftig utvikling av havbruksnæringen, og for å unngå lokale arealkonflikter mellom kommunene og mellom ulike brukere av kystområdene. Etter at et flertall i Stortingets kommunalkomite (H,FRP, KRF og V)  inneværende uke slo fast at kommunene må få en årlig del av den verdiskapning havbruksnæringen representerer.

Dette er en fin oppfølging av regjeringens styrking av oppdrettskommunene gjennom at de ved siste tildeling av konsesjonene fikk 50 % av vederlaget oppdretterne betalte for konsesjonene. I øyeblikket ligger det an til at Brønnøy og Bindal før 10,75 mill kr hver ved årets konsesjonstildeling. Endelig avgjørelse er bebudet før årsskiftet.



Formannskapsmøte

Umiddelbart etter planutvalgets møte ble formannskapsmøtet satt. Foruten den ordinære sakslisten orienterte ordføreren etter anmodning fra meg om både Statens Vegvesens framleggelse av KVU for Br.sund – Sandnessjøen, og framdriften vedr. Distriktsmedisinsk Senter i Brønnøysund.

Formannskapet anmodet ordføreren om å følge opp begge sakene så raskt som mulig. For KVU-en ble det gitt en konkret anmodning om å følge den opp i Sør Helgeland Regionråd allerede inneværende uke, noe ordføreren lovet.

Konkret ønsket formannskapet en etterprøving av tallmaterialet som var framlagt for totalprosjektet, for tunnel under Velfjorden og en ny vurdering av den samfunnsmessige lønnsomheten av tunnel når man tar med fjerning av et fergesamband.

Formannskapet vedtok for øvrig enstemmig alle justeringer av satser på kommunale tjenester for 2016 i tråd med rådmannens forslag, og Barnebo Barnehage ble besluttet avviklet fra høsten 2015.

Barnebo skulle i henhold til opprinnelige planer vært avviklet da den nye sentrumsbarnehagen ble tatt i bruk i høst, men virksomheten ble forlenget pga. av større behov for barnehageplasser enn beregnet sist høst.

Hovedtema i formannskapet var budsjett for 2015 og økonomiplan for 2016 – 2018, og dette har jeg valgt å ta for meg i et eget avsnitt nedenfor.


Budsjett og økonomiplan

Tore Tveråmo (H) rettet i formannskapsmøtet med rette flengende kritikk mot formannskapet, som også er kommunens økonomiutvalg, for slett håndtering av budsjettsituasjonen i kommunen.

Pga. befaring og flere tilleggssaker tidligere i møtet måtte undertegnede forlate formannskapsmøtet før budsjettet kom opp. De samarbeidende partiene var likevel godt representert i og med at Ragnvald Dundas (V) møtte som vara.

Bakgrunnen for at jeg mener den flengende kritikken ble framsatt med rette ligger i at gjentatte forsøk på å få til en dialog/avklaring med Ap vedr. kommunens økonomiske utfordringer ikke har ført fram. Dette gjelder hele høsten siden kommunestyremøtet i august hvor man foretok den første behandlingen av innsparingstiltakene og fram til i dag.

Umiddelbart etter kommunestyremøtet i oktober hvor det uheldige innkjøps- og ansettelsesstoppvedtaket og flere andre uheldige vedtak ble fattet tok jeg initiativ til at H og Ap sine gruppeledere og ordfører/varaordfører burde komme sammen for å finne fram til en felles forståelse og avklaring vedr. mulige tiltak før saken kom til behandling i driftsstyrene.

Initiativet førte fram. Møte ble avholdt den 10. november, og kommunens ledelse bidro med nødvendig faktainformasjon og beregningsmodeller. Fra Høyre la vi fram helt konkrete innspill som vi oppfattet at det var enighet om, og da vi forlot hverandre var det kun 2 av de opprinnelige 26 mill. kr som det var knyttet usikkerhet til.

Vi hadde da opprettholdt dagens skolestruktur, og oppfatningen var at det skulle være mulig å finne fram til innsparinger i denne størrelsesorden gjennom større grad av fleksibilitet, og evt. også gjennom etablering av en felles ungdomsskole.

Avtalen da vi forlot hverandre var at Ap sine folk skulle sjekke dette ut med sin gruppe og samarbeidspartnere, og også komme med konkret tilbakemelding på de siste 2 mill. kr. På samme måte skulle H sin gruppeleder/varaordfører sjekke ut med sin gruppe og de samarbeidende partiene, noe som raskt ble gjort og rapportert tilbake til Ap.

Fra Ap kom det imidlertid ikke noen tilbakemeldinger, bortsett fra at de i det ekstraordinære kommunestyremøtet den 17. støttet vårt initiativ til å oppheve innkjøps- og ansettelsesstoppen, og at de stemte for forslaget om å utsette byggingen av nytt teknisk bygg.

Gjentatte henvendelse til Ap sin gruppeleder har ikke ført til noen avklaring. Partiet har ikke kommet med noen tilbakemelding på skissen som ble utarbeidet, hverken i forkant av møtene i driftsstyrene eller i formannskapet, eller i disse møtene.

De har heller ikke lagt fram andre konkrete forslag, Ap ser ut til å lide av en politisk idetørke. Med bakgrunn i den prosessen som har vært framstår det derfor som en merkverdighet at partiets leder, gruppeleder og et formannskapsmedlem i leserinnlegg i lørdagens BA skriver at de skal jobbe videre med budsjettet fram mot kommunestyremøtet den 16.desember.

I henhold til kommuneloven skal formannskapets budsjettforslag legges ut til offentlig innsyn 2 uker før kommunestyret, slik at berørte parter og innbyggerne skal kunne sette seg inn i dette og kunne komme med innspill.

Ap fratar med sin håndtering av budsjettsaken og beslutningsvegring innbyggerne fra denne muligheten, og følger dermed opp tidligere ukultur med at viktige og krevende økonomiske avveininger, med stor betydning for kommunens innbyggere og ansatte foreslås og vedtas i selve budsjettmøtet, uten at innbyggerne får innsyn.

Uka som kommer

Mandag 8. desember er det både styremøte og medlemsmøte i Brønnøy Høyre hvor både statsbudsjettet og kommunens budsjett/økonomiplan er på dagsorden. Foruten oppdatert informasjon vil medlemmenes synspunkter også bli hørt og vektlagt. Det er derfor viktig at medlemmene benytter denne muligheten og møter opp selv om det er mange andre aktiviteter som må prioriteres i førjulstiden.

Det planlegges også et felles gruppemøte mellom de samarbeidende partiene tidlig i uka.

For egen del har jeg møte i styringsgruppen i Reiselivsprosjektet på tirsdag, divisjonsstyremøte i Forskningsrådet på onsdag og representantskapsmøte i Norges Bank på torsdag. I tillegg er møter i selskapsstyrer hvor jeg er leder, så det blir en relativt hektisk uke.