mandag 15. juni 2015

Ukeblogg fra Stortinget - uke 24

Denne uken har vært en historisk justisuke på Stortinget.

Justiskomiteen har hatt to dager med debatter og behandling av viktige saker denne uken. Det startet på mandag hvor vi først behandlet utviklingsplan for kriminalomsorgen. For første gang fikk Stortinget anledning til å peke ut en langsiktig strategi for fremtidens kriminalomsorg.

Kapasitetsbehovet, og spesielt for lukkede fengselsplasser har ikke blitt prioritert gjennom den rødgrønne perioden. Dagens fengselsbygg har et vedlikeholdsetterslep på mellom 3,3 – 4,4 mrd kroner.
Videre står det 1200 ubetingede dommer i kø for soning og kapasitetsutnyttelsen er på hele 98 pst. 


For å ha en god rehabiliterende straffegjennomføring er det et mål at denne skal være på 90 pst. Kriminaliteten går ned, men den kriminaliteten som er, blir mer grov og grenseoverskridende – det er en økning i antallet domsavsigelser med dommer på over ett år.

Videre har utenlandske kriminelle i varetekt økt dramatisk. Det har ikke vært flertall av norske statsborgere i varetekt siden 2008. Dette bakteppet forteller oss noe om utfordringene vi står overfor, og som heldigvis regjeringen tar på alvor.

Gjennom vedtaket på mandag ble det flertall for bygging av nytt fengsel med 300 plasser i Agder, utvidelse av åpne plasser på Evje, og planer for ytterligere utvidelse av lukkede plasser innenfor eksisterende murer.

Jeg er veldig glad for at vi også fikk flertall for at regjeringen må utrede muligheten for hvorvidt Mosjøen fengsel kan være et fengsel for trygt tilbakeføringsprogram for forvaringsdømte.

Et annet historisk vedtak som ble fattet på mandag er at Stortinget ber regjeringen fremme forslag om oppheving av juryordningen og erstatte den med meddomsrett, hvor lekmannselementet fremdeles skal stå sterkt og rettens avgjørelser skal begrunnes. Det har over tid utviklet seg et flertall på Stortinget for å endre juryordningen fra 1885.

Utgangspunktet for juryordningen i sin tid var at du skulle dømmes av likemenn. I sakene som behandles med jury i lagmannsretten, foreligger det en begrunnet dom fra tingretten med åpen votering, mens ved ankebehandlingen i lagmannsretten ved jurysaker ender saken med en ubegrunnet og anonym kjennelse av skyldspørsmålet. Dette svekker rettssikkerheten og taler sterkt for at juryordningen erstattes med meddomsrett.

Siste men ikke minst så behandlet vi denne dagen et representantforslag fra Krf om tiltak for å bekjempe vold mot barn. Det viktigste punktet i dette forslaget er at regjeringen skal utarbeide en forpliktende og helhetlig opptrappingsplan med konkrete punkt og bevilgninger som skal sikre at vi får bukt med dette store samfunnsproblemet som og er grov kriminalitet.

Ikke minst skal planen styrke ivaretakelsen av barn utsatt for vold og overgrep. Denne saken har jeg vært saksordfører for og klart å samle regjeringspartiene med støtte fra Krf til et felles forslag med utgangspunkt i forslagene fra Krf.

På onsdag hadde vi den virkelig store justisdagen. Begrepet historisk gikk igjen i innleggene denne dagen. Nærpolitireformen ble vedtatt av et bredt flertall i Stortinget. En reform som skal sikre mer effektiv politikraft i landet som skal styrke både beredskap men ikke minst etterforskning.

Nærpolitireformen er en av de store reformene regjeringen har foreslått for å ruste Norge for fremtiden, og på onsdag ble den vedtatt. Justisministeren har vært gjennom mange harde tak den siste tiden, men han er den ministeren som gjennom denne saken får den største samlingen av politiske parti i Stortinget med seg i denne viktige reformen.

For Nordland betyr det at fylkesgrensen blir vårt nye distrikt bortsett fra Bindal som ligger nærmere Trøndelag og som allerede i dag er tilknyttet Nord-Trøndelag politidistrikt.

Andre saker som ble behandlet på onsdag var endring i Tomtefesteloven og endring i Politiloven, og ikke minst ble det vedtatt ikraftsetting av Straffeloven av 2005 – en lov som den forrige regjeringen utsatte iverksettingen av hele tiden, og som de sist mente først kunne iverksettes tidligst i 2018. Regjeringen gjennomfører nå og viser handlekraft!

Litt om tomtefesteloven som har fått noe oppmerksomhet, og som på den ene siden består av tomteeiere som mener regjeringen går for lavt i fastsettelsen av prosentsats for regulering og tomtefestere på den andre siden som mener regjeringen går for høyt opp i fastsettelse. Bakgrunnen for at dette ble behandlet i Stortinget er at Norge ble dømt i Den europeiske menneskerettsdomstolen i 2012.

Den forrige regjeringen gjorde ikke noe med oppfølging av denne dommen (føyer seg inn i rekken av de saker som lå i skuffer når H/Frp regjeringen overtok). Det Norge ble dømt for var å bruke en prosentsats på 0,6 – 1,0 % ved fastsetting av festepris. Regjeringen foreslo 2,5 % i sitt forslag til Stortinget, Sp opprettholdt dette forslaget ved behandlingen i Stortinget. H, Frp og Krf foreslo 2,0 % Ap gikk lengst og foreslo 1,25 %.

Nå vet vi ikke hvor langt ned det hadde vært mulig å gå for ikke på nytt å bli dømt i EMD men Ap er nok faretruende nær. Interessant å se hvor stor forskjell det er mellom de to rødgrønne partiene Ap og Sp i denne saken.

Kanskje det er derfor de ikke klarte å bli enige om prosentsats slik at saken kunne legges frem for Stortinget under de rødgrønnes regjeringstid etter at vi var dømt i EMD.

Den store oppgavereformen ble også behandlet og vedtatt i Stortinget denne uken. Reformen innebærer stor overføringer av oppgaver til kommunene. Vi går fra sentralisering og detaljstyring til desentralisering og maktspredning. Det vi har sett de siste årene er at sentraliseringen og detaljstyringen av kommunene har økt.

Når de kommunale tjenestene svikter eller det blir vanskelig å finne frem i jungelen av offentlige instanser er det de mest sårbare innbyggerne som rammes. Kommuner må ha tilstrekkelig sterke fagmiljøer og kunne håndtere flere oppgaver – da må mange kommuner bli større enn i dag.

Grunnlaget for denne viktige jobben er nå gjort gjennom denne oppgavemeldinga.

Tilslutt er det viktig å nevne behandlingen i Stortinget på torsdag om strukturreform i universitets- og høyskolesektoren. H, Frp, KrF og V gir nå full støtte til reformen for å få utdanning og forskning av høy kvalitet, robuste fagmiljøer og god tilgang til utdanning og kompetanse over hele landet. I dag sprer vi ressursene til forskning og høyere utdanning for tynt ut over. Nå legger vi grunnlaget for å få sterkere universiteter og høyskoler i alle regioner. 

Nå gjenstår en ukes politiske diskusjoner på Stortinget. På fredag ettermiddag arrangeres Løvetannmarsjen 2015.

Løvetannbarn er et sosialfaglig populærbegrep som brukes om barn og unge som klarer seg gjennom oppveksten på tross av nesten umulige oppvekstforhold med for eksempel vold, rus, omsorgssvikt og seksuelle overgrep.


Jeg skal holde appell i forbindelse med denne marsjen i Oslo.  På søndag skal jeg reise til Romania i lag med presidentskapet. Her er det ulike temaer på agendaen for besøket, mitt ønske med oppholdet er å få vite mer rundt problematikken menneskehandel.