lørdag 1. august 2015

Ukeblogg - uke 31


Bruken av Helgeland Heliport
I min forrige blogg påpekte jeg det beklagelige i at Helikopterbasen i Brønnøysund ikke ble benyttet i henhold til intensjonene. Et betydelig antall flyvninger som skulle skjedd fra Brønnøysund går ut fra Kristiansund. Brønnøysund Avis har med bakgrunn i mitt innlegg satt fokus på dette, og fått klare tilbakemeldinger både fra fylkesråden for næring, NHOs regiondirektør, Stortingsrepresentant, ordfører og representanter for departement og oljeselskap. Intensjonen er
at basene i Brønnøysund og Sandnessjøen skal benyttes ved oljeaktivitet utenfor Nordland. Formelt sett omfatter Stortingsvedtakene feltene Norne, Skarv og Aasta Hansteen, men intensjonen er klar og utvetydig; Oljeaktivitet utenfor Nordland skal føre til ringvirkninger i regionen. 

Dette handler derfor ikke bare om juss, men også om «næringspolitisk gangsyn». Det er derfor viktig at oljeselskapene vektlegger dette, og også påser at underleverandører følger opp. Dette gjelder bl.a. Statoil som opplyser at de benytter Brønnøysund for utflyving av sitt mannskap til rørleggingsfartøyet Solitaire, mens rederiet som står for ¾ av flyvningene benytter Kristiansund. Dette gjelder ikke bare flyginger og bruk av helikopterbasen, men også andre lokale ringvirkninger som er lovet. BP var i forbindelse med utbyggingen av Skarv svært aktive med å signalisere kjøp av tjenester lokalt og lokale ringvirkninger. Konkret ble det lovet at hele forpleiningsavdelingen for Skarv skulle rekrutteres lokalt. Dette ble også fulgt opp av BP. Kontrakten gikk til ESS som rekrutterte 21 personer lokalt. Som følge av redusert aktivitet innen oljesektoren, og nedbemanning på flere områder, er dette i ferd med å endre seg. Ved nedbemanningen har fagforeningene krevd at man utelukkende skal legge ansiennitet til grunn, og at man skal se bort fra løftene og avtalene om bruk av lokal arbeidskraft. Resultatet skal være at 9 av de 21 lokale mister jobben.  

For oss på Helgeland blir det dermed et spørsmål om hva som skal veie tyngst, løfter og avtaler overfor lokalmiljøet som ligger til grunn for Stortingsvedtaket om utbyggingen, eller kravene fra fagforeningene?



Flyplasstruktur
I lokalavisene i Sandnessjøen, Mosjøen og Mo har det gjennom lang tid pågått en heftig og til dels meget usaklig debatt om ny flyplass på Hauan og konsekvensene for flyplasstrukturen på resten av Helgeland. Dette toppet seg sist uke da Høyres ordførerkandidater i Alstahaug og Vefsn gikk aktivt ut og signaliserte at de ikke ville ha ordfører i Rana, Kai Henriksen, som er Nordland Høyres førstekandidat ved fylkestingsvalget, på besøk. At lokalpolitikerne i Rana, Vefsn og Alstahaug aktivt engasjerer seg for gode kommunikasjonsløsninger og et godt flytilbud for næringsliv og innbyggere er både rett og fullt forståelig. At argumentene til tider kan trekkes noe lenger enn «motparten» setter pris på er uheldig, men ikke uvanlig. Jeg reagerer imidlertid negativt når Høyres egne førstekandidater i Alstahaug og Vefsn går til det jeg betrakter som personangrep på Rana ordføreren.  Kai Henriksen har vært en flott ordfører for Rana, og selvsagt jobbet for sin kommune og sine innbyggere. Han er også en flott kandidat til å bli fylkesrådsleder etter valget. Kai er derfor hjertelig velkommen til Brønnøy, både før, under og etter valgkampen.

Dette betyr ikke at Brønnøy Høyre har tatt standpunkt for storflyplass på Hauan. Rana trenger så definitivt ny flyplass. Før det konkluderes endelig med størrelsen på flyplassen vil vi anbefale at man avventer resultatet av det utredningsarbeidet som pågår. Dette gjelder både konsekvensutredning og betydningen en ny flyplass på Hauan vil få for flyplasstrukturen og rutetilbudet for resten av Helgeland.

Flere undersøkelser lokal viser at både næringsliv og reisende prioriterer regularitet og frekvens foran pris og flystørrelse. Dette har også vært ledetråd for Brønnøy Kommunes holdninger og prioriteringer gjennom flere år. Vi har derfor prioritert direkteruter og antall flyavganger foran flystørrelse. I tillegg jobber kommunen for å kunne få til en dispensasjonsløsning som gjør at man kan ta ned fly på 75 – 100 passasjerer, f.eks. DHC 8 Q-400. Det er Avinor som må framsette slik søknad til Luftfartstilsynet, noe Avinor sin ledelse ved flere anledninger har bekreftet at de vil vurdere. Avinor har samtidig signalisert at de ikke har planer om å investere i utvidelse av rullebanen i Brønnøysund.



Underlig spill om kommunestruktur.
Tiden er overmoden for en omfattende kommunereform. Det mener de aller fleste partiene, et stort flertall på Stortinget og også de aller fleste ordførere og rådmenn. Det er bred enighet om at dette bør være en frivillig prosess. Det ligger også i Stortingsvedtaket, selv om Stortingsflertallet (H, Frp, Ap, V og Krf) åpner for at det skal kunne gjøres unntak fra «frivillighetsprinsippet» i spesielle situasjoner. I Dagens Næringsliv den siste uken har Arbeiderpartiets tidligere nestleder Helga Pedersen sådd tvil om hvorvidt Ap fortsatt mener dette, i tillegg har hun gått inn for å fjerne fristen Stortinget har satt.

Alle landets kommunen ble bedt om å gå i gang med «nabopraten» i 2014. Stortinget har satt juni 2016 som frist for vedtak om sammenslåing, stortingsvedtak om sammenslåing i 2017 og at sammenslåingene skal være iverksatt fra 2020. Kommunaldepartementet har en rekke økonomiske insentiver for kommunen som frivillig vedtar sammenslåing innen fristen i juni 2016. Til tross for dette er det så langt kun 3 kommuner som har vedtatt å slå seg sammen, men det pågår et omfattende arbeid i de fleste kommunene. Dette gjelder også på Sør Helgeland, men her opplever vi det paradoks at Regionrådet ikke vil legge fram rapporten og resultatet av utredningsarbeidet før etter kommunevalget. Dette til tross for at alle politiske parti i regionens største kommune har bedt om å få rapporten om utredningene før sommerferien.

Tore Tveråmo har i Namdals-Avisa et flott innlegg der han påpeker at mens mange ønsker en ny kommunestruktur, er de fleste av den oppfatning at deres egen kommune ikke skal inngå i en ny struktur.  Innlegget anbefales på det varmeste da det også illustrerer situasjonen i vår region. http://www.namdalsavisa.no/debatt/meninger/kommunereformen/noen-som-passer-for-meg/o/5-31-76479


Brønnøysund Videregående skole
Denne uken fikk vi positive nyheter om at Brønnøysund Videregående skole har hevdet seg godt ved årets skriftlige eksamen.  I hele 12 av fagene lå skolen over fylkesgjennomsnittet, og for 10 av fagene var man bedre enn landsgjennomsnittet. Selv om det er forbedringsmuligheter på enkelte områder er det all grunn til å gratulere både ledelse, lærere og elever med resultatet. Det er også gledelig å registrere at 450 elever har søkt om plass og at antall klasser og aktivitet ved skolen opprettholdes.

Dessverre er det en del linjer man ikke får satt i gang. Dette gjelder bl.a. Havbruk eller «Blå linje» som både næringen, kommunen og jeg har engasjert meg sterkt for å få på plass. Skolens lokale ledelse har også engasjert seg positivt, men så langt har vi ikke klart å få med fylkesrådet og fylkestinget. Etter min mening bør derfor næringslivet og kommunen se på andre muligheter for å få etablert et tilfredsstillende tilbud på dette området.


Fortsatt god sommer.