tirsdag 11. august 2015

Ukeblogg - uke 32

Flyplass igjen
Den siste uken har det vært fyldig dekning i lokalavisen om flyplassen og Kjell Inge Johnsens initiativ til forlengelse og evt. flytting av rullebanen. Bl.a. er det vist til at lokale krefter i Haugesund finansierte en utvidelse av rullebanen til 2.000 m.


Etter et møte med Johnsen på torsdag, gjorde Avinor det klart at de ikke støttet Johnsens planer. Mht. Haugesundsmodellen så er det avgjørende forskjell både mht befolkningsgrunnlag, næringsstruktur og nærhet til utenlandsmarkedet. Befolkningsgrunnlaget rundt Haugesund Lufthavn er om lag 150.000, dvs. 10 – 12 ganger større enn for Brønnøysund.


Avinor sitt svar var som forventet. Det foreligger ingen planer om forlengelse eller flytting av rullebanen i Brønnøysund hos Avinor som er eier av flyplassen, og et slikt prosjekt er heller ikke med i prioriteringene til Fylkeskommunen, Samferdselsdepartementet eller Stortinget.
Fra kommunens side har vi hele tiden forholdt oss til dette, og konsentrert innsatsen om hvordan vi best kan bidra til å imøtekomme de reisendes krav til regularitet og frekvens, og hvordan eksisterende flyplass kan gi et best mulig tilbud.

Rullebanen i Brønnøysund er godkjent for 1199 m, men er betydelig lengre. Dette er bakgrunnen for at vi jobber for å få til en dispensasjonsløsning som gjør at man med eksisterende rullebane, eller med svært begrensede investeringer skal kunne ta ned større fly som f.eks. DHC 8 Q-400 eller lignende.

Avinor har ved flere anledninger signalisert at de vil vurdere en slik dispensasjonssøknad, men ikke før det pågående arbeidet med implementering av nytt regelverk er avsluttet.

Møte med Avinor
Sist torsdag hadde også kommunens politiske og administrative ledelse møte med Avinor. Hovedtema for møtet var gjensidig informasjon og drøfting av områder hvor man gjennom et tettere samarbeid kan styrke lufthavnen og bedre tilbudet til brukerne av flyplassen.

Brann og havari-området er et slikt område, hvor det alt er et godt og utstrakt samarbeide som man vil vurdere muligheten for å utvide. Andre tema for møtet var kommunens arbeid med områdeplan for Brønnøysund som også omfatter flyplassen, veiløsningen fram til flyplassen inkl gang-/sykkelvei,
Avinor sine planer mht. vedlikehold og videreutvikling av infrastruktur rundt flyplassen.

Møtet var meget konstruktivt og nyttig, og kommunen og Avinor legger opp til en fastere struktur og frekvens på slike møter i tiden som kommer.

SAR-helikopter
I henhold til planen for utbygging av drift (PUD) for Aasta Hansteen, som Stortinget har godkjent skal basene i Brønnøysund og Sandnessjøen benyttes for feltet. I tillegg skal det plasseres et SAR-helikopter (redningshelikopter) i Brønnøysund.

Dette er viktig både mht sikkerheten for operasjonene i Norskehavet utenfor Nordland. I tillegg vil de vel 20 årsverkene knyttet til SAR-helikopteret gi betydelige ringvirkninger både gjennom økt sysselsetting og styrking av miljøet på Heliporten.

Basert på de opprinnelige planene skulle dette for lengst vært på plass, men dette har ikke skjedd og begrunnelsen har vært at hele Aasta Hansteen utbyggingen er betydelig forsinket. I tillegg har det gått «rykter» om at Statoil utreder løsninger uten SAR-helikopter i Brønnøysund. Undertegnede gar ved flere anledninger tatt dette opp med ordfører, fylkesrådet, og også i møter med Statoil, uten at det har kommet noen avklaring.
Jeg er kjent med at Fylkesrådet sammen med ordførerne i de berørte kommunene har anmodet om et møte med toppledelsen i Statoil, og jeg forventer at vi da for en positiv avklaring på dette, i tråd med Stortingets forutsetninger.

Nedgang i flytrafikken
Som følge av den midlertidige nedgangen i oljeaktiviteten utenfor Helgeland har antall passasjerer over Brønnøysund Lufthavn blitt betydelig redusert. Hittil i år er nedgangen i passasjerer på vel 14 %.

Om vi ser isolert sett på offshoretrafikken så er nedgangen har på hele 37 %. En vesentlig del av dette skyldes ikke redusert aktivitet, men at enkelte aktører i strid med intensjonene benytter Kristiansund som base også for aktivitet utenfor Nordland.

Jeg har konkret vist til E.ON sin aktivitet på Salanderfeltet rett øst for Skarv og rørleggingsfartøyet «Solitaire» som bygger ut Polarled fram til Aasta Hansteen-feltet.  Dersom disse hadde benyttet Heliporten i Brønnøysund ville antall passasjerer over flyplassen den siste måneden vært om lag på nivå med 2014. Redusert passasjertall reduserer også frekvensen på de rene kommersielle rutene til Oslo og Bergen, noe som igjen forsterker passasjernedgangen.

Jeg ser derfor fram til at Fylkesråden for næring følger opp dette overfor oljeselskapene slik han signaliserte i sommerferien.

Gratis kjernetid i barnehager
Regjeringen har innført en ordning med gratis kjernetid i barnehagene, for barn fra familier med lav inntekt. Ordningen trådte i kraft 1. august. Foreldrene må selv søke om barnehageplass og dokumentere at familiens inntekt er under 405.000 kroner. Ordningen gjelder også for eldre barn med utsatt skolestart.

Kjernetid er satt til 20 timer i uken. Kostnadene er beregnet til 51 mill. kr for 2015 og 102 mill. kr fra og med 2016, som blir det første hele året med den positive ordningen. Kostnadene dekkes av Staten.

NHO – kommune NM
NHO har nettopp lagt fram resultatene fra årets kommune-NM, der kommunene og regionene konkurrerer innen områdene; næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse og kommuneøkonomi. For Sør-Helgeland som helhet ble dette som tidligere år begredelig lesning. Regionen havnet som nr. 70 av de 77 regionene, noe som er en svekkelse fra 69.-plassen i 2009, og 4 plasser bak Ytre Helgeland (Sandnessjøen).

For kommunene på Sør Helgeland ble resultatet slik blant de 428 kommunene; Brønnøy 222. plass, Sømna 280. plass, Vega 367. plass, Bindal 424. plass og Vevelstad på 427. plass, dvs. nest sist.
Isolert sett på Helgeland fikk Brønnøy en 3. plass, bak Rana som kom på 153. plass og Alstahaug med 187. plass.

For Brønnøy sitt vedkommende er den reelle situasjonen betydelig bedre en det samlede resultatet i NHO sitt kommune – NM viser. Dette skyldes at Brønnøysundregistrene som er kommunens og regionens viktigste arbeidsplass ikke telles med som næringsliv, og dermed gjør at Brønnøy kommer svært dårlig ut på dette området.

På den annen side bidrar Brønnøysundregistrene svært positivt når det gjelder demografi og kompetanse, hvor Brønnøy kommer på henholdsvis 146. plass og 99. plass. Dette er gledelig mht. mulighetene for vekst og utvikling i kommunen.

Valgkamp
Brønnøy Høyre vil i stor grad føre en tradisjonell valgkamp, dvs. kombinasjon av stand, husbesøk, møter og digitale medier. Vi starter med stand ved Havnesenteret den 15. august og fortsetter de 4 neste lørdagene fram til valget.

Når det gjelder digitale medier er dette en løpende kontakt med medlemmene og velgerne som vi har hatt gjennom flere år. Først og fremst på www.gladibrønnøy.no og på partiets Facebookside. Aktiviteten økes framover mot valget.