onsdag 9. september 2015

Fristilte

Gjennom siste periode har «fristilte» spilt en aktiv rolle i lokalpolitikken i Brønnøy. Hele 4 faste representanter har i perioden vært fristilte, og de har dermed utgjort den 3. største «gruppen» i kommunestyret. 

Jeg har selv forundret meg over at dette skal være mulig og lovlig. I min kontakt med folk nå i valgkampen, har svært mange tatt dette opp og påpekt at det er uheldig og udemokratisk. 


Ved  kommunevalget stemmer vi på politiske parti, ut fra deres program og kandidater. 

Velgerne føler seg ført bak lyset når kandidater fristiller seg fra partiet de er valgt på. Etter min mening burde ikke fristilling  vært tillatt. 

Dersom en kandidat skulle ryke uklar med partiet, eller endre oppfatninger i forhold til det han/hun gikk til valg på, burde det naturlige vært at man trakk seg ut og lot vararepresentant eller neste på partiets liste overta.

Min forundring blir ikke mindre når jeg ser at noen av de «fristilte» stiller til valg også i år, og da gjerne for nye parti.

Jeg håper vi slipper en ny runde med fristilte etter høstens valg, velgerne og kommunen fortjener bedre.  

Godt valg!

Anne Trondsen(9.kandidat på Brønnøy Høyres liste)