lørdag 5. september 2015

Luftambulansetjenesten lokalt

Norge er et land i verdensklasse når det gjelder pasienttransport. Vi har utfordrende geografiske forhold hva gjelder fjorder og fjell, klima med vekslende og tøffe værforhold, en spredt bosetning med ofte veldig lang og tidkrevende reisevei til sykehus.
Foto: Eivind Bø


Det offentlige systemet som ligger på plass for å frakte de som behøver å komme seg på sykehus og er for syke til vanlig rutegående transport er enestående. Ambulansebiler, båter, helikoptre og fly gjennomfører daglig mange oppdrag og er ”hjulene” som holder helsevesenet sammenbundet.

Det er også dessverre slik at geografi, veinett og infrastruktur for øvrig spiller en negativ og ofte urovekkende faktor for den del av befolkningen som blir langt unna nærmeste sykehus.


For Brønnøy kommunes vedkommende sogner vi inn under Helgelandssykehuset som omfatter lokalsykehusene i Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana. Reiseveien til nærmeste sykehus for Brønnøy sine innbyggere(og omlandet) er veldig lang i akutte og såkalte ”haste” tilfeller.
Pilot Synnøve E. Lilleli 


Heldigvis har vi per i dag, og jeg håper i uoverskuelig fremtid, også et ambulansefly og et ambulansehelikopter stasjonert her. Dette er tryggheten vår, vår ”livsforsikring ”.  En slik transporttjeneste er livsviktig og kritisk at finnes nettopp her.

I 2014 fløy ambulanseflyet i Brønnøysund 1105 timer i tilknytning til pasienttransport! Tallene for 2015 sier at behovet har økt ytterligere og etter juni i år hadde flyet vært i lufta i 617 timer allerede.

Tall for helikopteret, som tar seg av mer nærtransport samt henting av pasienter på skadested utenfor flyplasser, låg på 536 timer i 2014 og 279 timer til og med juni i år.

I dagens Helse-Norge er det også verdt å merke seg at de ulike typer spesialistfelt innenfor operasjoner også avgrenser hvilke større sykehus man blir sendt til. Ved alvorlig hastegrad kan èn pasient bli sendt dirkete til Oslo fordi spesialistkompetansen og erfaringsgraden er høy og foretrukken ved f.eks. Rikshospitalet, mens en annen er foretrukket direkte til Tromsø Universitets Sykehus, UNN.

Dette er tendensen i økende grad; det blir større form for spesialisering der kun ett eller to sykehus i Norge utover spesifikke inngrep. Nettopp ved en slik utvikling er behovet av ambulansefly sentral; det er kun ett realistisk transportmiddel og det er ambulansefly for disse avstandene.

Ambulanseflyet utfører også en stor del såkalte tilbakeføringsoppdrag der pasienter er ferdig behandlet/operert ved større sykehus og skal tilbake til lokalsykehus/omsorgssenter/opptreningsinstitusjon o.l. i hjemregionen.

Dette er også mennesker som er for dårlige til å reise med vanlig rutegående trafikk.

Luftambulansetjenesten ANS er ansvarlig for alle luftambulanser i Norge og eies av helseforetakene, finansiert av det offentlige; kort fortalt dine og mine skattepenger. Det er per i dag 7 ambulanseflybaser i Norge fordelt på Gardermoen, Vigra Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes. Gardermoen og Alta har to fly hver. Noen av disse basene har i tillegg helikopter slik Brønnøysund har.

Det har i en årrekke vært oppe til diskusjon og fremmet forslag om flytting av flyet fra Brønnøysund. Argumentene har vært ulike og motivene likeså, men motargumentene våre er udiskutable.

Det er et enormt område både geografisk og befolkningsmessig mellom Ålesund og Bodø hvis man skulle fjerne Brønnøyflyet.

Det tar i snitt mellom 35 og 40 minutter å fly fra f.eks. Bodø til Brønnøysund. I en tenkt akuttsituasjon der en pasient i vårt lokalområde(Brønnøy, Vega, Sømna, samt indre og nordre Helgeland) behøver flytransport til sykehus, er utkallstiden i beste fall 20 minutter fra flycrewet blir varslet til de er i lufta. 40 minutter senere lander flyet fra Bodø i Brønnøy og skal laste inn pasienten som i korteste tilfelle skal til Sandnessjøen(10 min i godt vær, 20 min i dårlig vær) eller i mange tilfeller Tromsø eller Oslo(begge rundt 1 time og 20 minutter).

Her har det til sammen gått minimum 70-80 minutter minus bakkestopp for å få vedkommende til Sandnessjøen. Tromsø/Oslo scenarioet 2 t og 20 min før pasienten kan hentes ved flyplass og kjøres inn til sykehus.
I tillegg er det en vesentlig faktor som mange av de som regner på dette ikke har kunnskap eller vil ta med inn i beregningene, og det er sjansene for at et fly ”utenfra”(dvs fra en annen base) ikke kommer seg ned i Brønnøysund pga. av vær.

Det er som kjent for lokalbefolkningen vil jeg tro, en god del ganger at fly ikke lander her, men overflyr pga. av for dårlig sikt, tåke, lav skybase. Hva da uten en ambulansefly stasjonert her? Hva med tidsfaktoren som ofte er kritisk og avgjørende?  Hva da på høysommeren når fødestua er stengt både i Brønnøysund, Mosjøen og Sandnessjøen samtidig? Hva da når uhellet er ute og vi eller noen vi er glad i trenger øyeblikkelig ambulansetransport til et spesialistsykehus mange timer unna?

Brønnøysund har hatt ambulansefly siden 70-tallet, først bragt hit etter møysommelig arbeid fra dr. Knut Tilrem. Befolkningsveksten har økt i regionen og således har behovet for en slik tjeneste.

Sist gang flyttespøkelset for alvor viste seg var ved forrige anbudsperiode i 2007. Det hele kumulerte i at representanter fra ambulanseflybasen sammen med lokale kommunepolitikere reiste til Oslo og hadde møte direkte med daværende helseminister Sylvia Brustad, og fikk lovnad i siste sekund at ambulanseflyet skulle berges og fortsatt få stå i Brønnøy.

Diskusjonen om flytting har til tider vendt tilbake også etter dette, og en ny anbudrunde med ny usikkerhet er på vei i løpet av et par år. Vi tør ikke komme dit en gang til, at en tvangsflytting av ambulanseflyet blir så reell og nært forestående at man må banke direkte på Helesministerens dør og holde foredrag om viktigheten av dette.

Brønnøy og innbyggerne i nabokommuner, ja også Vefsn, Grane og Hattfjelldal, har sagt og fortsetter å si at vi trenger et ambulansefly i Brønnøy. Det er våre liv, vår helse det handler om. Det handler om en trygghetsfølelse.

Det handler om en visshet at skulle uhellet være ute så får vi hjelp til å komme oss raskt dit hjelpen er. Det er et bidrag til at vi kan bo her hvor vi bor, utenfor storbyer og sentraliserte helseinstitusjoner. Det er vår forsikring.

Brønnøy Høyre har programfestet å jobbe for ambulanseflyet stasjonert i Brønnøysund, støtte Stiftelsen ”Ambulanseflybase i Brønnøysund” og dermed sikre en fast base med tilhørende fasiliteter som gjør at ambulanseflyet blir værende hos oss og med best mulig forutsetning for kort responstid for våre innbyggere!

3. kandidat Brønnøy Høyre