tirsdag 2. november 2021

Dette har vært en særs krevende tid

Det er med stor tristhet jeg registrerer det som utspiller seg i Brønnøy Senterparti i disse dager.

Dyktige og engasjerte folk i deres kommunestyregruppe trekker seg, og lokallagslederen må dessverre tilkjennegi i media at det er samarbeidsproblemer med ordføreren som er saken.

Høyre dannet felles politisk plattform med Sp i denne perioden, og jeg skulle ønske at jeg nå kunne stille meg uforstående til det som kommer fram. Det kan jeg dessverre ikke.

Den første tiden etter konstituering høsten -19 ble det fra opposisjonen reist mye kritikk mot vår nyvalgte ordfører i kommunestyre- og formannskapsmøtene.

Som gruppeleder i et parti i posisjon sammen med Sp var min rolle klar, nemlig å forsvare ordfører mot mye av den kritikken som framkom.

Dette angrer jeg bittert på i dag, når jeg ser hvordan ordføreren i Brønnøy utøver sitt virke.

Selv har jeg bare positivt å si om samarbeidet med Brønnøy Sp som politisk parti og dets representanter både i kommunestyre og formannskap. Disse er dyktige, arbeidsomme og trivelige folk å samarbeide med.

Hvorfor Sp har problemer med å stå samlet nå kan jeg likevel godt forestille meg. Dette siden jeg vet hva jeg selv har opplevd med Sp sin ordfører disse to årene. Den slags lederskap, eller mangel på sådant, unner jeg ingen å bli utsatt for.

Personlig har jeg blitt utsatt for usanne rykter, personforfølgelse og ikke minst trusler fra ordføreren rettet direkte mot min person.

Felles for disse opplevelsene er at de kommer som direkte konsekvens av saklig kritikk av ordfører, i interne møter, fra min side. Min kritikk gikk hver gang på ordførerens utøvelse av sine plikter. 

Hvis medlemmer i Sp sin kommunestyregruppe har opplevd tilnærmet den behandling som jeg har blitt til del fra ordfører er det rart at de har holdt ut så lenge.

Jeg er klar over at dette kan virke som ensidig negativt fra min side, men min viktigste oppgave som politiker er å ivareta kommunen, dens innbyggere og ansatte på en redelig måte.

Det er likevel slik at jeg sliter med selvrespekten hvis jeg ikke nå setter navn på det jeg anser som det største problemet for gode arbeidsforhold i Brønnøy Kommune.

Jeg har i mitt yrke mer enn førti års erfaring i å samarbeide med folk i styrer og råd, og aldri har jeg opplevd noe slikt som det vi her står i med vår nåværende ordfører.

At en person kan holde på slik med menneskene rundt seg, som det vi her opplever, er for meg bare trist å se.

 

Ørjan Moe

Gruppeleder

Brønnøy Høyre