Høyre vil ha et løft
i veibygging
Resultater kan ikke måles i antall
kroner som er brukt, men i antall kilometer ferdigstilt vei og bane. Vi skal
gjøre slutt på ei klattvis utbygging av de store veiene, og bygge mer
sammenhengende vei og bane med offentlig-privat samarbeid.
Dagens veistandard gir dårlig fremkommelighet og for høy
ulykkesrisiko. Vedlikeholdsetterslepet på riksveiene er mellom 25 og 40 mrd
kroner. På fylkesveiene bare i Nordland vil det koste nærmere 8 mrd å ta igjen
vedlikeholdsetterslepet. Den rødgrønne regjeringen med Senterpartiet på laget
skryter av å overoppfylle Nasjonal transportplan. Samtidig innrømmer de at 1 av
5 prosjekter er forsinket. Det er som å skryte av å ha bygget et hus 80 %
ferdig etter å ha brukt over 100 % av pengene.
Bompenger er ikke en ønsket løsning, men dersom det er lokal oppslutning om
tiltaket vil Høyre ikke stå i veien for dette. Det viktigste er at det bygges
vei. Høyre på Helgeland tok det opp med Høyre sentralt og fikk aksept for at vi
når vi kommer i Regjering skal se på om det er riktig beregning av
årsdøgnstrafikk på E6 gjennom Helgeland som kan legitimere at det er
samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge en E6 gjennom Helgeland med bruk av
bompenger. Se på E 6 som er bygd gjennom Nord-Trøndelag – ikke en eneste
bomstasjon!
Bevilgningene til samferdsel målt som andel over statsbudsjettet var 3,5 % da den forrige borgerlige regjeringen gikk av. I 2013 var denne andelen knapt større, 4,2 %. Det er en vekst på 0,7 prosentpoeng. Dette er altså det «historiske løftet» de rødgrønne skryter av!
Høyres
løsninger
- Økte bevilgninger til veier. I Høyres forslag til Nasjonal transportplan ønsker vi å øke samferdselsinvesteringene med 35 mrd. kroner mer enn regjeringen. Totalt skal 331 mrd. kroner gå til veiformål over perioden 2014-2023.
- Opprette et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner, der avkastningen er øremerket vedlikehold.
- Halvere planleggingstiden.
- Bruke nye metoder for å bygge ut veier, som offentlig-privat samarbeid (OPS). Det vil kunne gi mellom 30 og 50 pst. raskere utbygging.
- Mer rassikring både på riks- og fylkesveier.
- Satse på bygging av møtefrie veier og midtrekkverk. Ambisjonen er midtrekkverk på veier med 6000 ÅDT (biler per døgn) eller mer.
- Lage en nasjonal motorveiplan som legger føringer for utviklingen av et skikkelig veinett mellom de største byene i Norge