Eiendomsutvalget
I uka som
gikk ble det avholdt møte i eiendomsutvalget, og det ble bl.a. besluttet å
benytte utvalgets fullmakt til å overta en eiendom i nærheten av flyplassen. Ut
over dette ble flere potensielle muligheter for erverv av større og mindre
eiendommer av strategisk betydning for kommunen drøftet. Drøftingene følges opp
med samtaler og drøftinger med representanter for hjemmelshaverne. Utvalget
behandlet også mulig salg av eiendommer og betingelser for dette.
Registerbygg
Nærings- og
Handelsdepartementet oversendte i uke 43 Statsbygg sin tilleggsutredning til
Brønnøy Kommune for uttalelse, med svarfrist 25. november. Statsbygg
opprettholder sin anbefaling om lokalisering i sentrum etter at
tilleggsutredningene er foretatt. Det framkommer imidlertid viktig ny
informasjon vedr. øvrige alternativer.
Saken skal
behandles i Planutvalget fredag 8. november, og i sitt saksframlegg har
rådmannen lagt fram følgende innstilling til vedtak;
"Brønnøy
kommune slutter seg til Statsbyggs anbefaling om en sentrumsløsning i området
rundt Schrøderhaugen for Brønnøysundregistrenes nybygg. Det forventes at
Brønnøy kommune kan delta aktivt i utviklingen av endelig lokalisering sett i
sammenheng med egne planer for kulturhus i området. "
Kommunestyret
i Brønnøy skal behandle saken innen svarfristen 25.11.
Møte med
Avinor
Sist torsdag
hadde jeg på vegne av kommunen møte med ledelsen i Avinor i Oslo og flere forhold
knyttet til videre utvikling av flyplassen var hovedtema. Framdrift i arbeidet
med gang- og sykkelvei og utbedring av fylkesveien fram til terminalområdet var
også tema. Brønnøy Kommune har gjennom lang tid hatt en god, konstruktiv og
åpen dialog om flyplassutviklingen. Torsdagens møte var ikke noe unntak, og det
kom viktige avklaringer og signaler på flere områder, mens andre forhold krever
mer utredning.
Iver
Dreiås
Det har en
tid vært relativt stille fra Iver Dreiås, men da jeg lørdag kveld kom heim
etter en uke mer eller mindre sammenhengende reise, registrerer jeg at han i
tirsdagsavisen igjen har gitt livstegn fra seg,og bl.a. stilt spørsmål med hvor
mange hatter undertegnede egentlig har.
Til det kan
jeg gi et klart og utvetydig svar: Jeg har ingen hatter, og har aldri brukt
hatt.
Jeg går
imidlertid ut fra at det var hvor mange roller jeg har som var Dreiås sin
intensjon å få klarlagt, og i denne sammenheng konkret opp mot olje og
gassvirksomheten.
Her har jeg i
dag tre roller; leder i Helikopterbaseutvalget, leder i Horn Gass AS, og vara
til styret i Norskehavsrådet. I alle disse posisjonene representerer jeg
Brønnøy Kommune. Som politiker i Brønnøy er jeg i tillegg valgt til å
representere kommunen i Representantskapet i SHMIL og i KS-Nordland.
Det er ikke
uvanlig at det er ordfører og/eller varaordfører som representerer kommunen i
slike utvalg. F.eks er Sømnas ordfører Edmund Dahle med i alle de samme
utvalgene med unntak av Norskehavsrådet. I tillegg er han medlem av
Regionrådet. Brønnøy sin nyvalgte ordfører, Johnny Hanssen, er også med i de
fleste av utvalgene; Regionrådet. SHMIL, KS Nordland, og slik jeg har forstått
det også med i Helgeland Olje og Gassutvalg. Som ordfører er han også kommunens
representant i Tosenveinemnda.
Når det
gjelder kildene til rapporten om ringvirkningene av olje og gass, så bommer
Dreiås, men det skyldes nok BA sin unøyaktighet og underlige vinkling av saken.
Kildene er løpende oppgitt i rapporten, og av delrapportene 1 og 2 framgår
bl.a. følgende informanter; Margun Ebbesen, Kjell Trælnes, Knut Horn, Brynjar
Forbergskog, Odd H Kristiansen, John Arne Warholm, Matti Risto, Glenn Hermstad
og Martin Moe i tillegg til undertegnede.
Dessuten er
det innhentet data, fra sekundære kilder, herunder foredrag, konferanser og
annet skriftlige materiale som er publisert.
Ringvirkninger
I lørdagens
BA registrerer jeg til min store forundring at BA har intervjuet flere sentrale
aktører innen politikk og næringsliv og bedt om kommentar til at ”Skarvrapporten”
bl.a. skal ha tatt med nybygg til Brønnøysundregistrene som ringvirkning fra
Skarv-utbyggingen. For den som leser rapporten og hva forskerne har uttalt,
framgår det klart og utvetydig at Investeringer til Brønnøysundregistrene ikke
er tatt med. Det er flere klare grunner for dette. For det første er det
opplagt at denne investeringen ikke har noe med oljevirksomheten å gjøre, og
for det andre er ikke investeringene foretatt enda, de er ikke engang besluttet
iverksatt.
Man kan undre
seg over hvorfor BA gir slik feilinformasjon som grunnlag for kommentar fra
seriøse ledere. Noen god grunn klarer jeg ikke å se, men når utgangspunktet er
som galest får man kanskje de svarene BA ønsker.
Det ser
imidlertid ut til å være stor grad av enighet mellom bankfolk, Brønnøy Kommune
og lokalt næringsliv om den store aktiviteten Brønnøysund-området. Denne er
også redegjort detaljert for av dekan ved UiN i lørdagsavisen. Dette stemmer
godt overens med data som er framlagt fra både næringssjefen og Brønnøy Næringsforum.
Spørsmålet
som det knytter seg uenighet om, gjelder hvor mye av dette som skyldes
oljevirksomheten. Det er lett å dokumentere de direkte investeringene i
olje/gass, mens det er vanskeligere å beregne de indirekte. Her bør man etter
min mening studere rapporten og vurdere de kriterier som er lagt til grunn før
man er for bastant i sine uttalelser.
Jeg synes at forskerne
her utvist et godt skjønn. De har trukket ut alt som ikke på noen måte kan
relateres til olje, og så har de utvist et visst skjønn for de indirekte
investeringene. Jeg er ikke forsker og skal derfor avstå fra å konkludere.
Etter min
mening har imidlertid bosetting av over 200 oljearbeidere med en
gjennomsnittsinntekt på om lag 1 mill kr hatt betydning for både skatteinngang,
kjøpekraft, boligbygging og dermed også på omsetningen på kjøpesenter og andre
butikker, som har gjort nybygg og utvidelser mulig.
At det ut fra
de siste tilgjengelige tallene er 184 som jobber på flyplassområdet har også en
betydelig effekt. Stadig flere av disse har flyttet til Brønnøy og kjøpt eller
bygd hus, men mange pendler fortsatt, og har i egen regi eller gjennom sin
arbeidsgiver leid bolig, eller de bor på hotell.
12 daglige
flyavganger og mer enn 150.000 flypassasjerer årlig ,har også bidratt til at vi
har fått bygd 2 nye hotell som har godt belegg. Uten helikopterbasen hadde vi
definitivt ikke hatt 12 daglige avganger.
Dokumenterte
årlige leveranser av varer og tjenester fra Brønnøysund på kr 300 – 400 mill
har også betydning.
All denne
aktiviteten gir igjen grobunn for annen aktivitet som øker behovet for
investeringer i infrastruktur som veier, skoler, barnehager m.m..
Jeg håper
flest mulig av oss evner å glede oss over aktiviteten og veksten i
Brønnøysundområdet, og at BA etter hvert finner å legge til grunn en større
grad av etterrettelighet enn det de har utvist i dekningen av denne saken.