Situasjonen er forverret som følge av uheldige vedtak i siste kommunestyremøte, og det er behov for en rask avklaring mht. nødvendige innsparingstiltak.
Kravet kan leses i sin helhet her;
Til Brønnøy kommune v/Ordføreren
KRAV OM EKSTRAORDINÆRT KOMMUNESTYREMØTE
Med hjemmel i kommunelovens §
32,1 vil vi på vegne av kommunestyrerepresentantene til H, SP, FRP og V, som
utgjør mer enn 1/3 av kommunestyrets medlemmer, framsette krav om ekstraordinært
kommunestyre så snart som praktisk mulig, og fortrinnsvis 17, 18 eller 19
november.
Bakgrunnen for kravet om
ekstraordinært kommunestyremøte er kommunens vanskelige økonomiske situasjon,
uheldige vedtak fattet i siste kommunestyremøte og behovet for en rask
avklaring mht nødvendige innsparingstiltak.
Konkret ønsker vi følgende
behandlet;
1.
Oppheving
av vedtak i siste kommunestyremøte vedr. innkjøpsstopp og ansettelsesstopp. Vedtaket var enstemmig, men fra
de samarbeidende partiene ble det advart mot at et slikt vedtak i beste fall
kun har en kortvarig likviditetseffekt, og at det fort kan få negative
økonomiske konsekvenser. Representantene fra de samarbeidende partiene
valgte likevel å stemme for forslaget under den forutsetning at forslaget kun
skulle gjelde ut 2014, og at det også skulle omfatte større investeringer i
bygg/anlegg, som f.eks nytt teknisk bygg. Dette ville gi kommunestyret mulighet
for å se alle større investeringer og kostnader i sammenheng når det skal
foretas endelig vedtak om innsparinger i 2015-budsjettet og økonomiplan for de
påfølgende år. Et flertall i kommunestyret valgte imidlertid å se bort fra
dette, og fattet i etterkant i samme møte vedtak om investeringer med en
kostnadsramme på over 100 mill kr. Etter kommunestyremøtet har administrasjonen
i Brønnøy kommune med utgangspunkt i vedtaket om innkjøps- og ansettelsesstopp
satt i verk tiltak som går utover lovpålagte tjenester. Dette gjelder bl.a.
helsesektoren hvor det i følge media medfører at pasienter på sykehjemmet blir
sengeliggende lengre tid av døgnet. Nødvendig vedlikehold og utbedringer har
også stoppet opp, bl.a. skal dette i følge informasjon vi har fått gjelde heis
på sykehjemmet. De samarbeidende partiene kan ikke støtte en slik praktisering
av vedtaket, og ber derfor om at vedtaket oppheves.
2.
Oppheving
av flertallsvedtaket om nybygg til teknisk sektor, sak 87/14. Det vises i denne sammenheng
til kommunens uavklarte økonomiske stilling, og til protokolltilførsel i saken
fra de samarbeidende partiene. Videre anmodes det om en orientering om mulige
effekter plasseringen av bygget kan ha for framtidig utvidelse av flyplassen,
og/eller effekten framtidige utvidelse av flyplassen vil kunne ha på anlegget.
3.
Behandling
av krav om lovlighetskontroll.
Gruppelederne i de samarbeidende partiene har i henhold til kommunelovens § 59
framsatt krav om lovlighetskontroll av vedtaket i sak 87/14. Kravet er framsatt
innen fastsatt frist på 3 uker, og det er i tillegg framsatt krav om at det
skal ha oppsettende virkning fra d.d., dvs at alt arbeid med effektuering av
vedtaket umiddelbart må opphøre. Dette gjelder både inngåelse av formelle
avtaler og konkret arbeid med planlegging/prosjektering etc. Kravet om
lovlighetskontroll følger vedlagt.
Brønnøysund den 7. november 2014
På vegne av
kommunestyrerepresentantene for de samarbeidende partiene H, Sp, V og FRP
Stig Arve Høyvik
Irene Hanssen Ragnvald
Dundas Ken
Willy Kristoffersen
Gruppeleder Høyre Gruppeleder Senterpartiet Gruppeleder
Venstre Gruppeleder
Fremskrittspartiet
Protokolltilførselen i sak
87/14 ;
Representantene fra de samarbeidende partiene H, SP, V
og FRP stemte mot
forslaget bygging av nytt kommunalt teknisk driftsbygg pga følgende;
·
Kommunestyret har ikke fått seg forelagt en tilfredsstillende vurdering av
framtidig dimensjonering av teknisk sektor som grunnlag for dimensjonering av
bygget.
·
I beslutningsgrunnlaget er det ikke framlagt tilfredsstillende dokumentasjon
for totalkostnadene med nybygget inkl. uteområder, veiutbedring og utbedring av
eksisterende bygg som fortsatt skal benyttes, bl.a. som kommunens brannstasjon.
Det er heller ikke framlagt dokumentasjon om økte driftskostnader som følge av
utvidede arealer og fordeling på to bygg/to driftssteder.
·
Ut fra det som framgår av saksframlegg og det som for øvrig er framkommet under
behandlingen av saken i kommunale organ vil de samlede kostnader overskride 40
mill kr. Dette er et beløp som må dekkes av kommunen og dermed kommunens
innbyggere uavhengig av hvordan dette budsjetteknisk finansieres, og økte
årlige kostnader vil beløpe seg til minimum 3 mill kr. Dette må dekkes
inn gjennom økte kommunale avgifter, økt eiendomsskatt og/eller redusert
omfang/kvalitet på lovpålagte tjenester som f.eks skole og helse/omsorg.
·
De samarbeidende partiene mener det er særdeles uheldig å foreta en slik
kostnadsøkning på et tidspunkt der kommuneøkonomien gjør at alle andre sektorer
enn teknisk må foreta dramatiske kostnadsreduksjoner, og bl.a. følgende tiltak
er besluttet eller vurderes; Ny skolestruktur, skrinlegging av kulturhus,
reduksjon i størrelse/evt. utsettelse av omsorgssenter, reduksjon i antall
stillinger på flere sektorer, reduksjon i flere tilbud til ansatte og
innbyggere.