Det betyr at at all oppfølging av vedtaket, inkl kontraktsforhandlinger, inngåelse av avtaler og planlegging/prosjektering opphører fra det tidspunkt kravet om lovlighetskontroll er levert kommunen, dvs. fra og med 07.11.2014.
Kommunestyregruppene i Høyre, Senterpartiet, Venstre
og Fremskrittspartiet.
v/gruppeleder Stig Arve Høyvik
8900 Brønnøysund
Til Brønnøy Kommunestyre
v/ordfører Johnny Hanssen
Rådhuset
8900 Brønnøysund
KRAV OM LOVLIGHETSKONTROLL.
På
vegne av kommunestyregruppene til Høyre, Senterpartiet,
Fremskrittspartiet og Venstre i Brønnøy, vil vi med dette kreve
lovlighetskontroll av flertallsvedtak fattet i Brønnøy Kommunestyre den 28.10.2014, i sak 87/14
vedr. nybygg til teknisk sektor
Kravet om lovlighetskontroll
fremsettes med hjemmel i Kommunelovens paragraf 59.1, og fremsettes i henhold
til paragraf 59.2 overfor det organ som har fattet vedtaket, dvs Brønnøy
Kommunestyre.
I henhold til lovens paragraf
59.3 ber vi også om at avgjørelsen i sak 87/14
ikke iverksettes før lovlighetsklagen er avgjort, dvs
at all oppfølging av vedtaket, inkl kontraktsforhandlinger, inngåelse av
avtaler og planlegging/prosjektering opphører fra det tidspunkt kravet om
lovlighetskontroll er levert kommunen, dvs fom 07.11.2014.
Kravet om lovlighetskontroll er framsatt innen den forskriftsmessige fristen på 3 uker.
Kravet om
lovlighetskontroll;
Vedtaket i sak 87/14 Driftsbygg teknisk, som
kravet om lovlighetskontroll gjelder;
Formannskapets innstilling til kommunestyret;
1.
Renovering av Flyplassveien 3
iverksettes i hht vedlagte skisser og
kostnadsoverslag av Bygg Tech inn til kr 7 mill eks mva.
2.
Renoveringen finansieres ved bruk av
midler vedtatt i gjeldende økonomiplan på samlet sum inntil 7 mill kr med
følgende fordeling; vann inntil 1,67 mill kr, avløp inntil 1,67 mill kr,
veg/park inn til 1,67 mill kr og brann og redning inn til 2,0 mill kr.
Forslag
fra Arbeiderpartiet, SV og fristilte SP,
framsatt under behandlingen i kommunestyremøtet 28.10 2014;
1. På bakgrunn av utlyst
totalentreprise Nytt teknisk driftsbygg iverksettes det kontraktsforhandlinger
med sikte på å realisere nytt bygg for teknisk på Hovøya søndre gnr. 104 bnr.27
innenfor kostnadsrammen på 30 mill kr eks mva.
2. Nytt bygg for teknisk
finansieres ved bruk av midler vedtatt i gjeldende økonomiplan på samlet sum 30
mill kr med følgende fordeling; vann (selvkostområde) 10 mill kr, avløp
(selvkostområde) 10 mill kr og veg/park (skatteøre) 10 mill kr.
Forslaget
fra AP, SV og fristilte ble vedtatt med 14 mot 13 stemmer.
Følgende protokolltilførsel ble framsatt;
Representantene fra de samarbeidende partiene H, SP, V
og FRP stemte mot
forslaget bygging av nytt kommunalt teknisk driftsbygg pga følgende;
·
Kommunestyret har ikke fått seg forelagt en tilfredsstillende vurdering av
framtidig dimensjonering av teknisk sektor som grunnlag for dimensjonering av
bygget.
·
I beslutningsgrunnlaget er det ikke framlagt tilfredsstillende dokumentasjon
for totalkostnadene med nybygget inkl. uteområder, veiutbedring og utbedring av
eksisterende bygg som fortsatt skal benyttes, bl.a. som kommunens brannstasjon.
Det er heller ikke framlagt dokumentasjon om økte driftskostnader som følge av
utvidede arealer og fordeling på to bygg/to driftssteder.
·
Ut fra det som framgår av saksframlegg og det som for øvrig er framkommet under
behandlingen av saken i kommunale organ vil de samlede kostnader overskride 40
mill kr. Dette er et beløp som må dekkes av kommunen og dermed kommunens
innbyggere uavhengig av hvordan dette budsjetteknisk finansieres, og økte
årlige kostnader vil beløpe seg til minimum 3 mill kr. Dette må dekkes
inn gjennom økte kommunale avgifter, økt eiendomsskatt og/eller redusert
omfang/kvalitet på lovpålagte tjenester som f.eks skole og helse/omsorg.
·
De samarbeidende partiene mener det er særdeles uheldig å foreta en slik
kostnadsøkning på et tidspunkt der kommuneøkonomien gjør at alle andre sektorer
enn teknisk må foreta dramatiske kostnadsreduksjoner, og bl.a. følgende tiltak
er besluttet eller vurderes; Ny skolestruktur, skrinlegging av kulturhus,
reduksjon i størrelse/evt. utsettelse av omsorgssenter, reduksjon i antall
stillinger på flere sektorer, reduksjon i flere tilbud til ansatte og
innbyggere.
Lovlighetskontrollspørsmålet.
Kravet om lovlighetskontroll
fremsettes med bakgrunn i den særdeles krevende og
uavklarte økonomiske situasjonen Brønnøy Kommune befinner seg i.
Det vises i denne
sammenheng til rådmannens og økonomisjefens innlegg under behandlingen av
tertialrapporten for Brønnøy Kommune i samme kommunestyremøte. Økonomisjefens
presentasjon vedlegges.
Gjennom
utredinger som er foretatt og tidligere behandlinger i politiske og
administrative organ i Brønnøy Kommune er det enighet om at de årlige
budsjettene må styrkes med minimum 26 mill kr.
Så langt har
kommunestyret vedtatt innsparinger tilsvarende 10 mill kr. Det har videre vært
en forutsetning at det skulle foretas innsparinger på 7 mill kr gjennom
etablering av ny skolestruktur og 6 mill kr på helse/omsorgssektoren. Ingen av
disse forutsetningene er så langt fulgt opp. Tvert imot så har et flertall i
kommunestyret gått bort fra forutsetningen om innsparing på 7 mill kr på
skolesektoren, uten å fremme annen konkret inndekningsmåte.
Det er imidlertid
i kommunestyremøtet 28. oktober bl.a. fattet enstemmig vedtak i punkt 1
i sak 85/14;
1.Den økonomiske situasjonen i Brønnøy
og innsparingstiltakene krever at hele kommuneøkonomien gjennomgås, herunder
ikke- lovpålagte oppgaver.
I tillegg ble det
i sak 82/14 fattet følgende enstemmige vedtak;
Generell ansettelsesstopp. Inntil videre lyses ingen stillinger
ut eksternt. Rådmannen kan etter søknad gi dispensasjon til ekstern utlysning i
de tilfeller hvor tjenestemottakere ellers ville bli urimelig skadelidende
.
Generell vikarstopp. Det tas inntil videre ikke inn vikar
ved sykefravær eller permisjoner, og akutte bemanningsbehov løses ved
omdisponering av personell innenfor eget virksomhetsområde. Rådmannen kan etter
muntlig søknad gi dispensasjon i de tilfeller hvor omdisponering ikke er mulig
og tjenestemottakere ellers ville bli urimelig skadelidende.
Generell
investeringsstopp. Investeringer
tillates kun i den grad det er nødvendig for å sikre forsvarlig drift.
Tiltakene gjelder fra i dag og ut 2014.
Vår
vurdering er derfor at både den reelle økonomiske situasjonen til Brønnøy Kommune,
og de enstemmige vedtak som er fattet i sakene 82/14 og 85/14 i
kommunestyremøtet 28. oktober tilsier at flertallsvedtaket i sak 87/14 er
ulovlig, og ikke kan iverksettes.
Brønnøysund, den 7. november 2014
Med vennlig hilsen
Kommunestyregruppene til
Høyre, Senterpartiet, Venstre og Fremskrittspartiet i Brønnøy
Stig Arve Høyvik (H) Irene Hanssen (SP) Ragnvald Dundas(V) Ken Willy Kristoffersen(FRP)
Kopi til ;
Fylkesmannen i Nordland
Brønnøy Kommune, Rådmannen
Vedlegg;
Økonomisjef Frank Nilsens
presentasjon i kommunestyremøtet 28.oktober
2014.