lørdag 29. november 2014

Ukeblogg 48/14

Forbindelsen Brønnøysund – Sandnessjøen.
På fredag presenterte Statens Vegvesen sin konseptvalgutredning (KVU)for FV 17 mellom Brønnøysund og Sandnessjøen.  Hovedkonklusjonen er at Vegvesenet pga. av store kostnader med bru/tunneler ikke går inn for å etablere fergefri forbindelse.


Heller ikke tunnel under Velfjorden anbefales. I stedet konkluderer KVU’en med å anbefale en mindre hurtiggående direkteferge mellom Horn og Tjøtta. Denne skal bidra til å redusere reisetiden mellom Sandnessjøen for persontrafikk, mens tungtrafikk fortsatt skal gå etter dagens mønster.


Etter min mening er det positivt at det nå anbefales direkteferje for å kutte ned reisetiden mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. Dette er i tråd med det vi både fra Høyre, Brønnøy kommune og Alstahaug kommune tidligere har gått inn for. Den størrelse som er skissert for direkteferja synes imidlertid ikke tilfredsstillende i forhold til behovet.

I tillegg opereres det med en uforståelig kostnadsutvikling for tunnel under Velfjorden. Etter det jeg erindrer var kostnadene for ca. 10 år siden beregnet til knappe 0,5 milliarder kr. For 4 – 5 år siden var den beregnet til 0,9 milliarder kr., og nå altså kalkulert til 3 – 4 milliarder kr.

Kostnadsanalysene må derfor ettergås og kvalitetssikres. Tunnel under Velfjorden og hurtiggående direkteferje fra Forvik til Tjøtta vil kunne bli en langt bedre løsning enn ferje fra Horn til Tjøtta, både kostnadsmessig og for de reisende.

Med dette som utgangspunkt tok jeg kontakt med ordføreren rett etter at KVU’en var presentert og anmodet han om å følge opp saken gjennom regionrådet umiddelbart. Ordføreren støttet dette og vil ta det opp alt i kommende uke.
KVU’en kommer nå ut på høring, og skal behandles i Fylkestinget i Nordland i juni 2015. Vi må bruke tiden fra til da på en optimal måte.

Distriktsmedisinsk senter
I uka som gikk hadde styret i Helgelandssykehuset møte i Brønnøysund med bl.a. ordførerne i Brønnøy og Sømna. Jeg var selv ikke med på møtet, men er kjent med at etablering av Distriktsmedisinsk Senter  i Brønnøysund  var på dagsorden.

Behovet for en slik etablering er så absolutt til stede, og det har vært på «pratestadiet» lenge, alt for lenge. Det er derfor å håpe at man nå endelig kan bevege seg over i en mer konstruktiv fase.

De foreløpige beregningene viser at bruttoarealet for det Distriktsmedisinske Senteret i Brønnøysund er ca 6.600 m2. Senteret skal etter de foreliggende skisser inneholde legevakt, ambulansetjenester, luftambulanse, poliklinikk, dialyse, røntgen, laboratorietjenester, og sykeseng(er).

Fra Sømna har det en tid vært jobbet for et eget røntgentilbud. Det er uheldig at man ikke for lengst har klart å komme til enighet i regionen om innholdet i det distriktsmedisinske senteret. Slike soloutspill har unektelig bidratt til å forsinke framdriften, og svekker muligheten for etableringen av et sterkt senter for hele regionen.
  
Driftsstyremøter
I uka som vi har lagt bak oss var det møter i begge driftsstyrene i kommunen. Budsjett 2015 samt økonomiplan for 2016 – 2018 var en av hovedsakene på begge møtene. Sentralt i budsjettforslaget var en dramatisk økning i eiendomsskatten, først en dobling i 2015, til 4 promille, og deretter til 5,8 promille i 2016.

For mange av innbyggerne i kommunen kan dette medføre en kostnadsøkning på mer enn 10.000 kr årlig i løpet av 2 – 3 år. Høyre og de samarbeidende partiene er sterkt kritiske til dette, og stemte derfor mot den foreslåtte økningen i begge driftsstyrene, mens AP som sammen med fristilte og SV har flertall når saken kommer til kommunestyret stemte for økningen.

Det gjenstår imidlertid betydelig arbeid før man har et budsjett og en økonomiplan i balanse og i samsvar med formelle krav for å bli godkjent. Første del av dette arbeidet kommer i formannskapsmøtet på mandag 1. desember.

Fra Høyre har vi signalisert tydelig at økning av eiendomsskatten sitter svært langt inne, men at vi likevel er villig til å vurdere dette som et kortsiktig tiltak for å sikre et godt tilbud innen lovpålagte områder som skolesektoren og innen helse/omsorg. Det er ikke aktuelt for Høyre å støtte økt eiendomsskatt for å finansiere ikke lovpålagt nybygg til teknisk sektor.

Andre kommunale møter
I uka som gikk ble det også avholdt møte i e-utvalget som kommunestyret har oppnevnt for å styre arbeidet med nye og høyst påkrevde IKT-løsninger for kommunen. For tiden pågår et omfattende anbud med innhenting av leveranser på området, og forhandlinger med tilbyderne.

Dette er prosesser som ut fra kommersielle forhold naturlig nok må foregå unndratt offentlighet, slik at det ikke er mulig å formidle detaljer fra dette arbeidet. Det er likevel med tilfredshet at e-utvalget så langt går som forventet, både mht. framdrift og øvrige rammer.

Resultatet av arbeidet vil bli en solid oppgradering til stor nytte for alle ansatte og kommunens innbyggere, men før vi kommer så langt står vi foran en intens og spennende periode.

Kommunens Eiendomsutvalg har også hatt møte, og møtt representanter for Opplysningsvesenets Fond (OVF) og ledelsen i deres datterselskap Clemmens Eiendom AS. OVF er betydelig grunneier i kommunen, og derfor en aktør det er viktig å ha en god dialog med når kommunens arealplan skal ferdigstilles.

Både kommunen og OVF/Clemmens kom til møtet med et positivt og åpent utgangspunkt der hovedmålet var å se på hvordan utvikling av OVF-eiendommene kan bidra til den ønskede vekst og utvikling i kommunen.

Dialogen under møtet var god og konstruktiv.
I neste uke er det avtalt nye møter mellom kommunen og OVF for å drøfte konkrete festekontrakter og prising av disse. Dette kan bli langt mer utfordrende.


Helgeland Museum
Torsdag kveld inviterte Helgeland Museum til åpningsmarkering for de nyrenoverte lokalene  i Hommelstø. Det var godt frammøte fra inviterte gjester og lokalbefolkning, om lag 80 personer totalt, blant disse både fylkesråden for kultur, kommunens ordfører. Programmet for kvelden var en fin blanding av åpning, informasjon om Helgeland Museum og kulturelle innslag.

Å gjøre om det gamle samvirkelaget til museumsbygg har vært en omstridt sak i kommunestyret. H, SP, V og FRP har vært kritiske til å prioritere bruk av penger på prosjektet pga av kommunens økonomiske stilling der vi må finne dekning for 26 millioner kr for å få budsjettet i balanse.

Når investeringen er foretatt og prosjektet er realisert er det selvsagt også i vår interesse å sikre at innbyggerne, både i Hommelstø og i hele kommunen får mest mulig glede av det. I så måte var det svært lovende både å se og høre om opplegget Helgeland Museum presenterte.

Parkeringsbygg?
Som signalisert i min ukeblogg sist uke så har vi fra kommunens side påpekt viktigheten av at man i forbindelse med nytt bygg til Brønnøysundregistrene sikres tilstrekkelig antall gode parkeringsplasser i tråd med gjeldende parkeringsvedtekter for kommunen.

Vi har også signalisert at det er viktig at man finner fram til flerbruksløsninger på flere områder, også når det gjelder parkeringsplasser. Det er derfor gledelig å se at Statsbygg har fulgt opp med å be om tilbud på ca. 300 parkeringsplasser fra private aktører. Det er en forutsetning at parkeringsplassene etableres innenfor en avstand på 500 m fra nybygget.

Mellomkategori – Flyplass
Brønnøy Kommune samarbeider med 6 andre flyplasskommuner om å styrke flytilbudet. Arbeidet er organisert gjennom ruteutviklingsprosjektet «Fly Arctic» hvor jeg har sittet i styringsgruppen siden opprettelsen for vel 2 år siden.

Et sentralt punkt i arbeidet har vært å legge til rette for at de lokale flyplassene i basebyene Brønnøysund, Sandnessjøen og Hammerfest skal kunne ta ned større fly uten for store investeringer. For å få til dette har vi lansert tanken om en «mellom kategori» flyplass for flyplasser på 1200 – 1600 m, med et noe enklere krav enn for dagens storflyplasser. Vi har fått positive tilbakemeldinger for dette hos mange instanser, bl.a. har et enstemmig Fylkesting i Nordland støttet forslaget.

Luftfartstilsynet har også behandlet saken, og gått inn for at dette for Brønnøysund Lufthavn og de andre 2 – 3 aktuelle lufthavnene lettere kan løses gjennom en dispensasjon fra dagens regelverk for storflyplasser. Samferdselsdepartementet har etter det sendt saken til Avinor som er eier av de aktuelle flyplassene. Jeg skal sammen med styringsgruppen i «Fly Arctic» møte toppledelse i Avinor i slutten av januar for å drøfte videre oppfølging.
For Brønnøysund og Sør-Helgeland åpner dette for store muligheter med små investeringer.

Uka som kommer
I uka som kommer er det formannskapsmøte og planutvalgsmøte i Brønnøy på mandag, med viktige saker som budsjett/økonomiplan, oppfølging av omsorgsplanen, legevaktordning og planprogram for interkommunal kystsoneplan.

Fylkestinget i Nordland samles også til et viktig møte, med bl.a. budsjett/økonomiplan.

Fylkestingets vedtak vil få konsekvenser også for Sør-Helgeland. Først og fremst gjelder dette framtidig kommunikasjonstilbud, men også undervisningstilbudet for den videregående skolen. Det knytter seg til spenning mht. mulighetene for IKT-linje og Akvakulturlinje ved Brønnøysund Videregående skole.

For egen del skal jeg også delta på halvårsmøte (Presidents Meeting) i FEAP, den europeiske oppdretterorganisasjonen, hvor jeg har vært visepresident gjennom mange år. Organisasjonen er akvakulturnæringens talerør innad i EU, og de fleste møtene legges til Brüssel, noe som også er gjort denne gangen.