Forbindelsen Brønnøysund – Sandnessjøen.
På fredag presenterte Statens Vegvesen sin konseptvalgutredning
(KVU)for FV 17 mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. Hovedkonklusjonen er at
Vegvesenet pga. av store kostnader med bru/tunneler ikke går inn for å etablere
fergefri forbindelse.
Heller ikke tunnel under Velfjorden anbefales. I stedet
konkluderer KVU’en med å anbefale en mindre hurtiggående direkteferge mellom
Horn og Tjøtta. Denne skal bidra til å redusere reisetiden mellom Sandnessjøen
for persontrafikk, mens tungtrafikk fortsatt skal gå etter dagens mønster.
Etter min mening er det positivt at det nå anbefales direkteferje
for å kutte ned reisetiden mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. Dette er i tråd med det vi både
fra Høyre, Brønnøy kommune og Alstahaug kommune tidligere har gått inn for. Den
størrelse som er skissert for direkteferja synes imidlertid ikke
tilfredsstillende i forhold til behovet.
I tillegg opereres det med en uforståelig kostnadsutvikling for
tunnel under Velfjorden. Etter det jeg erindrer var kostnadene for ca. 10 år
siden beregnet til knappe 0,5 milliarder kr. For 4 – 5 år siden var den
beregnet til 0,9 milliarder kr., og nå altså kalkulert til 3 – 4 milliarder kr.
Kostnadsanalysene må derfor ettergås og kvalitetssikres. Tunnel
under Velfjorden og hurtiggående direkteferje fra Forvik til Tjøtta vil kunne
bli en langt bedre løsning enn ferje fra Horn til Tjøtta, både kostnadsmessig
og for de reisende.
Med dette som utgangspunkt tok jeg kontakt med ordføreren rett
etter at KVU’en var presentert og anmodet han om å følge opp saken gjennom
regionrådet umiddelbart. Ordføreren støttet dette og vil ta det opp alt i
kommende uke.
KVU’en kommer nå ut på høring, og skal behandles i Fylkestinget i
Nordland i juni 2015. Vi må bruke tiden fra til da på en optimal måte.
Distriktsmedisinsk senter
I uka som gikk hadde styret i Helgelandssykehuset møte i
Brønnøysund med bl.a. ordførerne i Brønnøy og Sømna. Jeg var selv ikke med på
møtet, men er kjent med at etablering av Distriktsmedisinsk Senter i
Brønnøysund var på dagsorden.
Behovet for en slik etablering er så absolutt til stede, og det
har vært på «pratestadiet» lenge, alt for lenge. Det er derfor å håpe at man nå
endelig kan bevege seg over i en mer konstruktiv fase.
De foreløpige beregningene viser at bruttoarealet for det
Distriktsmedisinske Senteret i Brønnøysund er ca 6.600 m2. Senteret skal etter
de foreliggende skisser inneholde legevakt, ambulansetjenester, luftambulanse,
poliklinikk, dialyse, røntgen, laboratorietjenester, og sykeseng(er).
Fra Sømna har det en tid vært jobbet for et eget røntgentilbud.
Det er uheldig at man ikke for lengst har klart å komme til enighet i regionen
om innholdet i det distriktsmedisinske senteret. Slike soloutspill har
unektelig bidratt til å forsinke framdriften, og svekker muligheten for
etableringen av et sterkt senter for hele regionen.
Driftsstyremøter
I uka som vi har lagt bak oss var det møter i begge driftsstyrene
i kommunen. Budsjett 2015 samt økonomiplan for 2016 – 2018 var en av
hovedsakene på begge møtene. Sentralt i budsjettforslaget var en dramatisk
økning i eiendomsskatten, først en dobling i 2015, til 4 promille, og deretter
til 5,8 promille i 2016.
For mange av innbyggerne i kommunen kan dette medføre en
kostnadsøkning på mer enn 10.000 kr årlig i løpet av 2 – 3 år. Høyre og de
samarbeidende partiene er sterkt kritiske til dette, og stemte derfor mot den
foreslåtte økningen i begge driftsstyrene, mens AP som sammen med fristilte og
SV har flertall når saken kommer til kommunestyret stemte for økningen.
Det gjenstår imidlertid betydelig arbeid før man har et budsjett
og en økonomiplan i balanse og i samsvar med formelle krav for å bli godkjent.
Første del av dette arbeidet kommer i formannskapsmøtet på mandag 1. desember.
Fra Høyre har vi signalisert tydelig at økning av eiendomsskatten
sitter svært langt inne, men at vi likevel er villig til å vurdere dette som et
kortsiktig tiltak for å sikre et godt tilbud innen lovpålagte områder som skolesektoren
og innen helse/omsorg. Det er ikke aktuelt for Høyre å støtte økt eiendomsskatt
for å finansiere ikke lovpålagt nybygg til teknisk sektor.
Andre kommunale møter
I uka som gikk ble det også avholdt møte i e-utvalget som
kommunestyret har oppnevnt for å styre arbeidet med nye og høyst påkrevde
IKT-løsninger for kommunen. For tiden pågår et omfattende anbud med innhenting
av leveranser på området, og forhandlinger med tilbyderne.
Dette er prosesser som ut fra kommersielle forhold naturlig nok må
foregå unndratt offentlighet, slik at det ikke er mulig å formidle detaljer fra
dette arbeidet. Det er likevel med tilfredshet at e-utvalget så langt går som
forventet, både mht. framdrift og øvrige rammer.
Resultatet av arbeidet vil bli en solid oppgradering til stor nytte
for alle ansatte og kommunens innbyggere, men før vi kommer så langt står vi
foran en intens og spennende periode.
Kommunens Eiendomsutvalg har også hatt møte, og møtt
representanter for Opplysningsvesenets Fond (OVF) og ledelsen i deres
datterselskap Clemmens Eiendom AS. OVF er betydelig grunneier i kommunen, og
derfor en aktør det er viktig å ha en god dialog med når kommunens arealplan
skal ferdigstilles.
Både kommunen og OVF/Clemmens kom til møtet med et positivt og
åpent utgangspunkt der hovedmålet var å se på hvordan utvikling av
OVF-eiendommene kan bidra til den ønskede vekst og utvikling i kommunen.
Dialogen under møtet var god og konstruktiv.
I neste uke er det avtalt nye møter mellom kommunen og OVF for å drøfte
konkrete festekontrakter og prising av disse. Dette kan bli langt mer
utfordrende.
Helgeland Museum
Torsdag
kveld inviterte Helgeland Museum til åpningsmarkering for de nyrenoverte
lokalene i Hommelstø. Det var godt frammøte fra inviterte gjester og
lokalbefolkning, om lag 80 personer totalt, blant disse både fylkesråden for
kultur, kommunens ordfører. Programmet for kvelden var en fin blanding av
åpning, informasjon om Helgeland Museum og kulturelle innslag.
Å
gjøre om det gamle samvirkelaget til museumsbygg har vært en omstridt sak i
kommunestyret. H, SP, V og FRP har vært kritiske til å prioritere bruk av
penger på prosjektet pga av kommunens økonomiske stilling der vi må finne
dekning for 26 millioner kr for å få budsjettet i balanse.
Når
investeringen er foretatt og prosjektet er realisert er det selvsagt også i vår
interesse å sikre at innbyggerne, både i Hommelstø og i hele kommunen får mest
mulig glede av det. I så måte var det svært lovende både å se og høre om
opplegget Helgeland Museum presenterte.
Parkeringsbygg?
Som signalisert i min ukeblogg sist uke så har vi fra kommunens
side påpekt viktigheten av at man i forbindelse med nytt bygg til
Brønnøysundregistrene sikres tilstrekkelig antall gode parkeringsplasser i tråd
med gjeldende parkeringsvedtekter for kommunen.
Vi har også signalisert at det er viktig at man finner fram til
flerbruksløsninger på flere områder, også når det gjelder parkeringsplasser.
Det er derfor gledelig å se at Statsbygg har fulgt opp med å be om tilbud på ca.
300 parkeringsplasser fra private aktører. Det er en forutsetning at
parkeringsplassene etableres innenfor en avstand på 500 m fra nybygget.
Mellomkategori – Flyplass
Brønnøy Kommune samarbeider med 6 andre flyplasskommuner om
å styrke flytilbudet. Arbeidet er organisert gjennom ruteutviklingsprosjektet
«Fly Arctic» hvor jeg har sittet i styringsgruppen siden opprettelsen for vel 2
år siden.
Et sentralt punkt i arbeidet har vært å legge til rette for
at de lokale flyplassene i basebyene Brønnøysund, Sandnessjøen og Hammerfest
skal kunne ta ned større fly uten for store investeringer. For å få til dette
har vi lansert tanken om en «mellom kategori» flyplass for flyplasser på 1200 –
1600 m, med et noe enklere krav enn for dagens storflyplasser. Vi har fått
positive tilbakemeldinger for dette hos mange instanser, bl.a. har et enstemmig
Fylkesting i Nordland støttet forslaget.
Luftfartstilsynet har også behandlet saken, og gått inn for
at dette for Brønnøysund Lufthavn og de andre 2 – 3 aktuelle lufthavnene
lettere kan løses gjennom en dispensasjon fra dagens regelverk for
storflyplasser. Samferdselsdepartementet har etter det sendt saken til Avinor
som er eier av de aktuelle flyplassene. Jeg skal sammen med styringsgruppen i
«Fly Arctic» møte toppledelse i Avinor i slutten av januar for å drøfte videre
oppfølging.
For Brønnøysund og Sør-Helgeland åpner dette for store
muligheter med små investeringer.
Uka som kommer
I
uka som kommer er det formannskapsmøte og planutvalgsmøte i Brønnøy på mandag,
med viktige saker som budsjett/økonomiplan, oppfølging av omsorgsplanen,
legevaktordning og planprogram for interkommunal kystsoneplan.
Fylkestinget
i Nordland samles også til et viktig møte, med bl.a. budsjett/økonomiplan.
Fylkestingets
vedtak vil få konsekvenser også for Sør-Helgeland. Først og fremst gjelder
dette framtidig kommunikasjonstilbud, men også undervisningstilbudet for den
videregående skolen. Det knytter seg til spenning mht. mulighetene for
IKT-linje og Akvakulturlinje ved Brønnøysund Videregående skole.
For
egen del skal jeg også delta på halvårsmøte (Presidents Meeting) i FEAP, den
europeiske oppdretterorganisasjonen, hvor jeg har vært visepresident gjennom
mange år. Organisasjonen er akvakulturnæringens talerør innad i EU, og de
fleste møtene legges til Brüssel, noe som også er gjort denne gangen.