Politikerkostnader
Brønnøysunds Avis har siste uke laget en lokal artikkel med
utgangspunkt i en landsdekkende artikkel i Nettavisen om store variasjoner på hva
det lokalpolitiske systemet vi har i Norge koster. Det er bra at det også er
fokus på dette, men da må man også forvente at media formidler korrekte data på
en korrekt måte.
Det blir misvisende om man tar alle kostnader med lokaldemokratiet
og deler på antall kommunestyrerepresentanter. Kostnadene med lokaldemokratiet
inkluderer også forberedelse til og gjennomføring av valg annethvert år,
opplæring, reiseutgifter og politisk sekretariat.
Videre består det lokalpolitiske miljøet av mer enn kommunestyret,
man har også formannskap, planutvalg, driftsstyrer, administrasjonsutvalg og
flere 10-talls andre råd og utvalg. I motsetning til Brønnøysund Avis har
derfor Nettavisen i sin artikkel formidlet hva lokaldemokratiet koster pr
innbygger i kommunene, og for Sør Helgeland er resultatet slik;
·
Brønnøy benytter kr 332,- pr innbygger, og er i særklasse billigst
i vår region.
·
Sømna kr 567,-
·
Bindal kr 684,-
·
Vega kr 822,-
·
Vevelstad kr 2.136,-
Selv om Brønnøy kommer meget gunstig ut i undersøkelsen er det
fortsatt rom for forbedringer. Ved å legge de politiske møtene i kommunen
utenom ordinær arbeidstid, vil det være mulig å redusere kostnadene med
ytterligere 0,5 mill kr, eller ca 60,- kr målt pr innbygger.
Brønnøy Høyre vil foreslå en slik endring i førstkommende kommunestyremøte.
Undersøkelsen til Nettavisen viser også at det er store
forskjeller mellom sammenlignbare kommuner, bl.a. framgår det at
politikerkostnadene i Alstahaug utgjør hele kr 1.445,- pr innbygger, dvs mer
enn 4 ganger så mye som i Brønnøy, forutsatt at tallene som er innhentet er
korrekte.
Kommunestruktur
Ekspertutvalget som utreder ulike spørsmål vedr. ny
kommunestruktur i Norge la på mandag fram sin siste rapport. Denne bekrefter
viktigheten av en ny struktur og støtter opp om de prosesser som er kommet i
gang. Over halvparten av kommunene i Norge har kommet svært langt i sitt arbeid
med å vurdere ny struktur.
På Sør Helgeland og i Brønnøy har vi for alle praktiske forhold
ikke startet opp enda. Dette til tross for at det er mer enn et halvt år siden
kommunestyret behandlet saken, og gikk inn for at man på regionalt nivå skulle
ha en styringsgruppe med 2 representanter fra hver kommune, og at vi i Brønnøy
skulle ha en egen arbeidsgruppe.
Jeg er ikke kjent med at det er etablert noen regional gruppe i
tråd med dette enda. Når det gjelder kommunens arbeidsgruppe så ble denne for
flere måneder siden oppnevnt med representanter fra alle de politiske partiene,
men det er ennå ikke avholdt noen møter i gruppen. Dette er urovekkende da det
er intensjonen at forslag til ny struktur skal legges fram første halvår neste
år. Jeg har i dag bedt ordføreren kalle inn til møte i kommunens arbeidsgruppe.
Et sentralt tema i ekspertgruppens rapport har vært ønsket
størrelse på kommunene, og det er konkret nevnt en minstestørrelse på 15.000 –
20.000 innbyggere pr kommune.
Kommunalministeren avviste umiddelbart at det ville bli fastsatt
noen slik absolutt grense, selv om det var ønskelig med en viss størrelse på de
nye kommunene for at de skulle kunne overføres flest mulig oppgaver. Sør
Helgelands 5 kommuner har vel 13.000 innbyggere.
Planutvalgsmøte
Mandag morgen startet den kommunale møteuken med planutvalgsmøte.
Innlagt befaring og flere «ekstrasaker» gjorde at møtet fikk en betydelig
lengre varighet enn forutsatt, og medførte bl.a. at undertegnede måtte forlate
det etterfølgende formannskapsmøte før man tok fatt på hovedsaken som var
budsjett.
I likhet med de fleste tidligere planutvalgsmøter var alle saker
også denne gangen enstemmige. Foruten konkrete dispensasjonssøknader, var det
også noen mer prinsipielle saker oppe til behandling. Bla. ble det foretatt en
befaring til «Sørbyen/Kystby 1900» for å vurdere søknad om dispensasjon fra
bestemmelser om byggelinje. Konklusjonen under befaringen var at det var viktig
å følge opp intensjonene i «kystby 1900» og sikre likebehandling.
Dispensasjonssøknaden ble avslått, og planutvalget anmodet om å få
en grundigere orientering om «Kystby-prosjektet» i forkant av andre
utbyggingsplaner kommer til behandling i utvalget.
Planutvalget vedtok også programmet for kystsoneplanen som er
under utarbeidelse i et tett samarbeid med de andre Helgelandskommunene. Dette
er arbeidet blir svært viktig, både for å sikre en harmonisk og bærekraftig
utvikling av havbruksnæringen, og for å unngå lokale arealkonflikter mellom
kommunene og mellom ulike brukere av kystområdene. Etter at et flertall i
Stortingets kommunalkomite (H,FRP, KRF og V) inneværende uke slo fast at
kommunene må få en årlig del av den verdiskapning havbruksnæringen representerer.
Dette er en fin oppfølging av regjeringens styrking av
oppdrettskommunene gjennom at de ved siste tildeling av konsesjonene fikk 50 %
av vederlaget oppdretterne betalte for konsesjonene. I øyeblikket ligger det an
til at Brønnøy og Bindal før 10,75 mill kr hver ved årets konsesjonstildeling.
Endelig avgjørelse er bebudet før årsskiftet.
Formannskapsmøte
Umiddelbart etter planutvalgets møte ble formannskapsmøtet satt. Foruten
den ordinære sakslisten orienterte ordføreren etter anmodning fra meg om både
Statens Vegvesens framleggelse av KVU for Br.sund – Sandnessjøen, og
framdriften vedr. Distriktsmedisinsk Senter i Brønnøysund.
Formannskapet anmodet ordføreren om å følge opp begge sakene så
raskt som mulig. For KVU-en ble det gitt en konkret anmodning om å følge den
opp i Sør Helgeland Regionråd allerede inneværende uke, noe ordføreren lovet.
Konkret ønsket formannskapet en etterprøving av tallmaterialet som
var framlagt for totalprosjektet, for tunnel under Velfjorden og en ny
vurdering av den samfunnsmessige lønnsomheten av tunnel når man tar med
fjerning av et fergesamband.
Formannskapet vedtok for øvrig enstemmig alle justeringer av
satser på kommunale tjenester for 2016 i tråd med rådmannens forslag, og
Barnebo Barnehage ble besluttet avviklet fra høsten 2015.
Barnebo skulle i henhold til opprinnelige planer vært avviklet da
den nye sentrumsbarnehagen ble tatt i bruk i høst, men virksomheten ble
forlenget pga. av større behov for barnehageplasser enn beregnet sist høst.
Hovedtema i formannskapet var budsjett for 2015 og økonomiplan for
2016 – 2018, og dette har jeg valgt å ta for meg i et eget avsnitt nedenfor.
Budsjett og økonomiplan
Tore Tveråmo (H) rettet i formannskapsmøtet med rette flengende
kritikk mot formannskapet, som også er kommunens økonomiutvalg, for slett
håndtering av budsjettsituasjonen i kommunen.
Pga. befaring og flere tilleggssaker tidligere i møtet måtte
undertegnede forlate formannskapsmøtet før budsjettet kom opp. De samarbeidende
partiene var likevel godt representert i og med at Ragnvald Dundas (V) møtte
som vara.
Bakgrunnen for at jeg mener den flengende kritikken ble framsatt
med rette ligger i at gjentatte forsøk på å få til en dialog/avklaring med Ap
vedr. kommunens økonomiske utfordringer ikke har ført fram. Dette gjelder hele
høsten siden kommunestyremøtet i august hvor man foretok den første
behandlingen av innsparingstiltakene og fram til i dag.
Umiddelbart etter kommunestyremøtet i oktober hvor det uheldige
innkjøps- og ansettelsesstoppvedtaket og flere andre uheldige vedtak ble fattet
tok jeg initiativ til at H og Ap sine gruppeledere og ordfører/varaordfører
burde komme sammen for å finne fram til en felles forståelse og avklaring vedr.
mulige tiltak før saken kom til behandling i driftsstyrene.
Initiativet førte fram. Møte ble avholdt den 10. november, og
kommunens ledelse bidro med nødvendig faktainformasjon og beregningsmodeller.
Fra Høyre la vi fram helt konkrete innspill som vi oppfattet at det var enighet
om, og da vi forlot hverandre var det kun 2 av de opprinnelige 26 mill. kr som
det var knyttet usikkerhet til.
Vi hadde da opprettholdt dagens skolestruktur, og oppfatningen var
at det skulle være mulig å finne fram til innsparinger i denne størrelsesorden
gjennom større grad av fleksibilitet, og evt. også gjennom etablering av en
felles ungdomsskole.
Avtalen da vi forlot hverandre var at Ap sine folk skulle sjekke
dette ut med sin gruppe og samarbeidspartnere, og også komme med konkret
tilbakemelding på de siste 2 mill. kr. På samme måte skulle H sin
gruppeleder/varaordfører sjekke ut med sin gruppe og de samarbeidende partiene,
noe som raskt ble gjort og rapportert tilbake til Ap.
Fra Ap kom det imidlertid ikke noen tilbakemeldinger, bortsett fra
at de i det ekstraordinære kommunestyremøtet den 17. støttet vårt initiativ til
å oppheve innkjøps- og ansettelsesstoppen, og at de stemte for forslaget om å
utsette byggingen av nytt teknisk bygg.
Gjentatte henvendelse til Ap sin gruppeleder har ikke ført til
noen avklaring. Partiet har ikke kommet med noen tilbakemelding på skissen som
ble utarbeidet, hverken i forkant av møtene i driftsstyrene eller i
formannskapet, eller i disse møtene.
De har heller ikke lagt fram andre konkrete forslag, Ap ser ut til
å lide av en politisk idetørke. Med bakgrunn i den prosessen som har vært
framstår det derfor som en merkverdighet at partiets leder, gruppeleder og et
formannskapsmedlem i leserinnlegg i lørdagens BA skriver at de skal jobbe
videre med budsjettet fram mot kommunestyremøtet den 16.desember.
I henhold til kommuneloven skal formannskapets budsjettforslag
legges ut til offentlig innsyn 2 uker før kommunestyret, slik at berørte parter
og innbyggerne skal kunne sette seg inn i dette og kunne komme med innspill.
Ap fratar med sin håndtering av budsjettsaken og
beslutningsvegring innbyggerne fra denne muligheten, og følger dermed opp
tidligere ukultur med at viktige og krevende økonomiske avveininger, med stor
betydning for kommunens innbyggere og ansatte foreslås og vedtas i selve
budsjettmøtet, uten at innbyggerne får innsyn.
Uka som kommer
Mandag 8. desember er det både styremøte og medlemsmøte i Brønnøy
Høyre hvor både statsbudsjettet og kommunens budsjett/økonomiplan er på
dagsorden. Foruten oppdatert informasjon vil medlemmenes synspunkter også bli
hørt og vektlagt. Det er derfor viktig at medlemmene benytter denne muligheten og
møter opp selv om det er mange andre aktiviteter som må prioriteres i
førjulstiden.
Det planlegges også et felles gruppemøte mellom de samarbeidende
partiene tidlig i uka.
For egen del har jeg møte i styringsgruppen i Reiselivsprosjektet
på tirsdag, divisjonsstyremøte i Forskningsrådet på onsdag og
representantskapsmøte i Norges Bank på torsdag. I tillegg er møter i
selskapsstyrer hvor jeg er leder, så det blir en relativt hektisk uke.