Flyplass
igjen
Den
siste uken har det vært fyldig dekning i lokalavisen om flyplassen og Kjell
Inge Johnsens initiativ til forlengelse og evt. flytting av rullebanen. Bl.a.
er det vist til at lokale krefter i Haugesund finansierte en utvidelse av
rullebanen til 2.000 m.
Etter
et møte med Johnsen på torsdag, gjorde Avinor det klart at de ikke støttet
Johnsens planer. Mht. Haugesundsmodellen så er det avgjørende forskjell både
mht befolkningsgrunnlag, næringsstruktur og nærhet til utenlandsmarkedet.
Befolkningsgrunnlaget rundt Haugesund Lufthavn er om lag 150.000, dvs. 10 – 12
ganger større enn for Brønnøysund.
Avinor
sitt svar var som forventet. Det foreligger ingen planer om forlengelse eller
flytting av rullebanen i Brønnøysund hos Avinor som er eier av flyplassen, og et
slikt prosjekt er heller ikke med i prioriteringene til Fylkeskommunen,
Samferdselsdepartementet eller Stortinget.
Fra
kommunens side har vi hele tiden forholdt oss til dette, og konsentrert
innsatsen om hvordan vi best kan bidra til å imøtekomme de reisendes krav til
regularitet og frekvens, og hvordan eksisterende flyplass kan gi et best mulig
tilbud.
Rullebanen
i Brønnøysund er godkjent for 1199 m, men er betydelig lengre. Dette er
bakgrunnen for at vi jobber for å få til en dispensasjonsløsning som gjør at
man med eksisterende rullebane, eller med svært begrensede investeringer skal
kunne ta ned større fly som f.eks. DHC 8 Q-400 eller lignende.
Avinor
har ved flere anledninger signalisert at de vil vurdere en slik
dispensasjonssøknad, men ikke før det pågående arbeidet med implementering av
nytt regelverk er avsluttet.
Møte
med Avinor
Sist
torsdag hadde også kommunens politiske og administrative ledelse møte med
Avinor. Hovedtema for møtet var gjensidig informasjon og drøfting av områder
hvor man gjennom et tettere samarbeid kan styrke lufthavnen og bedre tilbudet
til brukerne av flyplassen.
Brann
og havari-området er et slikt område, hvor det alt er et godt og utstrakt
samarbeide som man vil vurdere muligheten for å utvide. Andre tema for møtet
var kommunens arbeid med områdeplan for Brønnøysund som også omfatter
flyplassen, veiløsningen fram til flyplassen inkl gang-/sykkelvei,
Avinor
sine planer mht. vedlikehold og videreutvikling av infrastruktur rundt
flyplassen.
Møtet
var meget konstruktivt og nyttig, og kommunen og Avinor legger opp til en
fastere struktur og frekvens på slike møter i tiden som kommer.
SAR-helikopter
I
henhold til planen for utbygging av drift (PUD) for Aasta Hansteen, som
Stortinget har godkjent skal basene i Brønnøysund og Sandnessjøen benyttes for
feltet. I tillegg skal det plasseres et SAR-helikopter (redningshelikopter) i
Brønnøysund.
Dette
er viktig både mht sikkerheten for operasjonene i Norskehavet utenfor Nordland.
I tillegg vil de vel 20 årsverkene knyttet til SAR-helikopteret gi betydelige
ringvirkninger både gjennom økt sysselsetting og styrking av miljøet på
Heliporten.
Basert
på de opprinnelige planene skulle dette for lengst vært på plass, men dette har
ikke skjedd og begrunnelsen har vært at hele Aasta Hansteen utbyggingen er
betydelig forsinket. I tillegg har det gått «rykter» om at Statoil utreder
løsninger uten SAR-helikopter i Brønnøysund. Undertegnede gar ved flere
anledninger tatt dette opp med ordfører, fylkesrådet, og også i møter med
Statoil, uten at det har kommet noen avklaring.
Jeg
er kjent med at Fylkesrådet sammen med ordførerne i de berørte kommunene har
anmodet om et møte med toppledelsen i Statoil, og jeg forventer at vi da for en
positiv avklaring på dette, i tråd med Stortingets forutsetninger.
Nedgang
i flytrafikken
Som
følge av den midlertidige nedgangen i oljeaktiviteten utenfor Helgeland har
antall passasjerer over Brønnøysund Lufthavn blitt betydelig redusert. Hittil i
år er nedgangen i passasjerer på vel 14 %.
Om vi
ser isolert sett på offshoretrafikken så er nedgangen har på hele 37 %. En
vesentlig del av dette skyldes ikke redusert aktivitet, men at enkelte aktører
i strid med intensjonene benytter Kristiansund som base også for aktivitet
utenfor Nordland.
Jeg
har konkret vist til E.ON sin aktivitet på Salanderfeltet rett øst for Skarv og
rørleggingsfartøyet «Solitaire» som bygger ut Polarled fram til Aasta
Hansteen-feltet. Dersom disse hadde benyttet Heliporten i Brønnøysund
ville antall passasjerer over flyplassen den siste måneden vært om lag på nivå
med 2014. Redusert passasjertall reduserer også frekvensen på de rene
kommersielle rutene til Oslo og Bergen, noe som igjen forsterker
passasjernedgangen.
Jeg
ser derfor fram til at Fylkesråden for næring følger opp dette overfor
oljeselskapene slik han signaliserte i sommerferien.
Gratis
kjernetid i barnehager
Regjeringen
har innført en ordning med gratis kjernetid i barnehagene, for barn fra
familier med lav inntekt. Ordningen trådte i kraft 1. august. Foreldrene må
selv søke om barnehageplass og dokumentere at familiens inntekt er under
405.000 kroner. Ordningen gjelder også for eldre barn med utsatt skolestart.
Kjernetid
er satt til 20 timer i uken. Kostnadene er beregnet til 51 mill. kr for 2015 og
102 mill. kr fra og med 2016, som blir det første hele året med den positive
ordningen. Kostnadene dekkes av Staten.
NHO –
kommune NM
NHO
har nettopp lagt fram resultatene fra årets kommune-NM, der kommunene og
regionene konkurrerer innen områdene; næringsliv, arbeidsmarked, demografi,
kompetanse og kommuneøkonomi. For Sør-Helgeland som helhet ble dette som
tidligere år begredelig lesning. Regionen havnet som nr. 70 av de 77 regionene,
noe som er en svekkelse fra 69.-plassen i 2009, og 4 plasser bak Ytre Helgeland
(Sandnessjøen).
For
kommunene på Sør Helgeland ble resultatet slik blant de 428 kommunene; Brønnøy
222. plass, Sømna 280. plass, Vega 367. plass, Bindal 424. plass og Vevelstad
på 427. plass, dvs. nest sist.
Isolert
sett på Helgeland fikk Brønnøy en 3. plass, bak Rana som kom på 153. plass og
Alstahaug med 187. plass.
For
Brønnøy sitt vedkommende er den reelle situasjonen betydelig bedre en det
samlede resultatet i NHO sitt kommune – NM viser. Dette skyldes at
Brønnøysundregistrene som er kommunens og regionens viktigste arbeidsplass ikke
telles med som næringsliv, og dermed gjør at Brønnøy kommer svært dårlig ut på
dette området.
På
den annen side bidrar Brønnøysundregistrene svært positivt når det gjelder
demografi og kompetanse, hvor Brønnøy kommer på henholdsvis 146. plass og 99.
plass. Dette er gledelig mht. mulighetene for vekst og utvikling i kommunen.
Valgkamp
Brønnøy
Høyre vil i stor grad føre en tradisjonell valgkamp, dvs. kombinasjon av stand,
husbesøk, møter og digitale medier. Vi starter med stand ved Havnesenteret den
15. august og fortsetter de 4 neste lørdagene fram til valget.
Når
det gjelder digitale medier er dette en løpende kontakt med medlemmene og
velgerne som vi har hatt gjennom flere år. Først og fremst på www.gladibrønnøy.no og på partiets Facebookside.
Aktiviteten økes framover mot valget.