Bruken av Helgeland Heliport
I min forrige blogg påpekte jeg det
beklagelige i at Helikopterbasen i Brønnøysund ikke ble benyttet i henhold til
intensjonene. Et betydelig antall flyvninger som skulle skjedd fra Brønnøysund
går ut fra Kristiansund. Brønnøysund Avis har med bakgrunn i mitt innlegg satt
fokus på dette, og fått klare tilbakemeldinger både fra fylkesråden for næring,
NHOs regiondirektør, Stortingsrepresentant, ordfører og representanter for
departement og oljeselskap. Intensjonen er
at basene i Brønnøysund og Sandnessjøen skal benyttes ved oljeaktivitet utenfor Nordland. Formelt sett omfatter Stortingsvedtakene feltene Norne, Skarv og Aasta Hansteen, men intensjonen er klar og utvetydig; Oljeaktivitet utenfor Nordland skal føre til ringvirkninger i regionen.
at basene i Brønnøysund og Sandnessjøen skal benyttes ved oljeaktivitet utenfor Nordland. Formelt sett omfatter Stortingsvedtakene feltene Norne, Skarv og Aasta Hansteen, men intensjonen er klar og utvetydig; Oljeaktivitet utenfor Nordland skal føre til ringvirkninger i regionen.
Dette handler derfor ikke bare om
juss, men også om «næringspolitisk gangsyn». Det er derfor viktig at
oljeselskapene vektlegger dette, og også påser at underleverandører følger opp.
Dette gjelder bl.a. Statoil som opplyser at de benytter Brønnøysund for
utflyving av sitt mannskap til rørleggingsfartøyet Solitaire, mens rederiet som
står for ¾ av flyvningene benytter Kristiansund. Dette gjelder ikke bare flyginger og
bruk av helikopterbasen, men også andre lokale ringvirkninger som er lovet. BP
var i forbindelse med utbyggingen av Skarv svært aktive med å signalisere kjøp
av tjenester lokalt og lokale ringvirkninger. Konkret ble det lovet at hele
forpleiningsavdelingen for Skarv skulle rekrutteres lokalt. Dette ble også
fulgt opp av BP. Kontrakten gikk til ESS som rekrutterte 21 personer lokalt.
Som følge av redusert aktivitet innen oljesektoren, og nedbemanning på flere
områder, er dette i ferd med å endre seg. Ved nedbemanningen har fagforeningene
krevd at man utelukkende skal legge ansiennitet til grunn, og at man skal se
bort fra løftene og avtalene om bruk av lokal arbeidskraft. Resultatet skal
være at 9 av de 21 lokale mister jobben.
For oss på Helgeland blir det dermed
et spørsmål om hva som skal veie tyngst, løfter og avtaler overfor lokalmiljøet
som ligger til grunn for Stortingsvedtaket om utbyggingen, eller kravene fra
fagforeningene?
Flyplasstruktur
I lokalavisene i Sandnessjøen,
Mosjøen og Mo har det gjennom lang tid pågått en heftig og til dels meget usaklig
debatt om ny flyplass på Hauan og konsekvensene for flyplasstrukturen på resten
av Helgeland. Dette toppet seg sist uke da Høyres ordførerkandidater i
Alstahaug og Vefsn gikk aktivt ut og signaliserte at de ikke ville ha ordfører
i Rana, Kai Henriksen, som er Nordland Høyres førstekandidat ved
fylkestingsvalget, på besøk. At lokalpolitikerne i Rana, Vefsn og Alstahaug
aktivt engasjerer seg for gode kommunikasjonsløsninger og et godt flytilbud for
næringsliv og innbyggere er både rett og fullt forståelig. At argumentene til
tider kan trekkes noe lenger enn «motparten» setter pris på er uheldig, men
ikke uvanlig. Jeg reagerer imidlertid negativt når Høyres egne førstekandidater
i Alstahaug og Vefsn går til det jeg betrakter som personangrep på Rana ordføreren.
Kai Henriksen har vært en flott ordfører for Rana, og selvsagt jobbet for
sin kommune og sine innbyggere. Han er også en flott kandidat til å bli
fylkesrådsleder etter valget. Kai er derfor hjertelig velkommen til Brønnøy,
både før, under og etter valgkampen.
Dette betyr ikke at Brønnøy Høyre
har tatt standpunkt for storflyplass på Hauan. Rana trenger så definitivt ny
flyplass. Før det konkluderes endelig med størrelsen på flyplassen vil vi
anbefale at man avventer resultatet av det utredningsarbeidet som pågår. Dette
gjelder både konsekvensutredning og betydningen en ny flyplass på Hauan
vil få for flyplasstrukturen og rutetilbudet for resten av Helgeland.
Flere undersøkelser lokal viser at
både næringsliv og reisende prioriterer regularitet og frekvens foran pris og
flystørrelse. Dette har også vært ledetråd for Brønnøy Kommunes holdninger og
prioriteringer gjennom flere år. Vi har derfor prioritert direkteruter og
antall flyavganger foran flystørrelse. I tillegg jobber kommunen for å kunne få
til en dispensasjonsløsning som gjør at man kan ta ned fly på 75 – 100
passasjerer, f.eks. DHC 8 Q-400. Det er Avinor som må framsette slik søknad til
Luftfartstilsynet, noe Avinor sin ledelse ved flere anledninger har bekreftet
at de vil vurdere. Avinor har samtidig signalisert at de ikke har planer om å
investere i utvidelse av rullebanen i Brønnøysund.
Underlig spill om kommunestruktur.
Tiden er overmoden for en omfattende
kommunereform. Det mener de aller fleste partiene, et stort flertall på
Stortinget og også de aller fleste ordførere og rådmenn. Det er bred enighet om
at dette bør være en frivillig prosess. Det ligger også i Stortingsvedtaket,
selv om Stortingsflertallet (H, Frp, Ap, V og Krf) åpner for at det skal kunne
gjøres unntak fra «frivillighetsprinsippet» i spesielle situasjoner. I Dagens
Næringsliv den siste uken har Arbeiderpartiets tidligere nestleder Helga Pedersen
sådd tvil om hvorvidt Ap fortsatt mener dette, i tillegg har hun gått inn for å
fjerne fristen Stortinget har satt.
Alle landets kommunen ble bedt om å
gå i gang med «nabopraten» i 2014. Stortinget har satt juni 2016 som frist for
vedtak om sammenslåing, stortingsvedtak om sammenslåing i 2017 og at
sammenslåingene skal være iverksatt fra 2020. Kommunaldepartementet har en
rekke økonomiske insentiver for kommunen som frivillig vedtar sammenslåing
innen fristen i juni 2016. Til tross for dette er det så langt
kun 3 kommuner som har vedtatt å slå seg sammen, men det pågår et omfattende
arbeid i de fleste kommunene. Dette gjelder også på Sør Helgeland, men her
opplever vi det paradoks at Regionrådet ikke vil legge fram rapporten og
resultatet av utredningsarbeidet før etter kommunevalget. Dette til tross for
at alle politiske parti i regionens største kommune har bedt om å få rapporten
om utredningene før sommerferien.
Tore Tveråmo har i Namdals-Avisa et
flott innlegg der han påpeker at mens mange ønsker en ny kommunestruktur, er de
fleste av den oppfatning at deres egen kommune ikke skal inngå i en ny
struktur. Innlegget anbefales på det varmeste da det også illustrerer
situasjonen i vår region. http://www.namdalsavisa.no/debatt/meninger/kommunereformen/noen-som-passer-for-meg/o/5-31-76479
Brønnøysund Videregående skole
Denne uken fikk vi positive nyheter
om at Brønnøysund Videregående skole har hevdet seg godt ved årets skriftlige
eksamen. I hele 12 av fagene lå skolen over fylkesgjennomsnittet, og for
10 av fagene var man bedre enn landsgjennomsnittet. Selv om det er
forbedringsmuligheter på enkelte områder er det all grunn til å gratulere både
ledelse, lærere og elever med resultatet. Det er også gledelig å registrere at
450 elever har søkt om plass og at antall klasser og aktivitet ved skolen
opprettholdes.
Dessverre er det en del linjer man
ikke får satt i gang. Dette gjelder bl.a. Havbruk eller «Blå linje» som både
næringen, kommunen og jeg har engasjert meg sterkt for å få på plass. Skolens
lokale ledelse har også engasjert seg positivt, men så langt har vi ikke klart
å få med fylkesrådet og fylkestinget. Etter min mening bør derfor næringslivet
og kommunen se på andre muligheter for å få etablert et tilfredsstillende
tilbud på dette området.
Fortsatt god sommer.