fredag 7. april 2017

Brev til kommunen vedr. Brønnøysund Lufthavn

Vi er kjent med at Samferdselsministeren vil besøke Brønnøysund Lufthavn den 19. april, og vil i denne forbindelse anmode ordføreren om bidra til at Statsråden blir orientert om ønsket om og arbeidet for å kunne ta ned større fly på flyplassen.

Både utviklingen innen reiselivsnæringen og oljenæringen tilsier at behovet for å kunne benytte større fly med lavere kostnader øker.



Dette forsterkes også av at det i NTP-en legges til rette for bygging av ny og større flyplass på Hauan i Rana. Selv om flyplassen i Brønnøysund bare er godkjent med en rullebane på 1199 m, så er den asfalterte lengden på 1438 m.

Flere kategorier Jetfly, bl.a. Widerøes nye Embraer 190-E2, klarer seg med 1650 m (takeoff maks last), dvs at vi i Brønnøysund kun trenger en forlengelse av rullebanen på 212 m + 120 m sikkerhetssone på hver side. Med de naturgitte forholdene rundt Brønnøysund Lufthavn bør dette kunne gjennomføres med begrensede investeringer.

Breddekrav for rullebanen og avstand til flytårn bør kunne ivaretas gjennom dispensasjon i og med at det dreier seg om en forlengelse av eksisterende rullebane og ikke ny flyplass. I tillegg er det krav om kategori 6 Brann og Havari, dvs. per i dag; røykdykkertjeneste (4 innsatsmannskaper).

Dette er et nasjonalt krav som er strengere enn EU-kravene og det er snakk om at Avinor kommer til å nedbemanne på sikt mot den europeiske normen, der røykdykkere ikke er påkrevd i kat 5 og 6. Ellers er det ikke påkrevd å holde den høyeste kategorien så lenge ikke flytrafikken tilsier det, dvs at periodene utenom tidene der en jet skal lande og ta av kan bemanningen nedjusteres til f.eks kategori 4 slik det er i dag.

I forkant av Samferdselsministerens besøk ber vi ordføreren om å ta initiativ til et forberedende møte der også Avinor ved Brønnøysund Lufthavn deltar.

Med vennlig hilsen Brønnøy Høyres kommunestyregruppe,
Synnøve Egeness Lilleli