Vi er kjent med at Samferdselsministeren vil besøke Brønnøysund Lufthavn den 19.
april, og vil i denne forbindelse anmode ordføreren om bidra til at Statsråden blir
orientert om ønsket om og arbeidet for å kunne ta ned større fly på flyplassen.
Både utviklingen innen reiselivsnæringen og oljenæringen tilsier at behovet for å
kunne benytte større fly med lavere kostnader øker.
Dette forsterkes også av at det i NTP-en legges til rette for bygging av ny og større flyplass på Hauan i Rana.
Selv om flyplassen i Brønnøysund bare er godkjent med en rullebane på 1199 m, så er
den asfalterte lengden på 1438 m.
Flere kategorier Jetfly, bl.a. Widerøes nye Embraer
190-E2, klarer seg med 1650 m (takeoff maks last), dvs at vi i Brønnøysund kun
trenger en forlengelse av rullebanen på 212 m + 120 m sikkerhetssone på hver side.
Med de naturgitte forholdene rundt Brønnøysund Lufthavn bør dette kunne
gjennomføres med begrensede investeringer.
Breddekrav for rullebanen og avstand til flytårn bør kunne ivaretas gjennom
dispensasjon i og med at det dreier seg om en forlengelse av eksisterende rullebane
og ikke ny flyplass.
I tillegg er det krav om kategori 6 Brann og Havari, dvs. per i dag; røykdykkertjeneste
(4 innsatsmannskaper).
Dette er et nasjonalt krav som er strengere enn EU-kravene
og det er snakk om at Avinor kommer til å nedbemanne på sikt mot den europeiske
normen, der røykdykkere ikke er påkrevd i kat 5 og 6. Ellers er det ikke påkrevd å
holde den høyeste kategorien så lenge ikke flytrafikken tilsier det, dvs at periodene
utenom tidene der en jet skal lande og ta av kan bemanningen nedjusteres til f.eks
kategori 4 slik det er i dag.
I forkant av Samferdselsministerens besøk ber vi ordføreren om å ta initiativ til et
forberedende møte der også Avinor ved Brønnøysund Lufthavn deltar.
Med vennlig hilsen
Brønnøy Høyres kommunestyregruppe,
Synnøve Egeness Lilleli