Denne uken har
regjeringen lagt frem Nasjonal transportplan for 2018-2029. Det skal investeres
over tusen milliarder kroner i utallige store og små prosjekter over hele
landet.
Men planen handler ikke bare om penger og prosjekter. Den handler like
mye om å gjøre hverdagen til folk flest enklere, tryggere og mer effektiv. Om å
komme seg effektivt og trygt til jobb og skole slik at hverdagslogistikken går
opp. Om å kunne bosette seg der man helst vil. Og om at det skal være lett å
drive bedrift.
Registrerer at det er noen
kritiske røster fra våre opposisjonsparti som viser at de ikke har fått inn
sitt prosjekt, men faktum er at Nordland er en av de store vinnerne i denne
NTPen.
I den forrige NTPen, som de rødgrønne lagde for 2014-2023, så var
Nordland tilgodesett med 11,8 mrd. kr. I NTP for 2018-2029 får Nordland hele
26,7 mrd. kr – over dobbelt så mye som det Ap, Sp og SV bevilget til fylket
vårt på det de har omtalt som ambisiøst. Dette viser at for Høyre er det
sammenheng mellom å si at samferdsel er viktig, og vise det konkret ved
satsing.
I Nordland er et av de mest omfattende prosjektene i hele Nasjonal
transportplan "Ny by, ny flyplass" i Bodø. Den nye flyplassen og nye
bydelen i Bodø er nå sikret finansiering, og det er en historisk og fantastisk
god avgjørelse for Bodø by. Så blir det byggestart på gigaprosjektet med nye
tunneler gjennom Sørfold i første periode.
Ikke bare er det viktig for
næringslivet og trafikksikkerheten, men det gjør også at veilengden kortes
kraftig inn og farten økes. Første del av Hålogalandsveien skal settes i gang.
Det prosjektet skal gjennomføres som offentlig-privat samarbeid og omfatter
strekningen fra Tjeldsundbrua, til Lødingen og videre til Langvassbukt.
Regjeringen har også prioritert å løfte inn flere andre viktige
prosjektet som bl.a. Veipakke Lofoten, med alle de nærings- og boligmulighetene
den medfører.
Fylkesveiene er for Nordland en sentral og viktig del av
veinettet. I inneværende stortingsperiode har det vært en betydelig vekst i de
statlige bevilgningene til fylkesveier. Nå styrkes satsingen ytterligere i
Nasjonal transportplan. Vi setter nå av 33 milliarder til å gjøre fylkene i
stand til fortsatt utbedring av fylkesveiene og oppfylle
tunnelsikkerhetsforskriften.
Slik bygger vi Nordland og hele landet, slik knyttes mennesker
sammen, slik skapes konkurransefordeler for Nordland og Norges bedrifter, og
slik skaper vi en bedre transporthverdag for folk flest.
Stortingsrepresentant Margunn Ebbesen, Nordland
Høyre