torsdag 8. september 2011

Brønnøy som en JA-kommune


Høyre vil at Brønnøy skal være en JA-kommune. Holdningen vår til innbyggerne skal være "Vi vil at du skal lykkes!” Som vertskommune for Brønnøysundregistrene ønsker vi at kommunen skal være en foregangskommune for e-forvaltning. Vi ønsker å være et utstillingsvindu for elektroniske tjenester som samhandler med det offentlige. Dette er både effektivt og kostnadsbesparende for brukeren så vel som offentlige myndigheter. Målet er å forenkle skjemaveldet og gjøre tjenestene lettere tilgjengelige for brukerne.


Samtidig er det viktig å stille krav til kommunal forvaltning. Høyre mener det er viktig å sette klare servicemål både for saksbehandling og annen interaksjon med kommunale etater. Dette innebærer alt fra ventetid for legetimer/helsetjenester og svartid på telefon til behandlingstid for tekniske søknader og klager. Servicetilbudet bør innbefatte veiledning i for eksempel utfylling slik at kvaliteten på innkomne søknader etc. er så god at saksbehandlingstiden kan reduseres.

Det er også viktig at nyetablerere/gründere møtes med velvillighet. Kommunen bør ta initiativ og være en inkubator, gjerne i samarbeid med andre aktører. Det er viktig å kunne tilby hjelp til søknadsutfylling og finne frem i det omfattende virkemiddelapparatet/støtteordninger.

En JA-kommune må preges av stor åpenhet hvor lokaldemokratiet skal være så transparent som mulig. En slik åpenhet må understøttes av åpne prosesser der dette er mulig. Det bør regelmessig legges frem et politisk regnskap (ikke bare uken før valgdagen), der man legger frem hvilke prioriteringer som er gjort, hvilke utfordringer vi står overfor og hvilke løsninger man ser for seg.

En JA-kommune spiller også på lag med det lokale foreningsliv. Brønnøy skal være en aktiv medspiller til lag og foreninger som trenger en hjelpende hånd i sin virksomhet.

Som innbygger i kommunen er du ikke bare en skattebetaler, men også en bruker av kommunale tjenester. Derfor er det viktig med kvalitet i all kommunal tjenesteproduksjon, enten det er snakk om barnehage, skole eller omsorg for å nevne tjenesteområder. Kontakt med brukerne er viktig for å få tilbakemelding som kan brukes til å yte tjenester med enda høyere kvalitet. Jo mer vi involverer brukerne, jo bedre kvalitet vil vi få på kommunale tjenester. Kunden har ”alltid” rett!
Paul Birger Torgnes, ordførerkandidat
Stig Arve Høyvik, 2. kandidat
Margunn Ebbesen, 3. kandidat
Tor Åge Olderbakk, 4. kandidat