fredag 16. august 2013

Fagforeninger og byutvikling


Denne uken har vi gjennom Brønnøysunds Avis blitt kjent med at fagforeningene ved Brønnøysundregistrene går ut mot rapporten til Statsbygg som anbefaler nytt registerbygg i sentrum av Brønnøysund. I en skriftlig tilbakemelding til Nærings- og handelsdepartementet angående rapporten fra Statsbygg om det nye registerbygget peker Kjetil Mathisen (NTL Brønnøysundregistrene), Berit Vikrem (Parat Brønnøysundregistrene), Lars Eliassen (Akademikerne Brønnøysundregistrene),  Bjørn Grøva (UNIO Brønnøysundregistrene) og Ove Johnny Valla (Hovedverneombud Brønnøysundregistrene) på det de mener er flere feil. 


De mener at argumentet om at det vil komme byen til nytte å legge nybygget i sentrum ikke bør vektlegges vesentlig, da Brønnøysund er en småby og de ansatte vil være avhengig av å bruke sentrumstilbud uansett lokalisering. 


I følge BA har Akademikerne Brønnøysundregistrene ikke tatt standpunkt til tomtealternativ, men stiller seg bak Brønnøysundregistrenes eget svar.
Jeg skal være varsom med å innskrenke tillitsvalgtes medvirkning på arbeidsplasser i Kongeriket. Men hva i all verden er det som gjør byutvikling og registerplassering til en sak som fagforeninger skal ha “vetorett” i?

Jeg har selv i mange år vært tillitsvalgt, verneombud og styrerepresentant på en arbeidsplass. Og den viktigste oppgaven en tillitsvalgt har er å ivareta ansattes interesser for egen arbeidsplass og at kravene til HMS er oppfylt. Altså at arbeidstakerne har et godt arbeidsmiljø, at ergonomi, luftkvalitet og trivsel er så god som mulig, og at lønns- og arbeidsvilkår er ihht avtaler.
Deretter skal også tillitsvalgte å se at arbeidstakere også utfører sine plikter.
De ansatte skal jo møte på arbeidsstedet, der det måtte være, til avtalt tid.

Men når det gjelder Statens lokalisering av ca 20% av kommunens arbeidsplasser, så er det et tema som i aller høyeste grad tilligger vertskommunens planmyndigheter og derigjennom politikerne, å uttale seg om.

Jeg er fortsatt “tillitsvalgt” i dag. Men jeg er valgt inn som politiker for å ivareta innbyggernes og kommunens interesser. Men det er en helt annen rolle enn det å være tillitsvalgt i en bedrift.

Så forskjellen mellom meg som politiker og en tillitsvalgt på registrene er at han eller hun skal ivareta det som foregår innenfor dørene, mens min jobb er å legge føringer for hvordan byen skal utvikles.
Uttalelsene fra fagforeningene omtaler så langt jeg kan se, kun eksterne forhold som angår byutvikling, kollektivtransport og sikkerhet. Noe som skal ivaretas av helt andre enn lokale fagforeninger.  


Jeg har tilgode å se at uttalelsene omhandler det som skal skje innenfor veggene.
Det er vel heller ikke så rart, da det er noe som egentlig ikke angår oss på utsiden.

Jeg skal heller ikke legge skjul på at uttalelsene som de nevnte fagforeningene siteres på, minner mistenkelig mye om politiske utspill i den pågående debatten om lokalisering og byutvikling.
Det er også spesielt at disse uttalelsene sendes helt inn til departementet og ikke til lokal ledelse. Men det bekrefter bare min mistanke om at fagforeningene blir brukt (misbrukt) i den politiske debatten om lokalisering. Det er synd å se at enkelte ikke evner å skille mellom rollene som tillitsvalgt og politiker.

Jeg forutsetter at disse uttalelsene ikke blir vektlagt i for stor grad og at den lokale ledelsen ved Brønnøysundregistrene står for den offisielle tilbakemeldingen fra bedriften til departementet.
Hovedpoenget er at byutvikling ikke er fagforeningsarbeid.

Stig Arve Høyvik
Gruppeleder Høyre