søndag 1. september 2013

Margunn sin blogging i innspurten av valgkampen – søndag 1.9.13


Valgdagen nærmer seg og innspurten er i full gang. Det har vært en lang valgkamp som nå snart skal vise hvorvidt vi får det resultatet i Nordland som vi håper – 3 kandidater fra Nordland! Jeg er 2. kandidat fra Nordland etter Odd Henriksen fra Fauske som er 1. kandidat og med Jonny Finstad fra Vestvågøy på 3. plass. Hele fylket er da godt representert fra Høyre.
Gjennom målingene fra i februar og til i dag har vi vekslet mellom å ha 2 eller 3 kandidater fra Nordland Høyre inne på Stortinget.
Hvorfor er det viktig for Brønnøy og Sør-Helgeland å stemme på Høyre og sikre meg plass på Stortinget?

Jeg har besøkt mange av fylkets kommuner, besøkt næringsliv og offentlige institusjoner, jeg har gått dørbank og stått på stand ilag med lokale Høyrefolk ute i fylket. Tilbakemeldingene fra alle har vært gjennomgående; De ser frem til et regjeringsskifte fra høsten og vi jobber for et sterkt Høyre i ei ny borgerlig regjering. Men skal vi få et regjeringsskifte må det stemmes – og da Høyre.
Jeg har brukt valgkampen til å fremme Høyres politikk overfor alle jeg har møtt på min ferd. Jo det er mye som er bra i Norge, og vi har mange gode løsninger. Men det er lite respektfult å si at alt er så bra at vi skal beholde alt slik det er i dag. Spesielt når vi vet at det er flere hundre tusen pasienter som står i sykehuskø, eller i kø for å komme til behandling for rusproblemer. Når vi vet at mange elever etter 10 års skolegang kan for lite. Særlig i grunnleggende ferdigheter som lesing og regning. Vi har en veistandard i Norge som ikke er et oljeland verdig. Og vi vet at under denne regjeringen har byråkratiet økt med flere tusen ansatte. Da bør det heller være rom for å stoppe opp og spørre om ikke noe kan gjøres annerledes for å sikre alle i vårt land ei god skole, helsetjenester når de trenger det og ikke minst sørge for raskere fremdrift i utbygging av vei og bane. Næringslivets rammevilkår er hovedgrunnlaget for vekst og utvikling i kommuner. Derfor vil Høyre i regjering føre en skattepolitikk som sikrer finansiering av velferdssamfunnet.

Jeg har vært aktiv lokal politiker siden midten av 1990 og fylkespolitiker siden 2007. Jeg mener å ha god politisk innsikt i politiske prosesser og har god kunnskap om Nordlands næringsliv og utfordringer. Dette er kunnskap som er nyttig og viktig å ha med seg inn på Stortinget når viktige avgjørelser skal gjøres i kommende periode. Som politiker er jeg opptatt av å synliggjøre hvor viktig Nordland er både for Norge og verden ellers. Nordland har store ressurser i form av mineraler, olje og gass, fiske og havbruk og ikke minst landbruk. For å kunne ta disse ressursene ytterligere i bruk, eller vite hvordan de skal taes i bruk i fremtiden er det nødvendig med de kloke hodene, de hodene og hendene som skal skape morgendagens arbeidsplasser. Derfor er kunnskap i skolen viktig – og Høyres lovnad om etter- og videreutdanning av lærerne er viktig.
Nordland er et stort eksportfylke, mer enn 70% av eksporten av varer fra Nord-Norge er fra Nordland, vi er Norges største havbruksfylke med om lag en femtedel av den norske totalproduksjon, og både i forhold til omsetning og produksjon er Nordland et av landets største mineralfylker. Da må det annen lut til enn den som dagens Regjering har vist for å satse på veibygging. Nordland overtok veier i 2010 etter regionsreformen som den rødgrønne regjeringen gjennomførte – til en så dårlig standard som beregninger nå viser utgjør nesten 8 milliarder. Nordland er det fylket med størst vedlikeholdsetterslep.
Sør-Helgeland berøres av alt dette – vi har olje og gass, vi har havbruk og fiske, vi har mineraler, og ikke minst vi har stort etterslep på veibygging! For meg som stortingspolitiker fra Sør-Helgeland vil det være viktig å ta med denne kunnskapen inn i diskusjoner. Ingen kan fortelle vår historie hvis vi ikke er tilstede.
Høyre i Nordland har ikke hatt en kvinne på Stortinget siden Thea Knutzen representerte Nordland i perioden 1985-89. Sist Brønnøy Høyre var representert på Stortinget var når Bodil Aakre representerte i perioden 1969-73. Jeg håper du bidrar til at jeg kommer på Stortinget og kan jobbe for videre vekst og utvikling av Brønnøy, Helgeland og Nordland!
Jeg vil i blogger fremover nå, utrede mer om hvorfor du bør stemme Høyre. I morgen vil jeg blogge om en av mine hjertesaker; Kunnskap i skolen.

Margunn Ebbesen
2. kandidat Nordland Høyre