tirsdag 15. oktober 2013

Den politiske uken som gikk ved Paul Birger (uke 41, 2013)


Fortsatt ubegripelig
I bloggen for uke 40 ga jeg uttrykk for at det var ubegripelig at en innleid advokat på vegne av kommunen v/ordføreren stevnet Helgeland Arbeiderblad for retten med begjæring om at en artikkel avisen planla å trykke måtte stanses. Dette skjedde uten at ordfører eller andre i kommunens politiske ledelse hadde kjennskap til saken.

Jeg mener fortsatt dette er ubegripelig, og det blir ikke bedre av at Alstadhaug Tingrett nå har avsagt nok en knusende dom mot Brønnøy Kommune. Av dommen framgår bl.a.; ” slik kommunen sin påstand var utformet ville kommunen ikke i noe tilfelle fått medhold. Kommunen hadde lagt ned påstand om at saken som sådan skulle forbys omtalt.”


I tillegg til å tape saken, må også kommunen dekke Helgeland Arbeiderblad sine omkostninger på kr 34.500,-. Videre kommer kommunens egne omkostninger til advokat og ikke minst tapt omdømme for kommunen. Som sagt er det fortsatt ubegripelig at slik går an uten at ordfører i det minste er orientert på forhånd. Normal dømmekraft ville også spart kommunen for et betydelig kronebeløp som med fordel kunne vært anvendt på en bedre måte overfor innbyggerne. Jeg støtter fullt ut ordføreren i at denne saken bør få et etterspill.

Direkteferge og behandlingen i Brønnøy Kommune
I mitt feriefravær registrerer jeg at Trine Stoveland har kritisert ordføreren for kommunens behandling av spørsmålet om direkteferge mellom Horn og Tjøtta. I følge Stoveland fikk formannskapet saken lagt på bordet i møtet ved en tilfeldighet. Dette gjorde at hun måtte be om en pause på 2 minutter under møtet for å lese forslag til uttalelse.

Det faktiske forhold er følgende;
Kommunikasjonsnemnda i Alstadhaug behandlet saken i møte 17. september. Driftsstyre 2 i Brønnøy fattet likelydende vedtak i saken 18. september. Ordføreren sendte saken over til Trine Stoveland og resten av formannskapet den 19. september, dvs 7 dager før formannskapets møte den 26. september.

I selve formannskapsmøtet ble det lagt fram forslag om å støtte uttalelsen fra driftsstyret i Brønnøy og Kommunikasjonsnemnda i Alstahaug, med en presisering om at direkteferga ikke måte gå ut over kommunikasjonen mellom Horn - Andalsvågen og Horn – Igerøy.

Trine Stoveland står selvsagt fritt i å fremme ytringer i lokalavisen, men både hun og det politiske miljøet i Brønnøy vil være bedre tjent med at ytringene reflekterer det faktiske forhold. Selv om jeg ikke alltid er enig med ordføreren, mener jeg han denne gangen skal ha honnør for å informere formannskapet så raskt han fikk informasjon om saken, og dermed også legge til rette for politisk behandling.


Giskes treneringer
For få dager siden fikk vi melding om at Giske vegrer seg for å ta beslutning vedr. lokalisering av nybygg for Brønnøysundregistrene, og at han vil overlate dette til ny regjering og ny statsråd. Samtidig har han besluttet å sende saken til Brønnøy Kommune for behandling. Dette føyer seg dessverre inn i rekken av treneringer Giske har foretatt overfor registrene:
·         For det første er det nå over 2 år siden Fossum informerte departementet om at han ville gå av som direktør i september 2012. Det er 1,5 år siden han formelt sa opp og det er over ett år siden han sluttet. Til tross for dette har ikke Giske klart å ansette ny direktør. Selv om det er dyktige folk som fungerer er det ikke heldig for en så vidt stor og viktig etat å være uten fast formell ledelse i mer enn ett år.
·         Det gikk 13 mnd, og en rekke kommunale purringer, fra prosjektgruppen for nye lokaler til Brønnøysundregistrene la fram sin anbefaling sommeren 2011, til Giske i september 2012 kom til Brønnøysund og opplyste at Statsbygg skulle utrede prosjektet.
·         Det er nå om lag 4 mnd siden Statsbygg la fram sin anbefaling overfor NHD og Statsråden, og i stedet for å sende saken på ”høring” til kommunen samtidig som han sendte den til ledelsen og de ansatte ved registrene, har han nå trenert saken i mer enn 3 mnd før han finner det hensiktsmessig å sende den til kommunen.

I skrivende stund har jeg ikke noen informasjon om hva kommunen skal uttale seg om. Det er likevel grunn til å frykte at dette kan være problematisk i forhold til plan og bygningslovens bestemmelser i slike saker, som bla. legger til grunn konsekvensutredning for slike store prosjekt, samt også offentlig høring.

Uansett er det grunn til å slå fast at Giskes håndtering av saken har forsinket det med minimum 1-1,5 år, noe som er særdeles uheldig. Registrene trenger bedre lokaler umiddelbart…

De rødgrønnes siste budsjett
I forslaget til Statsbudsjett er bevilgningene til Brønnøysundregistrene og Altinn redusert med 34 mill kr i forhold til 2013-budsjettet. Selv om budsjettet inneholder en del prosjektmidler er dette skuffende, bekymringsfullt, og ikke i tråd med de tverrpolitiske signalene som er gitt om å satse på Altinn og Brønnøysundregistrene i arbeidet med å digitalisere og forenkle Norge.

Selv om kommunesektoren ser ut til å få økte bevilgninger i de rødgrønnes forslag til statsbudsjett slår det sterkt negativt ut for Brønnøy. Kommunen vil få om lag 5 mill kr mindre å rutte med i 2014 enn det administrasjonen har lagt til grunn ut fra tidligere mottatt informasjon.

Grønne konsesjoner.
Av forslaget til Statsbudsjett framgår det at kommunene som tildeles såkalte ”grønne konsesjoner” senere i høst skal få beholde 4 mill kr at prisen oppdretterne betaler. Totalt er det 45 konsesjoner som skal deles ut, og fra Brønnøy er det søkt om 4 slike konsesjoner. Alle søknadene bygger på Akva Design sin prisbelønte teknologi, som sikrer null lus, null rømming og redusert utslipp.

Forutsetningene for tildeling av flere konsesjoner skulle derfor være til stede, og dersom alle søknadene innvilges vil det medføre 16 mill kr i inntekter til kommunen, og investeringer i oppdrettsmiljøet på Toft med om lag 125 mill kr.

Innovasjon Norge som besøkte Brønnøy Kommune sist fredag fikk også informasjon om søknadene, om teknologien og var på befaring på anlegget sammen med ordfører, landbrukssjef og næringssjef.

Det blir spennende uker framover.