onsdag 2. oktober 2013

Overgang fra stortingskandidat til Stortingsrepresentant


I går ble jeg formelt inntatt som stortingsrepresentant for Høyre. Første offisielle møtet i det nye Stortinget var i går - eneste saken på sakskartet var "Det 158. Storting settes". Formaliteten i dette møtet er at alle representantene blir oppropt og svarer "ja".


Det har vært ei hektisk og spennende tid etter valget på mange områder. Både i forhold til de nye oppgavene som ventet meg, og ikke minst i forhold til hvilken regjering jeg kommer til å bli en del av. Valgresultatet gav et borgerlig flertall og sonderingene mellom de borgerlige parti startet umiddelbart og resulterte i et foreløpig resultat sist mandag kveld.


Det ble da klart at Høyre og Frp går videre i regjeringsforhandlinger, men at det er inngått en forpliktende avtale mellom alle de borgerlige partiene om viktige saker for å sikre en viss forutsigbarhet i regjeringen. Etter å ha jobbet hardt i gjennom flere år, og nå sist gjennom valgkampen for å få Høyre tilbake i regjering er jeg godt fornøyd med resultatet som gir oss ei styringsdyktig borgerlig regjering, med Erna Solberg som statsminister.
Vi har i avtalen med de andre borgerlige partiene fått gjennomslag for alle Høyres viktige saker som vi gikk til valg på i valgkampen; mer satsing på vei og kollektivtrafikk, friere behandlingsvalg, styrket satsing på skolen med et kompetanseløft for lærerne. Sist, men ikke minst reduserte skatter og avgifter for å sikre og trygge arbeidsplassene.
Så må jeg selvsagt som Høyrepolitiker fra nord erkjenne skuffelsen over at vi måtte gi fra oss konsekvensutredning av Nordland VI, VII og Troms II i forhandlingene med de minste partiene. Dette har vært og er en viktig sak for Høyre, men dette var et krav fra de små partiene for å gi sin støtte til ei borgerlig regjering fremover, og som gav oss nettopp det handlingsrom for god Høyrepolitikk. Alternativet ville blitt vanskelige arbeidsforhold for ei mindretalls borgerlig regjering.
Vi får bare jobbe videre og sørge for at vi har et større flertall ved neste valg og ikke er avhengig av små partier sin støtte for å få gjennomført vår politikk.
Jeg har nå fått leilighet i Oslo, men ikke fått kontor ennå. Det foregår opplæring både i regi av Høyre men nå er det opplæring gjennom Stortinget.Det er også spennende for meg i forhold til hvilken komite jeg skulle bli plassert i. Jeg har selvsagt kommet med ei prioritert ønskeliste, men disse komiteene som jeg har satt opp er også populære blant de andre politikerne. Min prioriterte liste er næring,samferdsel, energi og miljøkomite eller kirke, utdanning og forskningskomiteen.
Jeg ser frem til spennende tider og gleder meg til å gjøre en god jobb for Brønnøy, Helgeland og Nordland i viktige saker for mitt hjemfylke. Jeg håper dere bruker meg og tar kontakt hvis dere er i Oslo og ønsker enten et møte, eller bare et lite besøk på Stortinget.
Onsdag 9. oktober kl. 13.00 er det høytidelig offisiell åpning av det 158. Storting. Jeg har en ledig billett til denne åpningen. Har du lyst å delta på denne, så ta kontakt med meg!

Margunn Ebbesen
Stortingsrepresentant Høyre
Mobil 90660296