søndag 6. oktober 2013

Den politiske uken som gikk ved Paul Birger (uke 40, 2013)



Ubegripelig
Etter en flott start på ferieuken på Kreta, gjorde nettutgaven av HA på tirsdag at jeg brått ble innhentet av det virkelige liv i Brønnøy.
En advokat hadde på vegne av Brønnøy kommune v/ordføreren henvendt seg namnsretten for å få stoppet en planlagt artikkel i HA om en dom i en barnevernssak kommunen hadde tapt. I følge HA ville artikkelen anonymisere de involverte barn og familie(r), men kommunens navn ville bli benyttet. Det var dette siste Brønnøy kommunes ordfører skulle ha gått til retten for å få stanset.
Mitt feriemodus forsvant som dugg for solen. Ordføreren ble umiddelbart kontaktet med spørsmål om hva han holdt på med, og hvorfor i herrens navn han gjorde dette.






Svaret fra ordføreren kom raskt og var krystallklart om enn ubegripelig. Han var helt ukjent med saken til han ble kontaktet av HA. Han hadde ikke noen kunnskap om selve rettssaken, og heller ikke noen kunnskap om at barnevernets advokat hadde henvendt seg til Namsretten på vegne av Kommunen v/ ordføreren for å få stoppet HA.

Selv om barnevernsloven gir barnevernet vide fullmakter kan jeg ikke på noen måte se at loven hjemler for at en advokat, uten ordføreren sitt samtykke eller hans kunnskap, via Namsretten skal kunne opptre på vegne av ordføreren i et forsøk på å kneble lokalmedia.
Dette er for meg ubegripelig. Jeg støtter derfor ordføreren fullt ut når han i BA varsler oppvask.Uavhengig av det legale i saken vitner dette om mangel på gangsyn og folkeskikk.

Regjeringsforhandlingene og historisk avtale
Mandag ble det avklart at KrF og V ikke går inn i regjeringen nå, samtidig som det ble presentert en historisk samarbeidsavtale mellom de 4 partiene. Selv om jeg hadde håpet på et annet utfall når det gjelder Nordland VI ogVII, ble jeg svært positivt overrasket og omfanget og konkretiseringene i samarbeidsavtalen. Dette vitner om at vi går en aktiv og spennende 4-årsperiode i møte, der det igjen vil være fokus på utvikling og forbedringer, og ikke bare "stø kurs".

Gledelig er det også at man mht kommunestruktur ønsker et bredest mulig flertall i Stortinget i en såvidt krevende sak. Tiden er overmoden for å gjøre noe, og samarbeidsavtalen slår fast at målsettingen er at vedtak skal fattes i løpet av 4 års perioden.

Gjennom resten av uka har H og FRP fortsatt forhandlingene både om politiske saker og trolig også departementsstruktur. Selv om det så langt ikke har kommet ut informasjon om det siste er det grunn til å tro og håpe på at det vil bli tatt viktige grep også her. Personlig har jeg stor sans for Viktor Normann sine tanker om et sterkt næringsdepartement, der både OED, FKD, NHD og LD inngår, men hvorvidt tiden er moden gjenstår å se.


Utrolig, men sant
Som så ofte før opplevde jeg også ved starten av denne ferien at nedsenkede skuldre og lavere adrenalinnivå svekket immunforsvaret såvidt betydelig at bakterier av ulike slag fikk bedre spillerom enn normalt. Denne gangen var det bihuler og hals som fikk unngjelde. Lege ble kontaktet, og det var bare å stikke innom når jeg måtte ønske. Jeg dro til legekontoret umiddelbart, ble straks ønsket velkommen av en hyggelig resepsjonist som ba om personalia, forsikringsselskap og nr på reiseforsikringen. 
Deretter ble jeg servert vann og kaffe og anmodet om å vente noen minutter i avslappende omgivelser. Etter 3 minutter kom det en hyggelig lege som presenterte seg og inviterte meg med på kontoret. Etter en kort intro om hva som plaget meg, ble det foretatt en rask og profesjonell undersøkelse, med lytting på lunger, måling av blodtrykk, tempmåling, blodprøve, lysing og sjekking av ører og hals m.m..
Konklusjon: betennelse i bihuler og hals. 
Resept på medisiner og faktura ble skrevet, og jeg ble fulgt til resepsjonen. Fakturaen lød på € 20, men da jeg skulle betale fikk jeg opplyst av resepsjonisten at mens jeg hadde vært inne hos legen hadde hun alt avklart med forsikringsselskapet at regningen skulle sendes direkte til dem. Deretter bar det til apoteket som lå i bygget ved siden av, og mindre enn 25 minutter etter at jeg hadde ankommet legekontoret kunne jeg spasere ut av apoteket med de foreskrevet medisiner, som har overinnfridd mine forventninger og sikret en fin ferie.
Det er ikke hyggelig å starte ferien med sykdom, men du verden hvor hyggelig det er å oppleve et slikt møte med helsevesen og forsikringsselskap.