fredag 7. november 2014

Krav om ekstraordinært kommunestyremøte

Høyre, Senterpartiet, Venstre og Fremskrittspartiet har i dag fremmet krav om ekstraordinært kommunestyremøte. Bakgrunnen for dette er den vanskelige økonomiske situasjonen som kommunen befinner seg i.

Situasjonen er forverret som følge av uheldige vedtak i siste kommunestyremøte, og det er behov for en rask avklaring mht. nødvendige innsparingstiltak.
Kravet kan leses i sin helhet her;


Til Brønnøy kommune v/Ordføreren



KRAV OM EKSTRAORDINÆRT KOMMUNESTYREMØTE


Med hjemmel i kommunelovens § 32,1 vil vi på vegne av kommunestyrerepresentantene til H, SP, FRP og V, som utgjør mer enn 1/3 av kommunestyrets medlemmer, framsette krav om ekstraordinært kommunestyre så snart som praktisk mulig, og fortrinnsvis 17, 18 eller 19 november.

Bakgrunnen for kravet om ekstraordinært kommunestyremøte er kommunens vanskelige økonomiske situasjon, uheldige vedtak fattet i siste kommunestyremøte og behovet for en rask avklaring mht nødvendige innsparingstiltak.


Konkret ønsker vi følgende behandlet;

1.      Oppheving av vedtak i siste kommunestyremøte vedr. innkjøpsstopp og ansettelsesstopp. Vedtaket var enstemmig, men fra de samarbeidende partiene ble det advart mot at et slikt vedtak i beste fall kun har en kortvarig likviditetseffekt, og at det fort kan få negative økonomiske konsekvenser.  Representantene fra de samarbeidende partiene valgte likevel å stemme for forslaget under den forutsetning at forslaget kun skulle gjelde ut 2014, og at det også skulle omfatte større investeringer i bygg/anlegg, som f.eks nytt teknisk bygg. Dette ville gi kommunestyret mulighet for å se alle større investeringer og kostnader i sammenheng når det skal foretas endelig vedtak om innsparinger i 2015-budsjettet og økonomiplan for de påfølgende år. Et flertall i kommunestyret valgte imidlertid å se bort fra dette, og fattet i etterkant i samme møte vedtak om investeringer med en kostnadsramme på over 100 mill kr. Etter kommunestyremøtet har administrasjonen i Brønnøy kommune med utgangspunkt i vedtaket om innkjøps- og ansettelsesstopp satt i verk tiltak som går utover lovpålagte tjenester. Dette gjelder bl.a. helsesektoren hvor det i følge media medfører at pasienter på sykehjemmet blir sengeliggende lengre tid av døgnet. Nødvendig vedlikehold og utbedringer har også stoppet opp, bl.a. skal dette i følge informasjon vi har fått gjelde heis på sykehjemmet. De samarbeidende partiene kan ikke støtte en slik praktisering av vedtaket, og ber derfor om at vedtaket oppheves.

2.      Oppheving av flertallsvedtaket om nybygg til teknisk sektor, sak 87/14. Det vises i denne sammenheng til kommunens uavklarte økonomiske stilling, og til protokolltilførsel i saken fra de samarbeidende partiene. Videre anmodes det om en orientering om mulige effekter plasseringen av bygget kan ha for framtidig utvidelse av flyplassen, og/eller effekten framtidige utvidelse av flyplassen vil kunne ha på anlegget.

3.      Behandling av krav om lovlighetskontroll. Gruppelederne i de samarbeidende partiene har i henhold til kommunelovens § 59 framsatt krav om lovlighetskontroll av vedtaket i sak 87/14. Kravet er framsatt innen fastsatt frist på 3 uker, og det er i tillegg framsatt krav om at det skal ha oppsettende virkning fra d.d., dvs at alt arbeid med effektuering av vedtaket umiddelbart må opphøre. Dette gjelder både inngåelse av formelle avtaler og konkret arbeid med planlegging/prosjektering etc. Kravet om lovlighetskontroll følger vedlagt.
  
Brønnøysund den 7. november 2014

På vegne av kommunestyrerepresentantene for de samarbeidende partiene H, Sp, V og FRP


Stig Arve Høyvik               Irene Hanssen                 Ragnvald Dundas           Ken Willy Kristoffersen
Gruppeleder Høyre              Gruppeleder Senterpartiet     Gruppeleder Venstre       Gruppeleder Fremskrittspartiet



Protokolltilførselen i sak 87/14 ;
Representantene fra de samarbeidende partiene H, SP, V og FRP  stemte mot forslaget bygging av nytt kommunalt teknisk driftsbygg pga følgende;
·         Kommunestyret har ikke fått seg forelagt en tilfredsstillende vurdering av framtidig dimensjonering av teknisk sektor som grunnlag for dimensjonering av bygget.
·         I beslutningsgrunnlaget er det ikke framlagt tilfredsstillende dokumentasjon for totalkostnadene med nybygget inkl. uteområder, veiutbedring og utbedring av eksisterende bygg som fortsatt skal benyttes, bl.a. som kommunens brannstasjon. Det er heller ikke framlagt dokumentasjon om økte driftskostnader som følge av utvidede arealer og fordeling på to bygg/to driftssteder.
·         Ut fra det som framgår av saksframlegg og det som for øvrig er framkommet under behandlingen av saken i kommunale organ vil de samlede kostnader overskride 40 mill kr. Dette er et beløp som må dekkes av kommunen og dermed kommunens innbyggere uavhengig av hvordan dette budsjetteknisk finansieres, og økte årlige kostnader vil beløpe seg til minimum 3 mill kr. Dette må dekkes inn  gjennom økte kommunale avgifter, økt eiendomsskatt og/eller redusert omfang/kvalitet på lovpålagte tjenester som f.eks skole og helse/omsorg.
·         De samarbeidende partiene mener det er særdeles uheldig å foreta en slik kostnadsøkning på et tidspunkt der kommuneøkonomien gjør at alle andre sektorer enn teknisk må foreta dramatiske kostnadsreduksjoner, og bl.a. følgende tiltak er besluttet eller vurderes; Ny skolestruktur, skrinlegging av kulturhus, reduksjon i størrelse/evt. utsettelse av omsorgssenter, reduksjon i antall stillinger på flere sektorer, reduksjon i flere tilbud til ansatte og innbyggere.