fredag 7. november 2014

Lovlighetskontroll på vedtak om nytt teknisk bygg

Det er i dag fremmet krav om lovlighetskontroll på vedtaket om nytt teknisk bygg på Hovøya. Kravet medfører oppsettende virkning på vedtaket.

Det betyr at at all oppfølging av vedtaket, inkl kontraktsforhandlinger, inngåelse av avtaler og planlegging/prosjektering opphører fra det tidspunkt kravet om lovlighetskontroll er levert kommunen, dvs. fra og med 07.11.2014.



Kommunestyregruppene i Høyre, Senterpartiet, Venstre og Fremskrittspartiet.
v/gruppeleder Stig Arve Høyvik
8900 Brønnøysund


Til Brønnøy Kommunestyre
v/ordfører Johnny Hanssen
Rådhuset
8900 Brønnøysund


KRAV OM LOVLIGHETSKONTROLL.

På vegne av  kommunestyregruppene til Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre i Brønnøy, vil vi med dette kreve lovlighetskontroll av flertallsvedtak fattet i Brønnøy Kommunestyre den 28.10.2014, i sak 87/14 vedr. nybygg til teknisk sektor

Kravet om lovlighetskontroll fremsettes med hjemmel i Kommunelovens paragraf 59.1, og fremsettes i henhold til paragraf 59.2 overfor det organ som har fattet vedtaket, dvs Brønnøy Kommunestyre.

I henhold til lovens paragraf 59.3 ber vi også om at avgjørelsen i sak 87/14 ikke iverksettes før lovlighetsklagen er avgjort, dvs at all oppfølging av vedtaket, inkl kontraktsforhandlinger, inngåelse av avtaler og planlegging/prosjektering opphører fra det tidspunkt kravet om lovlighetskontroll er levert kommunen, dvs fom 07.11.2014.

Kravet om lovlighetskontroll er framsatt innen den forskriftsmessige fristen på 3 uker.

Kravet om lovlighetskontroll;

Vedtaket i sak 87/14 Driftsbygg teknisk, som kravet om lovlighetskontroll gjelder;

Formannskapets innstilling til kommunestyret;
1.      Renovering av Flyplassveien 3 iverksettes i hht vedlagte  skisser og kostnadsoverslag av Bygg Tech inn til kr 7 mill eks mva.
2.      Renoveringen finansieres ved bruk av midler vedtatt i gjeldende økonomiplan på samlet sum inntil 7 mill kr med følgende fordeling; vann inntil 1,67 mill kr, avløp inntil 1,67 mill kr, veg/park inn til 1,67 mill kr og brann og redning inn til 2,0 mill kr.

Forslag fra Arbeiderpartiet, SV og fristilte  SP, framsatt under behandlingen i kommunestyremøtet 28.10 2014;
1.      På bakgrunn av utlyst totalentreprise Nytt teknisk driftsbygg iverksettes det kontraktsforhandlinger med sikte på å realisere nytt bygg for teknisk på Hovøya søndre gnr. 104 bnr.27 innenfor kostnadsrammen på 30 mill kr eks mva.
2.      Nytt bygg for teknisk finansieres ved bruk av midler vedtatt i gjeldende økonomiplan på samlet sum 30 mill kr med følgende fordeling; vann (selvkostområde) 10 mill kr, avløp (selvkostområde) 10 mill kr og veg/park (skatteøre) 10 mill kr.
Forslaget fra AP, SV og fristilte ble vedtatt med 14 mot 13 stemmer.
Følgende protokolltilførsel ble framsatt;
Representantene fra de samarbeidende partiene H, SP, V og FRP  stemte mot forslaget bygging av nytt kommunalt teknisk driftsbygg pga følgende;
·         Kommunestyret har ikke fått seg forelagt en tilfredsstillende vurdering av framtidig dimensjonering av teknisk sektor som grunnlag for dimensjonering av bygget.
·         I beslutningsgrunnlaget er det ikke framlagt tilfredsstillende dokumentasjon for totalkostnadene med nybygget inkl. uteområder, veiutbedring og utbedring av eksisterende bygg som fortsatt skal benyttes, bl.a. som kommunens brannstasjon. Det er heller ikke framlagt dokumentasjon om økte driftskostnader som følge av utvidede arealer og fordeling på to bygg/to driftssteder.
·         Ut fra det som framgår av saksframlegg og det som for øvrig er framkommet under behandlingen av saken i kommunale organ vil de samlede kostnader overskride 40 mill kr. Dette er et beløp som må dekkes av kommunen og dermed kommunens innbyggere uavhengig av hvordan dette budsjetteknisk finansieres, og økte årlige kostnader vil beløpe seg til minimum 3 mill kr. Dette må dekkes inn  gjennom økte kommunale avgifter, økt eiendomsskatt og/eller redusert omfang/kvalitet på lovpålagte tjenester som f.eks skole og helse/omsorg.
·         De samarbeidende partiene mener det er særdeles uheldig å foreta en slik kostnadsøkning på et tidspunkt der kommuneøkonomien gjør at alle andre sektorer enn teknisk må foreta dramatiske kostnadsreduksjoner, og bl.a. følgende tiltak er besluttet eller vurderes; Ny skolestruktur, skrinlegging av kulturhus, reduksjon i størrelse/evt. utsettelse av omsorgssenter, reduksjon i antall stillinger på flere sektorer, reduksjon i flere tilbud til ansatte og innbyggere.


Lovlighetskontrollspørsmålet.

Kravet om lovlighetskontroll fremsettes med bakgrunn i den særdeles krevende og uavklarte økonomiske situasjonen Brønnøy Kommune befinner seg i.

Det vises i denne sammenheng til rådmannens og økonomisjefens innlegg under behandlingen av tertialrapporten for Brønnøy Kommune i samme kommunestyremøte. Økonomisjefens presentasjon vedlegges.
Gjennom utredinger som er foretatt og tidligere behandlinger i politiske og administrative organ i Brønnøy Kommune er det enighet om at de årlige budsjettene må styrkes med minimum 26 mill kr.

Så langt har kommunestyret vedtatt innsparinger tilsvarende 10 mill kr. Det har videre vært en forutsetning at det skulle foretas innsparinger på 7 mill kr gjennom etablering av ny skolestruktur og 6 mill kr på helse/omsorgssektoren. Ingen av disse forutsetningene er så langt fulgt opp. Tvert imot så har et flertall i kommunestyret gått bort fra forutsetningen om innsparing på 7 mill kr på skolesektoren, uten å fremme annen konkret inndekningsmåte.

Det er imidlertid i kommunestyremøtet 28. oktober bl.a. fattet enstemmig vedtak i punkt 1 i sak 85/14;

1.Den økonomiske situasjonen i Brønnøy og innsparingstiltakene krever at hele kommuneøkonomien gjennomgås, herunder ikke- lovpålagte oppgaver.

I tillegg ble det i sak 82/14 fattet følgende enstemmige vedtak;

Generell ansettelsesstopp. Inntil videre lyses ingen stillinger ut eksternt. Rådmannen kan etter søknad gi dispensasjon til ekstern utlysning i de tilfeller hvor tjenestemottakere ellers ville bli urimelig skadelidende
.
Generell vikarstopp. Det tas inntil videre ikke inn vikar ved sykefravær eller permisjoner, og akutte bemanningsbehov løses ved omdisponering av personell innenfor eget virksomhetsområde. Rådmannen kan etter muntlig søknad gi dispensasjon i de tilfeller hvor omdisponering ikke er mulig og tjenestemottakere ellers ville bli urimelig skadelidende.

Generell investeringsstopp. Investeringer tillates kun i den grad det er nødvendig for å sikre forsvarlig drift.

Tiltakene gjelder fra i dag og ut 2014.

Vår vurdering er derfor at både den reelle økonomiske situasjonen til Brønnøy Kommune, og de enstemmige vedtak som er fattet i sakene 82/14 og 85/14 i kommunestyremøtet  28. oktober tilsier at flertallsvedtaket i sak 87/14 er ulovlig, og ikke kan iverksettes.

Brønnøysund, den 7. november 2014

Med vennlig hilsen
Kommunestyregruppene til Høyre, Senterpartiet, Venstre og Fremskrittspartiet i Brønnøy


Stig Arve Høyvik (H)    Irene Hanssen (SP)       Ragnvald Dundas(V)     Ken Willy Kristoffersen(FRP)

               
Kopi til ;
Fylkesmannen i Nordland
Brønnøy Kommune, Rådmannen

Vedlegg;
Økonomisjef Frank Nilsens presentasjon i kommunestyremøtet 28.oktober 2014.