mandag 2. februar 2015

Uke 5 på Stortinget

Etter en hektisk start på 2015 med ei uke på Informasjonskurs ved Forsvarets høgskole, Nord-Norge Høyre møte i Oslo og komitereise til Canada og San Fransisco har dette vært første uke med arbeid på Stortinget.

Uke har inneholdt mye om fengsel, mye arbeidsmiljølov og mye politi.

For å starte med det første – fengsel - så vil justiskomiteen få to viktige saker til behandling denne våren. Like før jul ble Stortingsmelding 12- Utviklingsplan for kapasitet i kriminalomsorgen lagt frem for Stortinget. Denne blir behandlet i Stortinget før sommeren, og i forkant av dette så er det mye arbeid med denne i komiteen.


Kriminalomsorgen står overfor store utfordringer knyttet til straffegjennomføringskapasitet. Gjennom de to foregående regjeringsperiodene ble det ikke etablert et eneste nytt fengsel, i tillegg er det et vedlikeholdsetterslep i eksisterende fengsel på mellom 3,3 - 4,4 milliarder kroner. Soningskøen er nå på om lag 1200 ubetingede dommer. Stortingsmeldingen viser i sine prognoser fordelt på regioner/landsdeler at behovet for plasser er størst i regionene Øst, Sørvest, Vest og Nord. Presset på plasser er størst på Østlandet. 

Denne uka har jeg hatt møter med kommuner som ønsker å presentere sine planer for nytt fengsel. Vi har også flere kommuner i Nordland som har ønsker om etablering av fengsel. Det blir ei utfordring å få bygd flere fengsel i denne perioden da det i meldingen allerede ligger et klart budskap om at det skal bygges nytt fengsel med 300 plasser, hvorav 180 nye plasser i Agder.

Men at behovet for nytt fengsel i Nord også er nødvendig er det ikke tvil om, bare så synd at den forrige regjeringen overhodet ikke prioriterte verken nybygg eller renovering.
Fra komiteen er det Jan Arill Ellingsen, Frp som er saksordfører for saken. Videre er det jeg som er ansvarlig for Høyres håndtering av denne saken.

I løpet av kort tid vil det bli presentert en ny nærpolitireform.
Bakgrunnen for den kommende nærpolitireformen er både Gjørv-kommisjonens rapport etter 22.juli massakren; «myndighetenes evne til å beskytte menneskene på Utøya sviktet. En raskere politiaksjon var reelt mulig, og gjerningsmannen kunne ha vært stanset tidligere» Også politianalysen fra 2013 konkluderer med at det må til endringer i politiet; «Dagens tjenestestruktur er i dag et reelt hinder for politiets mulighet til å drive effektiv forebygging, sikre lov og orden og å tilby gode polititjenester lokalt.» 

Når reformen legges frem er det viktig å ha i bakhodet at politiet møter helt andre utfordringer i dag enn den gangen da dagens kart over politi-Norge ble tegnet. Kriminaliteten er blitt mer organisert, kompleks og grenseløs. For å forebygge, avdekke og etterforske kriminalitet er det viktig at vi gir politiet de nødvendige virkemidler for å løse sitt samfunnsoppdrag i tråd med befolkningens forventninger – ikke bare i dag, men også fremover.

Ellers har nok endringen i arbeidsmiljøloven fått mye oppmerksomhet.
Slik jeg leser medias og opposisjonens håndtering av denne saken tenker jeg at vi må ha lest to forskjellige forslag. Forslagene til endring innebærer ikke at arbeidsgiver kan pålegge en ansatt å jobbe overtid, den innebærer ikke at en ansatt blir pålagt å jobbe flere søndager på rad, den innebærer ikke at en ansatt i løpet av ett år må jobbe mer enn vedkommende gjør i dag. Disse grensene videreføres som tidligere.
Derimot åpnes det for at arbeidstaker sammen med sin arbeidsgiver kan disponere arbeidstiden mer ut fra behov hos den enkelte arbeidstaker eller på den enkelte arbeidsplass.

Norsk arbeidsliv har endret seg vesentlig fra 70-tallet da arbeidsmiljøloven ble vedtatt og til i dag. En halv million flere kvinner er i arbeid i dag enn da loven ble vedtatt, og det er mange arbeidstakere som er ukependlere og ønsker å arbeide lengre arbeidsdager for å få lengre helger hjemme med familien.

Det er i dag mer enn 600 000 mennesker i yrkesaktiv alder som står helt eller delvis utenfor arbeidslivet. I dag står det 2,4 yrkesaktive bak hver pensjonist, i 2040 vil det bare være 1,7 yrkesaktiv bak hver pensjonist. På sikt er ikke dette bærekraftig. Som samfunn har vi behov for å øke tilgangen på arbeidskraft for å løse viktige oppgaver og ruste Norge for fremtiden.

Mange av dem som står utenfor ønsker å jobbe, men opplever at terskelen inn i arbeidslivet er for høy. Vi i Høyre mener dette er usosialt, og vi mener arbeidsmiljøloven også skal være en lov for dem som vil inn i arbeidslivet. For å gi flere en ny sjanse til jobb ønsker vi å senke terskelen inn i arbeidslivet, gjennom å åpne for midlertidige ansettelser i inntil 12 måneder.

Hadde alternativet stått mellom fast jobb eller midlertidig jobb, er jo valget enkelt – selvsagt fast jobb. Men realiteten er at for mange av disse så står valget mellom arbeidsledighet eller midlertidig tiltak gjennom NAV, eller en ordinær midlertidig jobb hos en arbeidsgiver som kan gi deg muligheten for å vise deg frem, vise dine egenskaper/ferdigheter, som igjen gir bedriftseieren muligheten til å øke sine inntekter og dermed etablere denne stillingen fast.

Registrerer at noen også uttaler seg kritisk til endringen om at lokalt tillitsvalgte får mer makt. Det er trist at en ikke har større tillitt til at lokalt tillitsvalget er bedre egnet til å vurdere forhold lokalt enn sentralt tillitsvalgtapparat.

Slik jeg oppfatter det streiker da fagbevegelsen mot er at egne medlemmer og tillitsvalgte skal ha innflytelse på egen arbeidshverdag. De streiker mot økt frihet til arbeidstakerne til selv å velge det som passer dem best. Og de streiker mot at de som står utenfor arbeidslivet skal få en mulighet til å prøve seg i arbeidslivet, få tettet sin CV og bli gitt en ny mulighet.

Hva har skjedd ellers – Som medlem av justiskomiteen er jeg også medlem av den utvidete utenriks- og forsvarskomiteen. Denne uka hadde vi møte hvor alle involverte ministre med sine fagavdelingssjefer møtte og orienterte om det samordnete risiko- og trusselbildet for 2015.
På onsdag hadde Høyres gruppe avslutning for en av våre konsulenter Linda Evjen. Hun er den konsulenten som jobber tettest opp mot meg, men skal nå flytte til Brønnøysund. Stakkars meg som mister en god medarbeider men heldige Brønnøysund som får henne oppover. Hun og samboeren har kjøpt hus på Nordhus og starter med å være på jobbjakt etter at hun kommer nordover.

Det skjer også noe utenom selve Stortinget, da var det morsomt å delta på skikurs i Holmenkollen via Stortingets idrettslag.

Denne helgen skal jeg hjem for første gang i år. Alle helgene i januar har blitt brukt i Høyres tjeneste, men det har vært interessante oppgaver og besøk. Gleder meg nå til å delta på Brønnøy Høyres medlems- og årsmøte f.k. mandag.