fredag 22. mai 2015

Ukeblogg - uke 21

Slutter i lokalpolitikken
Jeg har i dag underrettet styret i Brønnøy Høyre om at jeg trekker meg som leder for partiet, samtidig har jeg også bedt om å bli strøket fra Høyres liste ved kommunevalget.


Bakgrunnen for dette er den vedvarende trakassering jeg har vært utsatt for, både fra politiske motstandere, parti vi samarbeider med og også fra Høyres egen gruppeleder og miljøet rundt han.
Som konkrete eksempler på trakasseringen viser jeg til ukorrekt ryktespredning vedr. reiseregninger samt usanne påstander og beskyldninger om uttalelser jeg skal ha kommet med i interne møter mellom de samarbeidende partiene.


Til tross for at ordfører skriftlig har bekreftet at alle reiseregninger er gjennomgått av han, og funnet i samsvar med kommunens reglement, og til tross for at gruppelederne i Sp og Frp skriftlig har tilbakevist de usanne påstandene Venstre har fremmet mot meg i skriv til kommunen, sås det fortsatt tvil om fakta i saken og min redelighet. Jeg er derfor glad for at Kontrollutvalget har fulgt opp min henvendelse og anmodet kommunerevisjonen om å foreta en gjennomgang, og ser med forventning fram til resultatet.

Overfor dyktige kollegaer i styret i Brønnøy Høyre, de mange gode kandidatene på listen til kommunevalget beklager jeg at jeg har funnet det nødvendig å ta denne beslutningen.

Men det går en grense for hvor mye jeg og min familie kan tåle, og denne grensen er nå passert.

Jeg fortsetter som varaordfører ut valgperioden, og ser fram til et fortsatt godt og tillitsfullt samarbeid med gruppelederne for Sp, V og Frp, og det store flertallet i Høyres kommunestyregruppe. Mitt politiske hjerte ligger fortsatt i Høyre, og jeg ønsker derfor partiet og kandidatene alt vel, og lykke til ved høstens valg!

Brønnøy Høyres nestleder, Kurt A Nilssen, fungerer som leder for partiet inn til evt. annet valg blir foretatt.

Valgstyret
Valgstyret i Brønnøy har enstemmig vedtatt å godkjenne alle listene til kommunevalget i Brønnøy til høsten. Eneste utfordringen var å få avklart hvorvidt VO-lederen for VO 6 var valgbar. Det ble derfor innhentet uttalelser og vurderinger både fra Fylkesmannen og fra departementet.

Fra begge hold ble det konkludert med at dette var en beslutning som Brønnøy Valgstyre måtte ta. Det forhold at VO-lederen har permisjon fra sin stilling har ingen betydning for valgbarheten. Det avgjørende var om VO-6 er å betrakte som en enkeltstående virksomhet, eller som en forvaltningsgren. Som eksempler på enkeltstående enheter har departementet oppgitt en barnehage, en skole eller et sykehjem.

En forvaltningsgren består av flere virksomheter, f.eks den gamle etatsordningen, teknisk etat, skoleetaten etc. I og med at VO-6 ikke er å betrakte som en etat, men består av 4 virksomheter har det vært behov for å utøve skjønn.  

 Denne skjønnsutøvelse munnet ut i et enstemmig vedtak om at listene inkludert Venstres liste med lederen for VO-6, Per Martin Orvik,  som 5. kandidat ble godkjent. Dette er også i samsvar med min egen konklusjon som jeg informerte både gruppeleder og ordfører om kvelden før møtet i valgstyret.

Etter skriftlig henvendelse fra Venstre og konkret forslag fra arbeiderpartiet ble jeg erklært inhabil i møtet i valgstyret. Bakgrunnen for dette var i følge Ap sin forslagsstiller at jeg hadde engasjert meg sterkt i saken, og at jeg kunne ha personlig fordel/vinning av at Orvik ikke ble funnet valgbar. I møtet ga jeg uttrykk for at jeg var uenig i denne framstillingen.

For det første blir jeg tillagt uttalelser jeg ikke har kommet med. For det andre, om jeg skulle ha gitt uttrykk for slike oppfatninger ville det ikke gjort meg inhabil, noe som framgår av departementets veileder og habilitet, samt at fylkesmannen har bekreftet det samme.

Politikere blir ikke inhabile selv om de engasjerer seg i saker som skal behandles i politiske organ. For det tredje blir det påstått at jeg i henhold til forvaltningslovens § 2.6 er «ugild» pga. at jeg som førstekandidat på en konkurrerende liste vil kunne ha særlig fordel av at Orvik blir erklært ikke valgbar.

I så fall vil jeg anta at også førstekandidaten på AP sin liste, dvs. ordføreren, måtte vurderes på samme måte.

Jeg har i etterkant av møtet i valgstyret informert ordføreren om at jeg med bakgrunn i Kommunelovens § 59 nr. 1, kommer til å be om at lovligheten av valgstyrets habilitetsvedtak blir vurdert.

Valgstyret vedtok også at valget skal foregå mandag 14. september, og at stemmekretsene Brønnøysund, Hilstad, Nordhus og Salhus skal ha åpent fra kl. 09.00 – 21.00 mens de øvrige stemmekretsene skal ha åpningstid fra kl. 10.00 – 18.00. Forhåndsstemming kan skje på Rådhuset fra 10. august til og med 11. september.

Venstre
Lederen for Brønnøy Venstre har ved to anledninger den siste uken skrevet brev til Brønnøy kommune, og anmodet om at jeg må erklæres inhabil pga. at jeg skal ha forhåndsprosedert hvorvidt VO-leder Per Martin Orvik er valgbar, og at jeg i internt møte mellom SP, V, FRP og H skal ha erklært Orvik som ikke valgbar.

Dette medfører ikke riktighet, og er avvist av alle de øvrige 7 møtedeltakerne på møtet det henvises til. Gruppelederne i Sp og Frp har også skriftlig bekreftet dette;

Vi er kjent med at Brønnøy Venstre i skriv av 15.05.2015 til Brønnøy kommune bl.a. skriver;
« I møte 7. april, med flere politiske partier tilstede, ble Brønnøy Venstre første gang oppmerksom på at Paul Birger Torgnes erklærte Per Martin Orvik som ikke valgbar på grunn av Orviks ansettelsesforhold i kommunen.»

Dette medfører ikke riktighet. Paul Birger erklærte ikke Orvik som ikke valgbar. Torgnes orienterte i møtet om en konkret sak vedr Brønnøy Høyres liste ved valget i 2007 hvor Valgstyret ikke godkjente listen pga. at 2 av kandidatene hadde stillinger som valgstyret mente kom inn under Valglovens § 3,3.

Beslutningen ble påklaget til departementet, som konkluderte med at en av kandidatene, en VO-leder, var valgbar pga. at vedkommende var å betrakte som leder en enkeltstående virksomhet, og ikke som leder av forvaltningsgren. Torgnes opplyste at dette hadde vært en opprivende og krevende prosess som burde unngås.

Torgnes viste i møtet til at Venstres 5. kandidat også var VO-leder og anbefalte at hans valgbarhet ble avklart før saken kom til behandling i valgnemnda.
Alle møtedeltakerne, unntatt Venstres leder, er kontaktet og bekrefter ovenstående.
Irene Hanssen (gruppeleder SP og Ken Willy Kristoffersen (Gruppeleder FRP)

Avstemming på BA-nett
I tilknytning til Brønnøysunds Avis sin dekning av diskusjonene i og rund valgstyrets behandling av listene har avisen også gjennomført en interessant nettavstemming, med god deltakelse. Denne viser at godt over 70 % av de som har stemt mener at områdesjefer ikke bør få stille til valg, mens bare ca. ¼ mener de bør kunne velges.

Kommuneøkonomi
Som opplyst i tidligere blogger styrer Brønnøy Kommune mot et underskudd på om lag 25 millioner kr i 2015, og et tilsvarende beløp i 2016. For 2017 og 2018 er underskuddet pr. dags dato stipulert til knappe 19 mill. kr. Dette skjer til tross for alle kuttene som ble vedtatt i 2014 og doblingen av eiendomsskatten i år og ytterligere økning fra 2016.

Sp, Frp, V og Høyre hadde flertall etter valget i 2011, men mistet reelt sett flertallet i kommunestyret vinteren 2013, i forbindelse med at også 1. vara for Sp fristilte seg. Fra før hadde 2 av de faste medlemmene i Sp og 2. vara for partiet fristilt seg.

I og med at ordfører Kjell Trælnes var sykemeldt, møtte 1. eller 2. vara mer eller mindre fast i kommunestyret, slik at de fristilte, Ap og SV hadde 14 representanter, og de samarbeidende partiene kun 13. 

Kommunen har hatt følgende resultat i de regnskap som er framlagt denne valgperioden;
·         2011; 18,9 mill. i overskudd (inkl. ekstraordinært utbytte HK på 8,9 mill.) 
·         2012; 0,4 mill. i overskudd
·         2013; 8,9 mill. i underskudd 
·         2014; 16,3 mill. i underskudd

For 2011 og 2012, dvs. den perioden H, Sp, V og Frp hadde flertall er regnskapene er oppgjort i balanse eller overskudd. 

Etter at det ble nytt flertall i kommunestyret viser årsregnskapene et samlet underskudd på ca. 25 mil kr, og det forventes ytterligere 25 mill. kr i underskudd i 2015, slik at underskuddet totalt blir på 50 mill. kr etter at de fristilte, AP og SV fikk flertall og overtok «makten».

Fra Høyre sin side er vi selvsagt innstilt på å bidra konstruktivt til å finne løsninger på de økonomiske utfordringene som sikrer kommunens innbyggere et godt tjenestetilbud også i årene som kommer. Men vi forventer at de partiene som har hatt flertall og styrt kommunen de siste årene tar et særskilt ansvar for å komme med konkrete forslag.

Samferdselsråden
Mandag 18. mai hadde vi besøk av Fylkesråden for samferdsel. På sakskartet sto utbedring av Fylkesveien i Skarsåsen, gang/sykkelvei til flyplassen, ferdigstilling av FV 54 fra Nordhus til Toft og KVU for strekningen Brønnøysund – Sandnessjøen.

Fylkesråden fikk detaljert og konkret informasjon om prosjektene både i møter og ved befaring. Hun ga også klart uttrykk for at hun forsto behovene, men understreket at hverken Skarsåsen eller gang/sykkelveien til flyplassen var inne på prioritetslistene og dermed ikke kunne følges opp fra NFK sin side.

For Skarsåsen må det også utarbeides reguleringsplan.

Når det gjelder gang-/sykkelvei til flyplassen hadde dette prosjektet vært inne på fylkets prioriteringslister, og det forelå konkrete planer, men pga. signaler fra kommunen om betydelig kostnadsøkende endring planene og manglende oppfølging fra kommunen var dette prosjektet nå tatt ut av prioritetslistene.

For FV 54 fra Nordhus til Toft ble det opplyst at det var under utarbeidelse nye anbudsdokumenter på forstøtningsmur og rekkverk i Torvhaugen, mens det ikke ble gitt noen signaler mht. utbedring av veien fra Relakk til Toftkryssen, dette til tross for at et enstemmig kommunestyre har vedtatt sammen med lokalmiljøet å finansiere kostnaden med å gjøre veien bredere, slik at 2 biler kan møtes. Det ble heller ikke gitt signaler mht. tidligere varslet reasfaltering av veien.

Tosenveien
I planutvalgets møte den 11. mai framsatte jeg ønske om at steinmasser i forbindelse med den planlagte utbyggingen av småkraftverkene Dagslått og Ådalen måtte benyttes til utbedring av Tosenveien i stedet for å dumpes i Tosenfjorden.

Dette har gruppelederne i H, Sp, V og Frp fulgt opp gjennom følgende henvendelse til Tosenveinemnda;
«I det vi viser til konsesjonssøknader fra Bekk og Strøm AS vedr. Dagslått og Ådalen Kraftverk AS vil vi anmode Tosenveinemnda om å ta initiativ til at steinmasser fra utbygging av kraftverkene kan benyttes til utbedring av RV 76, Tosenveien.

Konkret vil vi anmode om at det umiddelbart tas kontakt med Brønnøy kommune og Statens Vegvesen med sikte på reguleringsplaner, grunnerverv og prosjektering, primært på strekningen Lande – Skog. Dersom kommunen eller vegvesenet ikke har kapasitet til dette ber vi Tosenvegnemnda vurdere muligheten for kjøp av slik kapasitet fra andre.»



GOD PINSE!